Friesland Coberco Dairy Foods

5 september 2003

Halfjaarcijfers Friesland Coberco

Verkoopvolume groeit, maar dure euro beïnvloedt resultaat

Eerste halfjaar 2003

* Nettowinst daalt met 9 procent naar 32 miljoen euro
* Netto-omzet neemt met 4 procent af tot 2.299 miljoen euro; volume groeit met 3 procent

* Omzet hoofdmerken stijgt met 3 procent

* Hoge koers euro beïnvloedt omzet en nettowinst negatief
* Voorziening pensioenpremies van 22 miljoen euro

Meppel - Friesland Coberco Dairy Foods Holding N.V. heeft in het eerste halfjaar 2003 het verkoopvolume met 3 procent zien toenemen. Door valuta-ontwikkelingen is de netto-omzet, ten opzichte van het eerste halfjaar 2002, met 4 procent gedaald tot 2.299 miljoen euro. De nettowinst is met 9 procent afgenomen tot 32 miljoen euro. Een belangrijke oorzaak van de daling van de nettowinst is de hoge koers van de euro en de vorming van een voorziening in verband met de dekkingsgraad van het pensioendepot. Daarnaast staan de opbrengstprijzen van kaas wereldwijd onder druk.

De daling van de netto-omzet met 4 procent is met name het gevolg van negatieve valuta-invloeden en lagere opbrengstprijzen. De verkopen zijn in volume met 3 procent toegenomen. Ook de omzet van de hoofdmerken is met 3 procent gegroeid. Dit cijfer is eveneens negatief beïnvloed door de valuta-ontwikkelingen.

Het bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill is met 9 procent gedaald tot 96 miljoen euro. Hierin is een voorziening van 22 miljoen euro begrepen voor de versterking van de dekkingsgraad van het pensioendepot. Inclusief deze voorziening bedraagt de dekkingsgraad van het pensioendepot per ultimo juni 113 procent. Voor aangekondigde reorganisaties, zoals van de kaasproductie, is een voorziening getroffen van 7 miljoen euro. De verkoop van activiteiten heeft geleid tot een bijzondere bate voor belasting van 11 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor afschrijving goodwill als percentage van de omzet (ROS) is gedaald van 4,4 naar 4,2 procent. De rentelasten zijn als gevolg van een lagere financieringsbehoefte en lagere rentepercentages afgenomen met 7 miljoen euro tot 18 miljoen euro. De post belastingen is positief beïnvloed door lagere belastingverplichtingen dan voorzien.

Verbetering solvabiliteit
Friesland Coberco heeft met succes in 2003 een perpetuele cumulatieve achtergestelde obligatielening gericht op particuliere beleggers geplaatst. In totaal is voor een bedrag van 125 miljoen euro aan obligaties uitgegeven tegen een coupon van 7,125 procent. In de balans per 30 juni 2003 is een bedrag van 85 miljoen euro opgenomen. Het resterende bedrag van 40 miljoen euro is na 30 juni 2003 beschikbaar gekomen. De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen als percentage van het balanstotaal) is ten opzichte van eind 2002 gestegen van 29 naar 31 procent.

De immateriële vaste activa zijn als gevolg van afschrijvingen en valuta-invloeden afgenomen met 35 miljoen euro tot 605 miljoen euro. De kortlopende vorderingen zijn door seizoensinvloeden met 7 procent toegenomen. De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt 90 miljoen euro.

Omzet hoofdmerken stijgt verder
Groei in merkproducten en kostenbeheersing door stroomlijning van de organisatie staan centraal in de ontwikkeling van Friesland Coberco. De omzet van de hoofdmerken is gestegen van 41 naar 44 procent van de totale omzet. Vooral de merken Frisian Flag, Dutch Lady, NoyNoy, Frico, DubbelFrisss, Friso, Pöttyös Túró Rudi en Debic zijn ten opzichte van het eerste halfjaar 2002 verder gegroeid. Met name de activiteiten in Indonesië, Thailand, Vietnam, Griekenland en Nigeria laten goede resultaten zien. In West-Europa staan de bestedingen van consumenten onder druk en neemt de concurrentie op prijs toe. De opbrengstprijzen voor kaas liggen op een bijzonder laag niveau als gevolg van het hoge aanbod. Ook in Centraal-Europa staan de marges onder druk door de felle concurrentie. De activiteiten gericht op industriële afnemers ontwikkelen zich positief voor wat betreft de toegevoegde waarde producten.

Vooruitzichten
Voor het tweede halfjaar van 2003 verwachten we dat de externe omstandigheden overeen zullen komen met die in het eerste halfjaar. Voor geheel 2003 verwachten we dan ook een lagere winst dan over 2002.

Friesland Coberco Dairy Foods is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren en verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Met name in West- en Centraal Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. De omzet bedraagt 4,7 miljard euro. In totaal zijn 16.800 medewerkers in dienst van wie 11.200 buiten Nederland. De belangrijkste merken zijn Appelsientje, Bonnet, Chocomel, CoolBest, Completa, Debic, DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Friso, Foremost, Friesche Vlag, Frisian Flag, Fristi, Milli, NoyNoy, Peak, Pöttyös Túró Rudi, Rainbow and Taksi.