Provincie Zuid-Holland

Persbericht

29-08-2003
Overeenstemming
afspraken verkeer en
vervoer Krimpenerwaard

Op 3 september 2003 ondertekenen bestuurders van de gemeenten Nederlek, Bergambacht, Vlist en Ouderkerk, het hoogheemraadschap Krimpenerwaard en de provincie Zuid-Holland een convenant op het gebied van verkeer en vervoer. In dat convenant worden afspraken vastgelegd over ieders bijdrage in het verwezenlijken van de belangrijkste projecten op het gebied van verkeer en vervoer in de Krimpenerwaard. De prioriteiten zijn door de betrokken partijen gezamenlijk uitgewerkt in een zogenaamd gebiedsprofiel.

Resultaten
Het afgelopen jaar is door de verschillende partijen samengewerkt aan een gebiedsprofiel voor de Krimpenerwaard. Voor alle partijen staat de verbeterde ontsluiting via een zuidwestelijke randweg bij Gouda bovenaan. Hoog op de prioriteitenlijst staan verder de reconstructie van de N210 tussen Bergambacht en Krimpen aan den IJssel en de verbetering van de N475 (de ontsluiting van Ouderkerk aan den IJssel op de N210). Ook de introductie van collectief vraagafhankelijk vervoer staat hoog op de prioriteitenlijst. Twee kleinere projecten hebben in het gebiedsprofiel een extra injectie gekregen: de aanleg van het ontbrekende deel van de fietsroute langs de Oostvlisterdijk bij Haastrecht en de herinrichting van de Hoofdstraat in Krimpen aan de Lek vanwege het vele doorgaande verkeer van en naar de veerpont over de Lek.

Ondertekening convenant
Met de ondertekening van het convenant benadrukken de partijen het gemeenschappelijk belang van de uitvoering van de afspraken uit het gebiedsprofiel in de komende jaren. De ondertekening vindt plaats op woensdag 3 september 2003, vanaf 11.15 uur bij het Hoogheemraadschap van de Krimpenerwaard, Olympiade 3, Krimpen aan den IJssel. Namens de provincie zal Marnix Norder het convenant ondertekenen en de afspraken eruit toelichten.

Achtergrond gebiedsprofielen
De mobiliteit in ons land groeit sneller dan de middelen die nodig zijn voor de bijbehorende voorzieningen. Dit vraagt om het stellen van prioriteiten en om een zo groot mogelijk draagvlak daarvoor. Veel van de problemen zijn regionaal van aard. Want het merendeel van alle verplaatsingen is niet langer dan 20 km. Het is dus logisch dat de verschillende overheden samen op regionaal niveau zoeken naar passende oplossingen en proberen overeenstemming te bereiken over de prioriteiten. De 'gebiedsprofielen' verkeer en vervoer, een initiatief van de provincie Zuid-Holland, zijn daarvoor bedoeld.