Amsterdam, 9 september 2003
HALFJAARBERICHT VENDEX KBB 2003/04
· Fors hoger resultaat Fashion
· Aanzienlijk verlies V&D
· Vooruitgang overige formules in moeilijke markt
Koninklijke Vendex KBB N.V. behaalde in de eerste helft van het boekjaar 2003/04 (per 31 juli) uit
de voortgezette activiteiten een operationeel detailhandelsresultaat van 36,9 miljoen (vorig jaar 4,8
miljoen). Het operationele bedrijfsresultaat voortgezette activiteiten (inclusief intern verhuurresultaat)
bedroeg 55,6 miljoen (vorig jaar 24,8 miljoen). Het resultaat van vorig jaar werd in hoge mate
negatief beïnvloed door een eenmalige last ( 47,9 miljoen) voor de revitalisering van V&D.
De drie business units met activiteiten in verschillende landen (HEMA, Doe-Het-Zelf en Fashion)
voerden hun winst verder op; bij Fashion was de stijging aanzienlijk. In de Nederlandse markt toonde
warenhuisformule de Bijenkorf veerkracht door het (negatieve) resultaat in een stagnerende markt te
verbeteren. Het genormaliseerde resultaat van Consumentenelektronica was gelijk aan vorig jaar, toen
het resultaat positief werd beïnvloed door een eenmalige bate. Het operationele detailhandelsresultaat
van V&D (exclusief revitaliseringslast) stond, zoals begin juli bekendgemaakt, zwaar onder druk.
NETTO-OMZET EN OPERATIONEEL DETAILHANDELSRESULTAAT PER BUSINESS UNIT
Netto-omzet Operationeel detailhandelsresultaat
(x miljoen) 2003/04 2002/03 2003/04 2002/03
HEMA 436 438 7,9 7,6 V&D 383 396 35,3 13,8 Revitaliseringslast V&D 47,9 de Bijenkorf 175 173 8,0 8,9 Doe-Het-Zelf 629 540 49,2 47,5 Fashion 238 225 29,7 23,6 Consumentenelektronica 269 265 0,8 6,1 Overige activiteiten / holding 17 14 7,4 9,4
Totaal 2.147 2.051 36,9 4,8 Intern verhuurresultaat 18,7 20,0
Operationeel bedrijfsresultaat 55,6 24,8
Public relations Investor relations Peter van Bakkum, tel. 020 - 5490 432 Marius Zomer, tel. 020 - 5490 509
Marktomstandigheden
Gaandeweg het eerste halfjaar werden de marktomstandigheden steeds moeilijker. In het tweede kwartaal speelde niet alleen de zwakke conjunctuur de non-fooddetailhandel parten; door het langdurige zomerweer meden veel consumenten de winkels in de binnensteden, met name in de uitzonderlijk warme maand juli. Blijkens recent gepubliceerde cijfers van het CBS is de geldomzet in de Nederlandse non-fooddetailhandel in de maanden januari tot en met mei met bijna 3% gedaald. In de maand mei liepen volgend het CBS de omzetten meer dan 6% terug. Over de maanden juni en juli zijn nog geen macrocijfers beschikbaar, maar aangenomen mag worden dat de trend zich in deze maanden in versterkte mate heeft voortgezet. Het omzetverloop bij Vendex KBB stak gunstig af bij deze sterk negatieve marktontwikkeling. De omzet van de voortgezette activiteiten steeg in het eerste halfjaar bijna 5% tot meer dan 2,1 miljard. Exclusief het effect van acquisities (de doe-het-zelfketens Brico en Leroy Merlin in België) bedroeg de stijging ruim 1% (eerste kwartaal:
+2,9%; tweede kwartaal: -0,4%).
HEMA
HEMA boekte een bijna 4% hoger operationeel detailhandelsresultaat van 7,9 miljoen. De groei werd behaald ondanks een lichte daling van de omzet, die met name het gevolg was van achterblijvende verkopen in de warme maand juli. Terwijl de winkelprijzen op onderdelen zijn verlaagd, is de brutomarge gestegen. Ook de voorraadpositie is verbeterd. In België werd de goede gang van zaken gecontinueerd; onder meer door expansie steeg de omzet en nam het resultaat toe. In Utrecht wordt binnenkort het nieuwe, gemechaniseerde logistieke centrum volledig operationeel. Hierdoor zullen de logistieke kosten op termijn verder dalen en wordt de beschikbaarheid van artikelen in de winkel verder vergroot.
V&D
Het resultaat van V&D stond onder zware druk. Belangrijkste oorzaak was de omzetdaling van meer dan 3%, die geheel in het tweede kwartaal is ontstaan. De negatieve omzetontwikkeling noodzaakte tot forse afprijzingen in nagenoeg alle productgroepen. Als gevolg hiervan stonden de marges onder druk. Het operationele verlies bedroeg 35,3 miljoen. Vorig jaar was het verlies 13,8 miljoen, exclusief een revitaliseringslast van 47,9 miljoen, voornamelijk bestemd voor de afwaardering van overvoorraden. Van dit bedrag is 13 miljoen in de eerste helft van vorig jaar aangewend. De afgelopen weken zijn aanvullende maatregelen uitgewerkt om V&D rendabel te maken. Deze ingrijpende maatregelen zijn vandaag in een separaat persbericht bekendgemaakt.
de Bijenkorf
Het operationele detailhandelsresultaat van de Bijenkorf verbeterde licht tot 8 miljoen, mede door goed kostenbeheer en een bevredigende ontwikkeling van de brutomarges. Traditioneel boekt een warenhuisformule als de Bijenkorf in het eerste halfjaar een negatief resultaat. De winst wordt volledig in het tweede halfjaar gerealiseerd. De halfjaaromzet liet ondanks een zwakke maand juli een lichte stijging zien. Dit is niet alleen te danken aan expansie (Enschede), maar ook aan goed getimede acties en promoties. Het in mei geïntroduceerde nieuwe medium BIJnieuws blijkt in de huidige markt een effectief en succesvol marketinginstrument. De drie modefilialen ontwikkelden zich positief. De warenhuizen in Rotterdam en vooral Amsterdam ondervonden in het eerste halfjaar de gevolgen van de sterke daling van het aantal buitenlandse toeristen. Eind augustus jl. werd in Maastricht het twaalfde Bijenkorf-warenhuis geopend.
---
Doe-Het-Zelf
Doe-Het-Zelf boekte een flinke omzetstijging, vooral door de acquisities in België (de Brico-keten
per 1 april 2002 en de zes megastores van Leroy Merlin per 1 juli 2003. Ook in Nederland (Praxis,
Formido) werd marktaandeel gewonnen. Het resultaat steeg 3,6% tot 49,2 miljoen. Hieraan
hebben alle formules bijgedragen. De samenwerking tussen de ketens in Nederland en België, die
onder meer moet leiden tot inkoopvoordelen, verloopt voorspoedig.
Fashion
Fashion boekte een bijna 6% hogere omzet. Mede dankzij strak voorraadbeheer en verbeteringen in de
supply chain realiseerde deze business unit een sterke stijging van het resultaat: +26% tot 29,7
miljoen. De expansieve, internationale damesmodeformule M&S (inmiddels 397 winkels in zes
landen) boekte een aanzienlijke resultaatstijging ten opzichte van het achterblijvende eerste halfjaar
van 2002/03. Door effectief supply-chainmanagement slaagde M&S erin met aanzienlijk lagere
voorraden te werken. Substantieel minder afprijzingen hebben geleid tot een sterke stijging van de
brutomarges. Hunkemöller voerde het resultaat sterk op en continueerde daarmee de opgaande lijn van
voorgaande jaren. Evenals M&S ontwikkelt Hunkemöller zich snel tot een Europese winkelketen met
inmiddels 269 vestigingen in zes landen. De hoog in de markt gepositioneerde damesmodeformule
Claudia Sträter was minder succesvol dan in het topjaar 2002/03. Het halfjaarresultaat daalde, maar
bleef op een goed niveau. Begin september opende Claudia Sträter haar eerste vestiging in Duitsland
(Münster).
Consumentenelektronica
Het resultaat van Consumentenelektronica kwam uit op 0,8 miljoen. In het halfjaarresultaat van
vorig jaar was een eenmalige bate begrepen. Zonder dit effect is het resultaat gelijk gebleven. De
multimedia- en computerformules Dixons en Dynabyte boekten aanzienlijke omzetstijgingen en
flink hogere resultaten. Gaandeweg het eerste halfjaar scoorden deze formules steeds beter. Beide
ketens profiteerden van de toegenomen vraag naar onder meer digitale fotografie (Dixons) en
notebooks, randapparatuur en software (Dixons en Dynabyte). Bij de in huishoudelektronica
gespecialiseerde formules It's, Modern Electronics en Prijstopper stonden omzet en resultaat
daarentegen onder druk. Sinds deze formules onder één leiding staan en achter de schermen nauw
samenwerken, is de operationele gang van zaken goed op orde. De teruggang in omzet en resultaat
is volledig het gevolg van de zwakke conjunctuur.
Overige activiteiten / holding
Het negatieve resultaat van 'Overige activiteiten / holding' werd teruggebracht tot 7,4 miljoen, deels
door het wegvallen van de kosten van herstructurering en stroomlijning van de ICT-activiteiten van
het concern.
Operationeel bedrijfsresultaat
Het operationele bedrijfsresultaat voortgezette activiteiten (inclusief intern verhuurresultaat en voor
afschrijving goodwill) bedroeg 55,6 miljoen. Het totale bedrijfsresultaat (inclusief afschrijving
goodwill, resultaat onroerend goed en het resultaat van niet-voortgezette activiteiten) kwam uit op
53 miljoen. In het bedrijfsresultaat van vorig jaar ( 188 miljoen) was een bedrag van 164 miljoen
begrepen, hoofdzakelijk bestaande uit de boekwinst op de verkoop per 31 juli 2002 van tien
winkelformules aan investeringsmaatschappij CVC.
---
Financieringslasten
De opbrengst van de verkoop aan CVC werd vorig jaar voor een belangrijk deel gebruikt voor
vermindering van schulden. Daardoor namen de financieringslasten belangrijk af tot 22 miljoen.
Waardeveranderingen
De post 'waardeveranderingen' was vorig jaar 12 miljoen negatief als gevolg van een
waardevermindering van de concernbelangen in enkele Braziliaanse winkelcentra. Deze werden in de
tweede helft van het vorige boekjaar verkocht.
Belastingen
De belastingdruk ( 11 miljoen) steeg naar normaal niveau. Vorig jaar was per saldo geen belasting
verschuldigd in verband met de belastingvrije boekwinst op de verkoop aan CVC.
Nettowinst
Genoemde, in hoofdzaak niet-terugkerende effecten in het vorige boekjaar, verklaren de aanmerkelijke
daling van de nettowinst: 20 miljoen dit jaar tegenover 148 miljoen vorig jaar. Per aandeel
bedraagt de nettowinst 0,22 tegen 1,62 vorig boekjaar.
Dividend
Het interim-dividend per (certificaat van) gewoon aandeel is vastgesteld op 0,10 (vorig jaar 0,18).
De verlaging van het dividend houdt verband met de aanzienlijke lasten die genomen worden voor de
herstructurering van V&D. Bij de vaststelling van het dividend is rekening gehouden met het feit dat
een lagere uitkering fiscale consequenties zou hebben als gevolg van de inkoop van eigen aandelen
begin dit jaar.
Vooruitzichten
Medio mei is een uitspraak gedaan over de te verwachten resultaatsontwikkeling in het lopende jaar,
gebaseerd op de toenmalige inzichten in de economische ontwikkelingen. Sindsdien zijn de
economische indicatoren aanmerkelijk verslechterd. Uit recent herziene cijfers van het CBS blijkt dat
de omzetdaling in de Nederlandse non-fooddetailhandel in de eerste maanden van dit jaar groter was
dan aanvankelijk gerapporteerd en dan werd aangenomen bij de vaststelling van de
vooruitzichtenparagraaf. Vanaf mei zijn de detailhandelsomzetten steeds sterker onder druk komen
te staan, met name in de zomermaanden.
Niettemin worden - met uitzondering van V&D - de eerder uitgesproken verwachtingen
gehandhaafd. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de sterk tegenvallende non-food
detailhandelsomzetten in de zomermaanden voor een deel zijn veroorzaakt door de uitzonderlijke
weersomstandigheden en niet trendmatig zijn.Verwacht wordt een tenminste gelijkblijvend resultaat
voor HEMA, Doe-Het-Zelf en Fashion, een resultaatsverbetering voor de Bijenkorf en een
gelijkblijvend of licht lager genormaliseerd resultaat voor Consumentenelektronica. Voor V&D wordt
een verlies verwacht van 30 á 50 miljoen.
---
GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING
Zie het origineel
http://www.vendexkbb.nl/persb....asp?bericht=3514
FINANCIËLE AGENDA
Ex-dividenddatum interim-dividend 10 september 2003
Betaalbaarstelling interim-dividend vanaf 15 september 2003
Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2003/04 12 november 2003
Publicatie omzetcijfers 4e kwartaal 2003/04 18 februari 2004
Publicatie jaarcijfers 2003/04 6 april 2004
Publicatie omzetcijfers 1e kwartaal 2004/05 12 mei 2004
Algemene vergadering van aandeelhouders 12 mei 2004
De halfjaarcijfers zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.
---