Persbericht
29-08-2003
Overeenstemming
afspraken verkeer en
vervoer Krimpenerwaard
Op 3 september 2003 ondertekenen bestuurders van de gemeenten
Nederlek, Bergambacht, Vlist en Ouderkerk, het hoogheemraadschap
Krimpenerwaard en de provincie Zuid-Holland een convenant op het
gebied van verkeer en vervoer. In dat convenant worden afspraken
vastgelegd over ieders bijdrage in het verwezenlijken van de
belangrijkste projecten op het gebied van verkeer en vervoer in de
Krimpenerwaard. De prioriteiten zijn door de betrokken partijen
gezamenlijk uitgewerkt in een zogenaamd gebiedsprofiel.
Resultaten
Het afgelopen jaar is door de verschillende partijen samengewerkt aan
een gebiedsprofiel voor de Krimpenerwaard. Voor alle partijen staat de
verbeterde ontsluiting via een zuidwestelijke randweg bij Gouda
bovenaan. Hoog op de prioriteitenlijst staan verder de reconstructie
van de N210 tussen Bergambacht en Krimpen aan den IJssel en de
verbetering van de N475 (de ontsluiting van Ouderkerk aan den IJssel
op de N210). Ook de introductie van collectief vraagafhankelijk
vervoer staat hoog op de prioriteitenlijst. Twee kleinere projecten
hebben in het gebiedsprofiel een extra injectie gekregen: de aanleg
van het ontbrekende deel van de fietsroute langs de Oostvlisterdijk
bij Haastrecht en de herinrichting van de Hoofdstraat in Krimpen aan
de Lek vanwege het vele doorgaande verkeer van en naar de veerpont
over de Lek.
Ondertekening convenant
Met de ondertekening van het convenant benadrukken de partijen het
gemeenschappelijk belang van de uitvoering van de afspraken uit het
gebiedsprofiel in de komende jaren. De ondertekening vindt plaats op
woensdag 3 september 2003, vanaf 11.15 uur bij het Hoogheemraadschap
van de Krimpenerwaard, Olympiade 3, Krimpen aan den IJssel. Namens de
provincie zal Marnix Norder het convenant ondertekenen en de afspraken
eruit toelichten.
Achtergrond gebiedsprofielen
De mobiliteit in ons land groeit sneller dan de middelen die nodig
zijn voor de bijbehorende voorzieningen. Dit vraagt om het stellen van
prioriteiten en om een zo groot mogelijk draagvlak daarvoor. Veel van
de problemen zijn regionaal van aard. Want het merendeel van alle
verplaatsingen is niet langer dan 20 km. Het is dus logisch dat de
verschillende overheden samen op regionaal niveau zoeken naar passende
oplossingen en proberen overeenstemming te bereiken over de
prioriteiten. De 'gebiedsprofielen' verkeer en vervoer, een initiatief
van de provincie Zuid-Holland, zijn daarvoor bedoeld.
Provincie Zuid-Holland