Opkopzorg


Eerste indrukken zijn positief

Derde reeks regionale bijeenkomsten gestart

Vanaf eind augustus is een nieuwe reeks regionale bijeenkomsten aan de gang. Nu luisteren vooral het ministerie van VWS en het CVZ naar de eerste ervaringen met de gemoderniseerde AWBZ.

Tot nu toe hield het ministerie van VWS twee rondes regionale bijeenkomsten over de modernisering van de AWBZ. De eerste reeks ging vooral over de beleidsontwikkeling, de tweede over de implementatie. Per 1 april is de stap gezet van aanbod- naar vraagsturing in de AWBZ. De eerste ervaringen zijn er, en daarover gaat de derde reeks van regionale bijeenkomsten, weer 24 in totaal. Na acht bijeenkomsten met gemiddeld zo´n honderd deelnemers kunnen we een bescheiden impressie geven.

Grenzen
De eerste bijeenkomsten waren geanimeerd en informatief. Regelmatig ontsponnen zich pittige discussies, vooral als er duidelijke cases aan de orde waren. Want herhaaldelijk begeven cliënten, RIO´s, zorgkantoren en aanbieders zich op elkaars terreinen. Of zitten op elkaar te wachten. De scheiding van bevoegdheden en verantwoordelijkheden is nog niet overal even scherp. Dat mogen we natuurlijk ook niet verwachten na een dikke vier maanden werken in de nieuwe opzet. Maar in elke regio worden de grenzen verkend en ontstaan al werkende afspraken.

De RIO´s
De RIO´s lijken het functiegericht indiceren aardig onder de knie te hebben. Opgelopen achterstanden zijn (bijna) weggewerkt en nu kunnen zij zich concentreren op de inhoudelijke invulling. Vooral het formuleren van uitgangspunten voor het indiceren van de verschillende functies en de bijbehorende klassen heeft prioriteit. De RIO's geven aan dat zij last hebben van frictie in de samenwerking tussen gemeente en het misterie van VWS. En ze hebben behoefte aan landelijke richtlijnen vanuit het ministerie. Bert Holman van het ministerie houdt dit laatste punt af. "Uitgangspunten moeten juist in de praktijk worden ontwikkeld en pas daarna vastgelegd", aldus Holman.

De zorgkantoren
Een van de managers van een zorgkantoor merkte op dat 1 april 2003 niet zo´n bijzondere datum was. Al voor die datum waren zij intensief bezig met de ommezwaai naar vraaggerichte zorg en dat zijn ze nu nog steeds. Veel zaken moeten in de dagelijkse praktijk worden ingevuld. Een en ander vergt nog veel overleg en afstemming, zowel intern als met de zorgaanbieders en de RIO´s. Het directe contact met de individuele cliënt is eveneens toegenomen. Nog niet ieder zorgkantoor blijkt al op orde te zijn wat betreft de informatievoorziening aan de cliënt. Dit geldt ook voor andere taken van het zorgkantoor, als wachtlijstbemiddeling en zorginkoop. De zorgkantoren geven aan dat -nu er functiegericht wordt geïndiceerd- zij grote behoefte hebben aan een passende bekostingssystematiek. Her en der beginnen de onderhandelingen met de aanbieders. Lijkt interessant te worden, omdat in een aantal sectoren de wachtlijsten zijn verdwenen.

Cliënten
De cliënt(vertegenwoordiging) maakt zich zorgen over de informatievoorziening aan en ondersteuning van de cliënt. Een vertegenwoordigster van een van de ouderenbonden verwoordde het heel duidelijk. "Voor mijn generatie, die van de jongere oudere, is de modernisering van de AWBZ een zegen. Voor de oudere is het echter een opgave. Zij zijn blij dat ze langer thuis kunnen blijven wonen, maar moeten vervolgens zelf enorm veel regelen." Het is de vraag of de cliënten voldoende toegerust zijn om bewust keuzes te maken. "Moet er niet een landelijk publiciteitsoffensief komen?", vraagt menigeen in de zaal zich af. Zowel CVZ als het ministerie vinden dat deze informatietaak in de regio´s opgepakt moet worden. Holman pleit zelfs voor een rol van de RPCP´s als een consumentenbond in zorgland. Zij wijzen de cliënten de weg naar de beste zorg tegen de beste prijs.

Aanbieders
De zorgaanbieders lopen zich warm voor de onderhandelingen met de zorgkantoren. Hoe ver ze daar mee zijn, verschilt per aanbieder sterk. Er zijn aanbieders die over de schotten heen kijken. Er zijn ook nieuwe zorgaanbieders. CVZ heeft momenteel 87 aanvragen voor toelatingen in behandeling. De aanbieders geven aan achter de uitgangspunten van de awbz te staan maar dat de onzekerheid over de nabije toekomst hen vaak afremt. Want hoe zit het met de kosten? En, kan vraagsturing nog wel, nu 'Den Haag' gaat bezuinigen? Waar blijft het verzekeringskarakter?

Het verminderen van de wachtlijsten zal de concurrentie bevorderen. De indruk is dat de meerderheid van de zorgaanbieders de echte omslag naar ondernemerschap nog moet maken. VWS ziet voor zichzelf hier een stimulerende rol weggelegd. De aanbieders geven de overheid als advies mee geen 'bureaucratisch pakhuis' van de awbz te maken. "De overheid wil nog te veel zelf regelen. Geef ons aanbieders maar vrijere kaders!"

Het loopt
Na de eerste bijeenkomsten is de indruk dat het in de regio´s loopt. Nog niet op rolletjes, maar er lijken ook geen onoverkomelijke barrières op de weg naar de modernisering van de AWBZ te liggen. Er moet desondanks in de komende periode veel gebeuren. Bekostigingsstructuur en informatievoorziening aan de cliënten zijn daarin twee belangrijke thema´s.

Datum: 03-09-2003