Politie Gelderland-Zuid



Ombudsman vindt klacht tegen fotograferende politieman terecht


In zijn afgelopen vrijdag verschenen openbaar rapport over de klacht van een arrestant bij een ontruiming in Nijmegen in januari 2001, komt de Nationale ombudsman tot de conclusie dat de klacht op alle punten gegrond is.
De klacht had betrekking op het fotograferen door een politieman van de arrestant na zijn aanhouding.
Daarbij kwam dat de politiefotograaf ruim een week eerder ook gezien was, toen hij in burger foto's maakte bij een kraakpand. De politieman verklaarde toen als freelance-fotograaf te werken, maar legitimeerde zich tenslotte als politieman, toen hij zich in het nauw gedreven voelde.

De klacht, die via de Werkgroep Klachten Politieoptreden werd ingediend en in de publiciteit werd gebracht, leidde tot een persbericht van de Nijmeegse politieleiding, waarin werd uitgelegd dat de betreffende politieman als nevenactiviteit foto's maakt voor diverse bladen. Om verdere verwarring met zijn optreden als politiefotograaf te voorkomen, werden binnen de politie nieuwe afspraken gemaakt: de fotograaf maakt als politieman geen foto's meer.

In zijn oordeel over het fotograferen bij de ontruiming zegt de ombudsman in zijn rapport, dat het fotograferen van de arrestant na zijn aanhouding geen opsporingsbelang diende en er ook geen reden was om die foto bij het proces verbaal te voegen.
Ook de reactie van de politie op de publiciteit vindt de ombudsman niet behoorlijk, omdat "de schijn van vooringenomenheid moet worden vermeden."

Tenslotte is de ombudsman het met de klager eens dat de klachtbehandeling te lang heeft geduurd: bijna vier maanden in plaats van de vier weken, die er volgens
de klachtenregeling voor staan. Bovendien had de politie tussentijds vertragingsberichten moeten sturen.
In een eerder rapport over een klacht in mei van dit jaar, uitte de Nationale ombudsman eveneens kritiek op de overschrijding van de termijnen in de klachtenbehandeling door de politie Gelderland-Zuid.
In reactie hierop heeft korpsbeheerder mw dr. G. ter Horst in een brief aan de ombudsman in juni toegezegd, "dat er in mijn korps voortvarend aan de slag is gegaan dit proces te verbeteren. Enig naijleffect is helaas niet te vermijden", aldus de korpsbeheerder.
Inmiddels heeft de politie een nieuwe juridisch beleidsmedewerker aangetrokken, die vorige week is begonnen en de coördinatie van de klachtenbehandeling in zijn pakket heeft.


Nijmegen, 9 september 2003
P.J. Bussemakers,
afdeling Communicatie.
GSM: 06 - 53240085



Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
Telefoon (024) 327 60 05
Fax (024) 327 63 39 ---- --