HBAG Bloemen


07-08-2003
Tol in Duitsland
Op 31 augustus moeten alle vrachtwagens tol gaan betalen voor het gebruik van de Duitse Autobahnen. Voor de meeste vrachtautos die in de groenten en fruithandel worden gebruikt, zal een bedrag van 0,12 per kilometer gaan gelden.

Diverse verladers worden nu benaderd door hun vervoerders met het verzoek, te gaan bijdragen in de kosten. Dat uiteindelijk de banaan of de tomaat wat duurder gaat worden, is politiek niet van doorslaggevend belang. Dus kan het bedrijfsleven zich, nadat de kosten van het Duitse verpakkingsafval zijn doorberekend, opmaken voor de tweede Duitse oefening in het rondcalculeren. Frugi Venta en het HBAG geven hierbij enkele tips voor het gesprek met Uw vervoerders:

Wat kost de Maut precies? Maut is meestgebruikte term voor de Duitse tolheffing. De tarieven zijn te vinden op www.dvz.de en klik op download-service. In de gemiddelde vervuilingscategorie B is de tol 0,12. Voor de meest recente vrachtautos is dat 0,10 in categorie A.

Hoeveel kilometers ?
Klik www.viamichelin.com. Daar kunnen de plaatsen van vertrek en de plaats van aankomst precies worden berekend in Autobahn-kilometers.

Is er een calculatie-tabel ? Jawel, klik www.bgl.de.
Inclusief een tabel voor lege kilometers, waar verladers geen invloed op hebben.

Gaat de Maut door op 31 augustus ?

Jawel. Alleen ontbreken de electronische betalingskastjes (de OBUs) nog en zijn de meeste monteurs die ze kunnen inbouwen met vakantie. De organisatie Toll Collect heeft een contract met forse boeteclausules met de Duitse overheid. Er worden nu allerlei alternatieve betalingsmogelijkheden gezocht. Vervoerders verwachten, dat het begin september zal leiden tot lange wachttijden voor de grenzen. Net als vroeger.
Politici liggen daar niet wakker van en wijzen naar Toll Collect.

Werkt het al ?
Er is een proefopstelling gemaakt tussen Keulen en Bonn boven de A555 bij Wesseling.

Kan Nederland hier wat aan doen ? Nee. Gewoon betalen en doorberekenen aan de Duitse klant.

Mag dit Europees ?
Ja, zolang dezelfde regelingen gelden voor de eigen onderdanen. Er mag dus geen verschil zijn naar nationaliteit.