AutoRai

3-9-2003

Nieuwe motortechnologie en transmissies bij Ford op IAA 2003

Ford timmert flink aan de weg met nieuwe motoren en transmissies. Met name direct ingespoten benzine- en dieselkrachtbronnen staan in de belangstelling, terwijl op transmissiegebied de toename opvalt van versnellingsbakken die zowel handmatig als automatisch te schakelen zijn.

Bovendien is er over vrijwel alle modellen interessant nieuws te melden. Zo is de Mondeo onlangs vernieuwd en pronken in Frankfurt de Fiesta en Fusion met vernieuwde interieurs. Aan de Galaxy vallen juist de gewijzigde carrosseriedetails het meeste op. Daarnaast zijn vanzelfsprekend de gloednieuwe Focus C-MAX en de nog jonge Streetka, Sportka en Tourneo Connect op de Ford-stand present. Ander goed nieuws betreft de opzienbarende supersportwagen GT: daarvoor is de Europese belangstelling groter dan het productiequotum dat aan Europa is toebedeeld.

FOCUS C-MAX
De geheel nieuwe Focus C-MAX maakt in oktober zijn opwachting bij de Ford-dealers. In Frankfurt introduceert Ford de 100 pk (74 kW) sterke
1.6 Duratec 16V-motor in dit model.

Bij de marktintroductie in Nederland is de Focus C-MAX leverbaar met een 1.6 liter 16V Duratec motor (100 pk/ 74 kW), een1.8 Duratec van 120 pk (88 kW) en twee nieuwe Duratorq TDCi common-rail diesels: een
1.6 van 109 pk (80 kW) en een 2.0 van 136 pk (100 kW). Dit dieselduo is op korte termijn als optie ook leverbaar met roetfilter. De 1.6 TDCi volgt later dit jaar met Durashift CVT-versnellingsbak.

Dynamisch en veelzijdig
De Ford Focus C-MAX biedt niet alleen de in deze klasse gebruikelijke hoge en comfortabele zitpositie, een ruim interieur en veelzijdige gebruiksmogelijkheden, maar heeft als sterk pluspunt dat rijcomfort, stuurgedrag, wegligging en remcapaciteiten ook veeleisende automobilisten aan zullen spreken. Een dynamisch rijgedrag is immers onlosmakelijk met Ford verbonden.

Met het Comfort Stoelsysteem kunnen inzittenden kiezen voor vijf zitplaatsen of vier zitplaatsen met extra ruimte achterin voor benen en op schouderhoogte. Dat de Focus C-MAX over maximaal vijf zitplaatsen beschikt, is een strategische keuze. Derrick Kuzak, vice-president Productontwikkeling bij Ford Europa: Dit sluit beter aan bij de wensen van onze klanten. Slechts weinigen zitten ooit met zn zevenen in een auto. Bovendien hebben we nu geen compromissen hoeven sluiten wat betreft design, veiligheid, ergonomie en rijeigenschappen.


1.6 Duratec 16V
De Duratec 1.6 liter 16V is nieuw voor de Focus C-MAX. Deze benzinemotor levert 100 pk (74 kW) bij 6.000 t/min en een maximum koppel van 145 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik bedraagt 8,9 l/100 km in de stad, 5,7 l/100 km buiten de stad en 6,9 l/100 km gemiddeld. De CO2 emissies zijn 166 gram per kilometer. Om gewicht te besparen is deze krachtbron in de Focus C-MAX voorzien van een lichtere krukas, met vier in plaats van acht contragewichten.

Roetfilter voor Focus C-MAX 1.6 TDCi en 2.0 TDCi De in samenwerking met PSA Peugeot Citroën ontwikkelde Duratorq TDCi-motoren voor de Focus C-MAX zijn als optie leverbaar met een keramisch roetfilter. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke roetdeeltjes met ruim 98 procent beperkt, wat belangrijk is met het oog op toekomstige emissie-eisen.

Ford heeft al sinds 1982 aan een systeem gewerkt om de roetuitstoot van dieselmotoren aan te pakken. In dat jaar is zelfs op diverse belangrijke ontwikkelingen patent verkregen. Het probleem was echter het schoonbranden van het filter dat is in een rijdende auto een ander verhaal dan in een proefopstelling. De introductie van het siliciumcarbide roetfilter heeft dan ook veel te maken met de technische vooruitgang die Ford en PSA met de jongste generatie common-rail dieselmotoren hebben geboekt.

De schadelijke roetdeeltjes in het filter worden na verloop van tijd automatisch verbrand. Dankzij een geavanceerd motormanagementsysteem is het moment waarop dit gebeurt afhankelijk van de filtertoestand en de vervuiling. Er zijn vier belangrijke manieren om het regeneratieproces een handje te helpen (bij langdurig rijden in stadsverkeer functioneren deze tegelijk):

* Late injectie een kortdurende extra injectie kort na de start van het verbrandingsproces, waardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt
* Na-injectie een tweede voorinjectie meteen na het verbrandingsproces, waardoor een beetje onverbrande brandstof in de uitlaat komt en een exotherme reactie (= ontstaan van warmte) in de katalysator plaatsvindt

* Warme inlaatlucht hierdoor vertraagt de ontsteking minder (ook tijdens de late en na-injecties), waardoor de cilinderdruk snel oploopt en meer warmte ontstaat, die vervolgens in het uitlaattraject terechtkomt

* Smoren van inlaatlucht zodat de instromende luchtmassa afneemt, met als gevolg een hogere temperatuur van de gassen die de motor weer verlaten

Durashift CVT voor Focus C-MAX 1.6 Duratorq TDCi De Focus C-MAX 1.6 Duratorq TDCi wordt op korte termijn ook leverbaar met een nieuwe Durashift CVT (Continu Variabele Transmissie) versnellingsbak. Deze is specifiek ontworpen voor voorwielaandrijvers zoals de Focus C-MAX en kan het hoge koppel van de common-rail turbodiesel goed aan. Het is ook mogelijk om handmatig te schakelen. Daartoe zijn zeven versnellingen (in feite heeft een CVT-bak slechts één lange versnelling met wisselende overbrengingsverhoudingen) voorgeprogrammeerd.

Meer details over de Ford Durashift CVT worden vlak voor de introductie bekend gemaakt.

Durashift 6-versnellingsbak voor Focus C-MAX 2.0 TDCi De Focus C-MAX 2.0 Duratorq TDCi wordt ook leverbaar met de Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze is eerder dit jaar geïntroduceerd in de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW).

De Durashift 6-versnellingsbak is voorzien van twee secundaire assen, met de eerste tot en met vierde versnelling (alle dubbel gesynchroniseerd) op één as en de 5, 6 en achteruit op de andere, inclusief een andere eindreductie. De overbrengingsverhoudingen van de
5 en 6 zijn relatief lang, omdat vanwege de aparte secundaire as waar deze op zijn aangebracht geen compromis nodig was tussen acceleratievermogen en verbruik.

De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt in Keulen gemaakt en is een joint venture van Ford en Getrag.

MONDEO
De Ford Mondeo gaat met een flink aantal wijzigingen modeljaar 2004 in. Zo debuteert in dit model de eerste direct-ingespoten benzinemotor van Ford, de 1.8 Duratec SCi. Bovendien zijn steeds meer versies leverbaar met de Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak, die er eerst alleen voor de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) was. Die moderne common-rail dieselmotor is er binnenkort ook in een versie die voldoet aan de strenge Euro IV-emissie-eisen.

Mondeo op meer dan 1.500 punten vernieuwd
De vernieuwde Ford Mondeo is van meer dan 1.500 nieuwe onderdelen voorzien. De veranderingen hadden vooral tot doel om de kwaliteit op een nog hoger peil te brengen en om nog meer keuze te bieden uit diverse uitvoeringen.

De belangrijkste vernieuwingen zijn:

* Nieuwe voorstoelen met verwarming en ventilatie in combinatie met
* verwarmde zitplaatsen achterin, een unieke optie in deze klasse
* Nieuwe topklasse Sony audio-installaties (optie)
* Twee nieuwe entertainment systemen achterin en twee nieuwe
* navigatiesystemen, waaronder een topsysteem met dvd en een groot 7" hogeresolutie kleuren touch screen (opties)
* Elektrisch inklapbare buitenspiegels met instapverlichting voor de hogere uitrustingsniveaus

* Regen- en lichtsensor voor de hogere uitrustingsniveaus
* Meer uitvoeringen, waaronder de nieuwe Mondeo Sport en Mondeo Ghia Executive


1.8 Duratec SCi
Nieuw in de grote Duratec-familie is de direct-ingespoten 1.8 Duratec SCi (Smart Charge injection). Deze lichtmetalen zestienkleps krachtbron levert niet alleen meer vermogen (130 pk/ 96 kW)) dan de conventioneel ingespoten 1.8 Duratec (125 pk/ 92 kW), maar is ook nog eens zon 6 tot 8 procent zuiniger.

Prof Dr Rudolf J Menne, Hoofd Ontwikkeling Benzinemotoren bij Ford Europa, over de 1.8 SCi: We vonden dat direct-ingespoten benzinemotoren van andere merken niet altijd waarmaakten wat werd beloofd. Daarom stelden we ons tot doel dat de Duratec SCi over een ruim toerenbereik spaarzaam moest omgaan met brandstof.

In de Duratec SCi wordt de brandstof direct in de verbrandingsruimte ingespoten, in plaats van in het inlaattraject. De motor is met name zuiniger bij lagere toerentallen en ook als de belasting niet te zwaar is, bijvoorbeeld bij rustig optrekken. In die omstandigheden wordt een relatief arm mengsel ingespoten (naar verhouding meer lucht en minder brandstof). De Duratec SCi maakt over een relatief groot bereik gebruik van arme mengsels, vergeleken met andere direct-ingespoten benzinemotoren.

Tussen de 1.8 Duratec SCi en de 1.8 Duratec zijn er meer verschillen dan alleen de wijze van brandstof inspuiten. Het gaat onder meer om:
* Een inlaatspruitstuk met regelklep die voor extra werveling zorgt
* Asymmetrische zuigerkommen die zo zijn gevormd dat de gelaagd ingespoten brandstof in de buurt van de bougies blijft, wat met name van belang is bij arme mengsels

* Een injectiesysteem dat de brandstof onder een druk van 120 bar inspuit

* Een uitlaatsysteem met twee driewegkatalysatoren en een NOx-katalysator (NOx = stikstof), waardoor de auto aan de Euro IV emissie-eisen voldoet

* Een krachtig direct ontstekingssysteem (bobines direct op de bougies). Met het oog op het tot ontbranding brengen van arme mengsels zijn de bougies voorzien van vier elektroden

Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) voldoet aan Euro IV-eisen Over een poosje is de Duratorq TDCi 130 pk-motor ook leverbaar in een versie die voldoet aan de Euro IV emissie-eisen, die op 1 januari 2005 van kracht worden. Daartoe is de motor op details gewijzigd (onder andere op het gebied van de warmtehuishouding). Ook het inspuitsysteem is veranderd en er is een elektrisch variabel verstelbare turbo gekomen. Om van de Euro III-motor een Euro IV-exemplaar te maken, heeft Ford samengewerkt met Delphi en Ricardo.

De belangrijkste vernieuwingen voor de Euro IV, vergeleken met de Euro III, zijn:

* Nieuwe Delphi-injectoren met een smallere spuitmond (0,110 mm tegenover 0,180 mm), waardoor een zeer fijne brandstofnevel ontstaat

* Zeven in plaats van zes injectorkanalen
* Gewijzigde en geanodiseerde holle zuigerkommen
* Een Allied Signal Garrett GT 20 turbolader, waarvan de variabele geometrie met een elektromotor wordt geregeld. Deze heeft een groter verstelbereik dan de vacuüm-aangedreven exemplaren in voorgaande dieselmotoren

* Een nieuwe uitlaatgasrecirculatieklep met een sensor die zeer precieze en actuele informatie geeft

* Een grotere katalysator

De nieuwe turbocompressor zorgt voor sneller oppakken van de motor bij lagere toerentallen. Al bij zon 1.300 t/min is een behoorlijk koppel aanwezig, dat goed op de weg is over te brengen. De topsnelheid van 208 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h zijn ongewijzigd ten opzichte van de Euro III-motor. Wel is het effect van meer kracht bij lagere toerentallen zichtbaar aan de cijfers voor de tussenacceleraties: 60-110 km/h in de vijfde versnelling in 13,2 seconden (was 13,9) en 70-100 in de zesde versnelling in 12,8 seconden (was 13,7).

Het brandstofverbruik met de nieuwe motor is 8,1 l/100 km in de stad, 4,8 l/100 km buiten de stad en 6,0 l/100 km gemiddeld. De CO2 emissies zijn 159 gram per kilometer.

De Mondeo Duratorq TDCi 130 pk Euro IV komt in eerste instantie in Duitsland en Groot-Brittannië op de markt. Begin 2004 volgt de Euro IV 115 pk-versie, waarvan de wijzigingen vrijwel overeenkomen met die van de 130 pk-motor.

Durashift 6-versnellingsbak voor meer Mondeo-uitvoeringen De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt leverbaar in steeds meer Mondeo-uitvoeringen. De bak is eerder dit jaar geïntroduceerd in de Mondeo Duratorq TDCi 130 pk (96 kW), maar is er nu ook voor de Mondeos 1.8 Duratec SCi, 2.5 Duratec V6, ST220 en Duratorq TDCi 115 pk (85 kW).

De Durashift 6-versnellingsbak is voorzien van twee secundaire assen, met de eerste tot en met vierde versnelling (alle dubbel gesynchroniseerd) op één as en de 5, 6 en achteruit op de andere, inclusief een andere eindreductie. De overbrengingsverhoudingen van de 5 en 6 zijn relatief lang, omdat vanwege de aparte secundaire as waar deze op zitten geen compromis nodig was tussen acceleratievermogen en verbruik.

De Mondeo ST220 haalt met de Durashift 6-versnellingsbak een topsnelheid van 250 km/h. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kan in 7,6 seconden achter de rug zijn. Het brandstofverbruik is 14,5 l/100 km in de stad, 8,0 l/100 km buiten de stad en 10,4 l/100 km gemiddeld. De CO2 emissies zijn 249 gram per kilometer.

De Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak wordt in Keulen gemaakt en is een joint venture van Ford en Getrag.

Durashift 5-tronic nu ook vanaf stuurwiel bedienbaar De Durashift 5-tronic is nu ook handmatig bedienbaar met knoppen op het stuurwiel. Tot nu toe was handmatige bediening alleen met de versnellingshendel mogelijk. Deze automatische versnellingsbak is er voor de Mondeo Duratorq TDCi 115 pk, Duratorq TDCi 130 pk en 2.5 Duratec V6. Met de + en knoppen is snel en gemakkelijk op- en terug te schakelen, zonder dat de bestuurder de handen van het stuur hoeft te halen.

De Durashift 5-tronic is voorzien van een Automatic Transmission Control Unit (ATCU), waardoor het schakelen soepel en snel verloopt. De ATCU zorgt er bovendien voor dat de bak zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder.

FIESTA EN FUSION
Zowel de Fiesta als de Fusion profiteren van detailwijzigingen. In beide modellen is het instrumentenpaneel vernieuwd. De veranderingen zijn:

* Aluminiumkleurige omlijstingen van de instrumenten clusters
* Nieuwe koelvloeistoftemperatuur- en brandstofmeter en kilometerteller

* Nieuwe typografie en kleuren (rood en wit op zwart)
* Aluminiumkleurige audio-units

Alle Fiestas en Fusions hebben nu een interieur in de kleur Ebony (zwart) met een matglanzend aluminiumkleurige middenconsole (niet in combinatie met de optionele radio-/cd-speler met navigatiesysteem). Bovendien is in enkele uitvoeringen de stoelbekleding gewijzigd, waarbij met name donkere tinten zijn geïntroduceerd. Ook is de keuze uit lederen bekleding verruimd.

De 1.4 TDCi-uitvoeringen van de Fiesta en Fusion zullen in de loop van 2004 aan de Euro IV emissie-eisen voldoen, zonder dat hiervoor een roetfilter nodig is. Productie en verkoopstart staan gepland voor de eerste helft van 2004. Exacte details worden tegen die tijd bekend gemaakt.

GALAXY
De grote MPV Galaxy gaat met detailveranderingen modeljaar 2004 in. Het gaat om:

* Nieuwe grille met chromen omlijsting

* Voorbumper met gewijzigde luchtinlaat en mistlampen
* Nieuwe achterlichten

* Extra chroom op de duurdere versies: portiergrepen, dakrails, luchtinlaat in de voorbumper, nummerplaatomlijsting op de achterklep

* Nieuwe stoelbekledingen en interieurmaterialen en -kleuren

FORD GT
De Europese belangstelling voor de imponerende Ford GT is zo groot, dat het aantal gegadigden dat zich als aspirant-koper bij Ford heeft gemeld de allocatie van de Europa toegewezen autos overstijgt. Potentiële GT-eigenaren hebben zich aangemeld of kunnen zich aanmelden via de internetsite www.FordTeamRS.com.

De gelimiteerde productie start in 2004 en de eerste exemplaren voor Europa zullen in het laatste kwartaal van volgend jaar gereed zijn. Een definitieve prijs is nog niet bekend, maar deze zal in de VS niet boven de $150.000,- uitkomen.

Een van drie reeds volgens productiespecificaties gebouwde Ford GTs was reeds te zien tijdens het 2003 Goodwood Festival of Speed. En de eerste Ford GT die in de VS te koop werd aangeboden, chassisnummer 10, is op 17 augustus tijdens het 2003 Pebble Beach Concours dElegance door Christies geveild voor $ 557,500,-. De opbrengst was voor goede doelen bestemd.

TOURNEO CONNECT
De nieuwe Ford Tourneo Connect is het zustermodel van de Ford Transit Connect, de lichte bestelwagen die in januari van dit jaar werd uitgeroepen tot International Van of the Year 2003. Tijdens de ontwikkeling van de Transit Connect stond één woord centraal: duurzaamheid. Omdat de Tourneo Connect is afgeleid van de Transit Connect, profiteert deze personenauto van dezelfde robuuste bouw. De Tourneo Connect is met name bestemd voor automobilisten die hun auto op werkdagen bedrijfsmatig gebruiken en in het weekeinde met het gezin op pad gaan. Zowel de Transit Connect als de Tourneo Connect zijn verkrijgbaar met lange en korte wielbasis.

Ter gelegenheid van de introductie van de Tourneo Connect brengt Ford Nederland een speciale First Edition op de markt. Deze is standaard uitgerust met 15-inch lichtmetalen velgen, airconditioning, Easy Sound Systeem 6000 met cd-speler, bediening aan stuurkolom en 4 luidsprekers, elektrisch bedienbare voorportierramen, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, voorruitverwarming, metallic lak en het rokerspakket.