Mazda

4-9-2003

Nieuw: de sportieve Mazda3

Boven verwachting De nieuwe Mazda3 combineert de beste eigenschappen van al zijn voorgangers, verfijnd met de inzichten die zijn verkregen na bestudering van wat de nieuwe generatie Mazdas zo succesvol maakt. Hij staat voor een fris en zelfverzekerd alternatief in een segment waarin de klanten van andere merken naar méér bleven verlangen. Dit is Mazdas antwoord op de vraag van Europeanen die een auto zoeken met een nieuw design, hogere constructiekwaliteit en betere prestaties in een segment dat traditioneel gezien gericht was op functionaliteit en verkoopcijfers. De nieuwe Mazda3 zal in eerste instantie gelanceerd worden als dynamische Hatchback, in Nederland onder de naam Sport, waarna een aantal maanden later een Sedan volgt. De uitstekende eigenschappen van beide modellen komen voort uit een unieke combinatie van een sportieve vormgeving, dynamische prestaties, een ruim en flexibel interieur en één van de beste veiligheidspakketten in het segment. Design - agressief en zelfverzekerd De nieuwe Mazda3 Sport introduceert onmiskenbare Mazda-styling en hoogstaande constructiekwaliteit in het Europese C-segment. Net als bij alle Mazdas van de nieuwe generatie straalt de buitenkant het opwindende karakter al uit dat de essentie vormt van Zoom-Zoom' rijplezier. De Mazda3 Sport oogt dynamisch, solide en stabiel en is daarmee een concrete uitdrukking van de emotie van beweging die ook duidelijk wordt opgeroepen door de Mazda6, Mazda2 en Mazda RX-8. Dynamische, solide proporties (dankzij de lange wielbasis en carrosserie, korte overhangen en grote wielen, plus sportief brede spatborden) verlenen de vijfdeurs Sport een assertiviteit die zelfs van een flinke afstand zichtbaar is. Voortbordurend op methoden die zijn gebruikt bij het ontwikkelen van het vlaggenschip Mazda RX-8 is het interieur van de Mazda3 Sport veel ruimer dan de buitenkant van deze auto doet vermoeden. Het is sportief maar comfortabel, met intelligente functies en inventieve opbergoplossingen, die zo belangrijk zijn voor een auto in dit segment. De Mazda3 Sport is één van de grootste autos in deze klasse, met een agressief en sportief design. Hij heeft een ruim, licht interieur met vóór- en achterin royale schouderruimte, terwijl zijn lange wielbasis en de optimale vormgeving van de voorstoelen meer dan voldoende beenruimte garanderen. Samen bieden deze twee eigenschappen een zeer ruim interieur waarin vijf volwassenen comfortabel kunnen reizen. Een reeks intelligente opbergvakken en een grote en flexibele bagageruimte zorgen voor een auto met niet alleen een flinke portie rijplezier, maar die ook prettig is om in te zitten en om te gebruiken. Vakmanschap en kwaliteit Ook de buitenkant van de Mazda3 Sport is een voorbeeld van Mazdas frisse benadering bij het ontwerpen en bouwen van autos volgens de allerbeste Japanse technieken. De solide constructiekwaliteit van het exterieur blijkt onmiddellijk uit de nauwkeurige afwerking waardoor de naden tussen de verschillende carrosseriepanelen minimaal zijn. De vormgeving, materialen en bediening van het ruime interieur van de Mazda3 zijn gericht op genieten en stralen vakmanschap uit. Deze auto kan op het gebied van kwaliteit concurreren met de beste modellen uit het Europese C-segment. De auto heeft een kenmerkende elegantie en combineert functionaliteit en zichtbaarheid met een fris design van het interieur. Rijeigenschappen Aandrijflijn De serie benzinemotoren van de Mazda3 is ontwikkeld voor de energieke rijervaring die bedoeld wordt met het begrip Zoom-Zoom en om te voldoen aan de diverse eisen van de Europese markt. Mazdas innovatieve benadering van techniek levert een evenwichtig en pittig vermogen op, gecombineerd met een laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden. De nieuwe Mazda3 Sport is bovendien voorzien van een opnieuw ontworpen handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of van de soepel en sportief schakelende Activematic - een elektronisch bestuurde automatische transmissie met vier versnellingen (alleen voor de 1.6-liter). De Mazda3 Sport zal in eerste instantie worden geïntroduceerd met twee benzinemotoren. Een mooi en rustig lopende 1.6 liter 77 kW/105 pk en een krachtigere 2.0-liter 110 kW/150 pk. Beide uit een nieuwe reeks trillingsvrije DOHC benzinemotoren met vier cilinders in lijn die voldoende koppel leveren voor een energieke rijstijl en die bovendien voldoen aan alle geldende emissienormen. Een derde lid van deze familie, een 1.4-liter benzinemotor zal, samen met een nieuwe 1.6 liter common rail dieselmotor (CiTD), vanaf begin 2004 het motorengamma van de Mazda3 verder aanvullen. Chassis onmiskenbaar Zoom-Zoom De chassissystemen van de Mazda3 zijn gemonteerd op een zeer torsiestijve carrosserieconstructie, zorgvuldig aangepast voor een goede balans tussen stabiele wegligging en rijcomfort en bieden onder alle omstandigheden een betrouwbare stuurnauwkeurigheid. Ook hier vindt men hetzelfde Zoom-Zoom karakter en een bediening die kenmerkend is voor alle Mazdas van de nieuwe generatie met hun strakke wegligging, nauwkeurige sturing en superieure remprestaties. Een voorwielophanging met MacPherson veerpoten en een achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen per wiel, gebaseerd op de Mazda6, garanderen een uitstekende balans tussen stabiele wegligging en rijcomfort. Het robuuste remsysteem van de Mazda3 zorgt voor gevoelig, gelijkmatig remmen en heeft een remweg die tot de kortste van het segment behoort. Het 2.0-liter model beschikt over elektro-hydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS) en de 1.6-liter over hydraulische bekrachtiging. Beide besturingssystemen leveren optimale feedback van het wegdek en nauwkeurige stuurcontrole. De nieuwste veiligheidstechnologie De Mazda3 Sport zet Mazdas inspanningen voort om voor alle nieuwe generatie autos een veiligheidspakket te leveren dat alle verwachtingen overtreft. Voortreffelijke dynamische eigenschappen en uitstekend sturen en remmen garanderen veilig en betrouwbaar rijden onder normale omstandigheden. Dit wordt aangevuld door een complete lijn actieve veiligheidssystemen. Hieronder valt vierwiel ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en ingebouwde mechanische remhulp, samen met Dynamic Stability Control (DSC) met tractieregeling (TCS) op de Active versies voor meer stabiliteit en betere remprestaties op gladde wegen en in noodsituaties. Robuuste remschijven vóór en achter zorgen voor de ultieme remwerking die consistent, stug en reactiegevoelig is. Een 255 mm enkelvoudige rembekrachtiger verbetert de remwerking en de reactiegevoeligheid door de vaartvermindering geleidelijk aan te versterken naarmate het pedaal verder wordt ingedrukt. Het resultaat bij 100 km/u is een remweg die tot de kortste in het segment behoort met slechts 37 meter. De Mazda3 biedt ook een intelligent verlichtingssysteem dat de levensduur van de koplampen verlengt en ook de bestuurder helpt zich beter aan te passen aan situaties waarin lichtomstandigheden op de weg plotseling kunnen veranderen. De nieuwe vijfdeurs carrosseriestructuur van de Mazda3 is een product van Mazdas Advance Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS) met Mazdas unieke Triple-H design, dat een veilige en sterke kooi vormt die bestand is tegen vervorming bij een botsing en de energie van een botsing over de verschillende carrosseriedelen verspeid. Binnenin de stijve veiligheidskooi van de Mazda3 bevinden zich tweetraps airbags vóór, veiligheidsriemen met voorspanners en spankrachtbegrenzers, (standaard) zijairbags voorin en gordijnairbags. Een inklapbare stuurkolom, rempedaal met aanrijdingsbeveiliging, energieabsorberende bekleding van de stijlen en de zijkant van het plafond maken van het passieve veiligheidspakket van de Mazda3 één van de beste in dit segment. Interne tests hebben zelfs aangegeven dat de nieuwe Mazda3 bij de EuroNCAP crashtests vier sterren of meer zal krijgen .