AutoRai

5-9-2003

De nieuwe Audi A3 3.2 quattro

Met de A3 3.2 quattro introduceert Audi een topatleet in de premium compactklasse, met een krachtige V6-motor die 184 kW (250 pk) levert.

Mede dankzij de standaard quattro vierwielaandrijving biedt het uiterst dynamische onderstel het rijplezier dat het uiterlijk van de A3 3.2 quattro belooft.

De V6 met vierkleppentechniek en een cilinderinhoud van 3,2 liter is de sportiefste krachtbron in het A3-programma. Dankzij het uitstekende koppel en vermogen is deze motor niet alleen uitermate geschikt voor de topversies van de TT Coupé en TT Roadster de V6 sluit ook naadloos aan bij het concept van de nieuwe, sportieve Audi A3. De krachtbron die aan de EU4-norm voldoet is goed voor 184 kW (250 pk) en levert 320 Nm aan koppel, dat volledig beschikbaar is tussen 2.500 en 3.000 t/min.

Deze waarden garanderen een krachtige tussenacceleratie en lichtvoetige sprints vanuit iedere snelheid, of de bestuurder nu heeft gekozen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of voor de nieuwe, direct schakelende DSG transmissie.

De prestaties van de A3 3.2 quattro zijn minstens zo indrukwekkend: de acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 6,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Daardoor is deze versie de snelste A3 ooit is.

Het dubbel uitgevoerde uitlaatsysteem zorgt niet alleen voor bijzonder lage emissiewaarden, maar mag letterlijk ook gehoord worden. De sportiefste A3 is desnoods met gesloten ogen te herkennen, namelijk aan zijn sonore geluid. De ingenieurs van Audi hebben een uitlaatgeluid gecomponeerd dat zonder overheersend te worden beantwoordt aan de sportieve prestaties van dit aggregaat.

De A3 3.2 is standaard voorzien van permanente quattro vierwielaandrijving en biedt keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en de direct schakelende DSG- transmissie. Het sportonderstel met 17-inch gegoten lichtmetalen velgen, in combinatie met 225/45 banden zijn ook standaard.

De nieuwe direct schakelende DSG-transmissie
De revolutionaire DSG Direct-Shift-Gear transmissie combineert de voordelen van een conventionele handgeschakelde zesversnellingsbak met die van een moderne automaat. Hierdoor profiteert de bestuurder van een enorme dosis dynamiek en rijplezier, alsmede van een even harmonieuze als dynamische acceleratie zonder trekkrachtonderbreking. Daarbij is de transmissie comfortabel te bedienen en bijzonder efficiënt, wat resulteert in een laag verbruik.

In feite bestaat de DSG-transmissie uit twee geïntegreerde handgeschakelde drieversnellingsbakken, die voor een ruime variatie in overbrengingsverhoudingen zorgen. Door de toepassing van twee gescheiden lamellenkoppelingen, in combinatie met een ingenieuze elektrohydraulische bedieningsmodule, kunnen tegelijkertijd twee versnellingen worden ingeschakeld.

De in olie lopende lamellenkoppeling kent een hoog rendement, kan grote hoeveelheden koppel overdragen en biedt tevens de mogelijkheid om verschillende wegrijkarakteristieken te realiseren. Dat wil zeggen: de lamellenkoppeling is zo aan te sturen dat alle denkbare wegrijscenarios mogelijk zijn alles van voorzichtig wegrijden op een gladde ondergrond, tot zeer sportief optrekken bij vollast.

De automaatmodus is voorzien van het schakelprogramma S, waarin de versnellingsbak beduidend sneller schakelt, maar ook later op- en terugschakelt. Met de tip-in-functie schakelt de transmissie vanuit de automatische standen D en S kortstondig over naar de handmatige schakelmodus. In de standen S en de handmatige schakelmodus wordt het dynamische karakter van de DSG-transmissie nog eens versterkt door het elektronische gestuurde tussengas.

Op deze wijze worden een hoge efficiency, absolute topprestaties en een eenvoudige bediening gecombineerd tot een superieur aandrijfconcept.

De handgeschakelde zesbak is vanaf heden leverbaar en de DSG-uitvoering wordt in het eerste kwartaal van 2004 verwacht. De prijzen zijn respectievelijk 41.890,- en 44.490,-.