Ingezonden persbericht

Persbericht

3 september 2003

Bedrijven verliezen meeste gegevens op dramaandag

~ analyse wijst uit dat maandag de ergste dag is voor IT-afdelingen ~

Maandag is de slechtste dag van de week wat betreft dataverlies, aldus Kroll Ontrack. De data recovery-specialist ziet op maandag een toename van 15 tot 20 procent in het aantal verzoeken voor het terughalen van verloren gegevens.

Uit een analyse van de klantgegevens in de database van Kroll Ontrack bleek dat op de eerste dag van de week het meeste dataverlies optreedt. Kroll Ontrack wijt dit aan het feit dat medewerkers zich op vrijdag haasten om hun werk af te krijgen en vroeg naar huis willen vanwege het weekend. Bovendien is de concentratie van medewerkers op maandagmorgen nog niet optimaal. Een hittegolf, zoals we die in augustus kenden, kan dit nog verergeren.

"Door de haast om weg te komen op vrijdag en de naweeën van het weekend op maandag, maken werknemers op de maandagmorgen regelmatig slordigheidsfouten", aldus Adrian Palmer, managing director van Kroll Ontrack Ltd. "Wanneer medewerkers bijvoorbeeld moe terugkeren van het weekend en hun computer niet goed blijkt te werken, proberen ze fouten zelf op te lossen. Maar doordat ze in paniek aan de slag gaan om de data terug te halen, raakt vaak juist meer informatie zoek."

De volgende problemen bleken vaak voor te komen:

- Bestanden worden niet opgeslagen voordat men de computer afsluit;
- De computer wordt voor het weekend uitgezet zonder dat deze geheel wordt afgesloten;
- Medewerkers besteden weinig aandacht aan ongebruikelijke mails, waardoor virussen de kans krijgen om in de bedrijfssystemen door te dringen;
- Oververhitting zorgt ervoor dat computers crashen, doordat medewerkers s nachts of in het weekend hun PC aan laten staan.

"De tijdsdruk om het werk aan het einde van de week af te hebben, zorgt ervoor dat applicaties vaak niet goed worden afgesloten. Op maandagmorgen kunnen IT-systemen gecrasht zijn of starten ze niet goed op, waardoor gegevens verloren gaan. Het lijkt erop dat het fenomeen van de dramaandag is doorgedrongen in de Nederlandse IT-wereld", aldus Palmer.

(336 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Kroll Ontrack
Kroll Ontrack, een dochteronderneming van Kroll Inc, is een toonaangevende aanbieder van data recovery-diensten en electronic evidence services (EES); oplossingen voor het vergaren van elektronisch bewijsmateriaal. Het helpt personen, bedrijven, advocatenkantoren en overheidsinstellingen op een snelle en voordelige manier elektronische informatie terug te halen.

Kroll Ontrack kan verloren of corrupte data van ieder besturingssysteem en ieder type apparaat, terughalen met haar doe-het-zelf, remote en in-lab oplossingen.

Kroll Ontrack Ltd., het voormalige Ontrack Data Recovery Europe Ltd, opereert als een Technology Services Group van Kroll Inc. Het is één van de vier business units gespecialiseerd in het bieden van praktische en geïntegreerde oplossingen om organisaties wereldwijd te beschermen tegen risico s.

Voor meer informatie over Kroll Ontrack, kunt u een bezoek brengen aan de website: www.ontrack.co.uk of http://www.krollontrack.co.uk.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Yvonne van Bokhoven of Viviane Brokerhof bij LEWIS, het IT PR bureau. Tel: +31 (0)40 235 46 00Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail:yvonnev@lewispr.com of vivianeb@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---