Gemeente Veenendaal


PERSBERICHT 73: CONVENANT OPENBAAR ONDERWIJS (GEMEENTE ZEIST) (02-09-2003)

Gemeenten onderzoeken mogelijkheden bestuurlijke schaalvergroting en verzelfstandiging openbaar onderwijs

Op 3 september 2003 zullen de Wethouders Onderwijs van de gemeenten Zeist, Amerongen, Bunnik, Maarn, Doorn, Driebergen, Leersum en de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs van de gemeente Veenendaal de intentieverklaring ondertekenen, waarin is vastgelegd dat deze gemeenten en Bestuurscommissie gezamenlijk een onderzoek zullen laten uitvoeren naar de mogelijkheden van bestuurlijke schaalvergroting en verzelfstandiging van het openbaar primair, speciaal en praktijkonderwijs van genoemde gemeenten. De ondertekening vindt plaats om 10.15 uur in het gemeentehuis van Leersum.

Het regeringsbeleid, en dus ook het onderwijsbeleid, wordt al enige tijd gekenmerkt door begrippen als decentralisatie en deregulering. Het uitgangspunt van de rijksoverheid in dit kader is dat op het vlak van lokaal en schoolbestuurlijk onderwijsbeleid veel meer aan de gemeentebesturen, schoolbesturen en scholen wordt overgelaten dan in het verleden (bestuurlijke autonomie). Deze deregulering en decentralisatie heeft binnen het onderwijs geleid tot verhoging van de risicos op bestuurlijk niveau. Die risicos hebben met name betrekking op de terreinen van personeel, financiën en materiële zaken. Om die risicos adequaat te kunnen opvangen en te kunnen spreiden is schaalvergroting van het openbaar primair, speciaal en praktijkonderwijs noodzakelijk.

In dit kader hebben de gemeenten Zeist, Amerongen, Bunnik, Maarn, Doorn, Driebergen, Leersum en de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs van de gemeente Veenendaal besloten onderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheden van bestuurlijke schaalvergroting en verzelfstandiging van het openbaar primair, speciaal en praktijk onderwijs van genoemde gemeenten. Met het ondertekenen van de intentieverklaring verklaren de gemeenten zich bereid tot het aangaan van verder onderzoek en het mede financieren van de kosten van het uit te voeren onderzoek.

Het onderzoek is gericht op het mogelijk per 1 januari 2005 tot stand brengen van een zelfstandig rechtspersoon aan wie de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het openbaar primair, speciaal en praktijkonderwijs van de getrokken gemeenten kan worden overgedragen. Het zal zich onder meer richten op facetten zoals de bestuursvorm, bestuurs- en managementprofiel, de ondersteuningsfunctie, het ontvlechten van de financiële administraties en het vormgeven van de medezeggenschap.