Ministerie van Algemene Zaken

Postadres Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 20001 der Staten-Generaal 2500 EA Den Haag Postbus 20018 Bezoekadres 2500 EA Den Haag Binnenhof 19, Den Haag

Datum Kenmerk Onderwerp 10 september 2003 03.M458916 Aanmelding campagnes 2004

Hierbij zend ik u een voorlopig overzicht van de massamediale voorlichtingscampagnes die in 2004 gebruik maken van Postbus 51-middelen.

Jaarlijks vindt in juni en juli de aanmeldingsronde massamediale campagnes plaats. Omdat dit jaar op 16 mei een nieuw hoofdlijnenakkoord werd gesloten door het recent aangetreden kabinet, konden nog niet alle ministeries aangeven welke campagnes zij in 2004 willen voeren. Het regeerakkoord leidt op een aantal terreinen tot aangepast en nieuw beleid, wat nog kan resulteren in een wijziging of ontwikkeling van plannen voor massamediale communicatie. In het najaar volgt daarom een tweede aanmeldings- en toetsingsronde. Na de afronding hiervan, ontvangt u in december een brief met het volledige campagneoverzicht voor 2004.

Hieronder treft u achtergrondinformatie aan over de gehanteerde definitie van massamediale campagnes, de toetsingsprocedure en de selectiecriteria die gelden voor het inzetten Postbus 51. Deze informatie wordt gevolgd door de voorlopige lijst met campagnes die in 2004 worden gevoerd.

Onder een massamediale voorlichtingscampagne wordt verstaan: een communicatieproject, dat gebruik maakt van massamedia (tv, radio en/of een combinatie van middelen met landelijk bereik), dat (mede) namens de rijksoverheid wordt gevoerd of (gedeeltelijk) wordt gefinancierd door de rijksoverheid. Er is een onderscheid te maken tussen campagnes die gebruik maken van Postbus 51-zendtijd en -middelen en de campagnes die hier géén gebruik van maken. Vanwege mijn verantwoordelijkheid als zendgemachtigde van de rijksoverheid voor Postbus 51, zijn alleen de campagnes die Postbus 51-middelen inzetten in deze brief opgenomen. Campagnes die geen gebruik maken van Postbus 51 worden door de ministeries rechtstreeks via begrotingsstukken of beleidsnota's aan de Tweede Kamer gemeld.



De Rijksvoorlichtingsdienst heeft de Postbus 51-aanmeldingen voor 2003 getoetst in overleg met de interdepartementale commissie Publiekscommunicatie en Informatie. Dit is gebeurd aan de hand van de volgende criteria:
1. Is het onderwerp van de campagne een prioriteit van kabinetsbeleid en/of regeerakkoord?

2. Wat is het maatschappelijk belang van de campagne of het maatschappelijk risico indien de campagne niet wordt gevoerd?
3. Rechtvaardigt de grootte/omvang en bereikbaarheid van de doelgroep een campagne?

4. Wat is de verwachte effectiviteit van de campagne in relatie tot de inzet van media en middelen?

5. Is de informatie relevant voor de burger?
6. Zijn mogelijkheden tot samenwerking met andere ministeries onderzocht?

Na toetsing aan deze criteria wordt de lijst met goedgekeurde campagnes opgesteld. Vervolgens wordt deze lijst in zijn geheel getoetst aan aanvullende voorwaarden om vast te stellen welke urgentie of prioriteit een onderwerp heeft. Hierna wordt op basis van deze prioriteitsstelling de beschikbare zendtijd verdeeld. Voor het aanbrengen van deze prioriteiten en de definitieve verdeling van de zendtijd is een volledig overzicht van campagnes nodig. Zoals eerder gesteld kan deze afweging pas medio november definitief worden gemaakt. Voor deze eindafweging wordt getoetst aan de volgende voorwaarden:
1. Nut en noodzaak van een campagne afgezet tegen andere campagnes (het relatieve belang van een campagne);
2. Evenwichtige 'weergave' van het regeringsbeleid (spreiding van campagneonderwerpen). Politieke prioriteiten moeten worden gecommuniceerd maar ook voor andere overheidsboodschappen moet ruimte beschikbaar zijn;
3. Bij invoering van nieuwe wet- en regelgeving wordt het belang van het onderwerp en de geschiktheid van Postbus 51 als afzender meegewogen.

De 18 campagnes die u in deze brief aantreft, voldoen aan alle criteria. In de brief van december stel ik u verder op de hoogte over de definitieve verdeling van de zendtijd in Postbus 51.

DE MINISTER-PRESIDENT
Minister van Algemene Zaken

mr. dr. J.P. Balkenende

Pagina
2/6



Campagnes 2004

SZW Preventie en reïntegratie van zieke werknemers en arbeidsgehandicapten De campagne ondersteunt nieuw beleid dat erop is gericht uitval van arbeid door ziekte en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en terug te dringen. Het massamediale deel van de campagne is gericht op kennisoverdracht: duidelijk, tijdig en adequaat bekendmaken en toelichten van alle nieuwe wettelijke maatregelen.

BZK Voorlichting bij rampen In deze campagne wordt aandacht besteed aan drie onderwerpen. Allereerst het zogenaamde basisscenario "Wat te doen als de sirene gaat". De campagne kondigt ook het maandelijkse luide proefalarm aan (op de eerste maandag van de maand) en informeert de burger over rampentypen en mogelijke handelingswijzen in het geval zich een ramp voordoet.

BZK Verkiezingen 2004 (Europees Parlement) Op 10 juni 2004 worden verkiezingen gehouden voor de samenstelling van het Europees Parlement. De campagne richt zich op opkomstbevordering, gekoppeld aan kennis over (wijzigingen in) het kiesrecht. Deze deelcampagne is een onderdeel van de koepelcampagne `Verkiezingen. U komt toch ook?'. De deelcampagnes voor de verkiezingen van gemeenteraden, Tweede Kamer en Provinciale Staten zijn in 2002 en 2003 gevoerd.

BZK/Justitie `Naar een veiliger samenleving' Deze campagne laat zien wat de overheid doet om Nederland veiliger te maken en wijst burgers en bedrijfsleven op het belang om hieraan een eigen bijdrage te leveren. De campagne is tweeledig. Een koepelcampagne dient als podium om zowel de landelijke maatregelen van de overheid te presenteren als de vertaling daarvan op lokaal niveau. In deelcampagnes worden concrete handelingsperspectieven aangereikt zodat burgers weten hoe zij zelf een bijdrage aan een veiliger samenleving kunnen leveren. Voor de koepelcampagne wordt geen gebruik gemaakt van Postbus 51, voor de verschillende deelcampagnes daar waar relevant wel.

Justitie/BZK `Weet wat je te doen staat als het om geweld gaat' De campagne richt zich op het doorbreken van een cultuur van afzijdigheid en het gevoel van machteloosheid ten opzichte van geweld op straat. De campagne is in 2001 en 2002 ook gevoerd en zal in 2004 in aangepaste vorm worden herhaald. Bij deze landelijke massamediale campagne werken de ministeries van Justitie en BZK samen met de Stichting `Meld Geweld'. Deze campagne maakt deel uit van de aangemelde (koepel)campagne `Naar een veiliger samenleving'.

Pagina
3/6



VROM Huursubsidie
Mensen met een laag inkomen die een huis huren, komen in aanmerking voor huursubsidie. De campagne is erop gericht de potentiële aanvragers te wijzen op hun rechten en hen te vertellen hoe en wanneer ze subsidie kunnen aanvragen, waar ze informatie kunnen vinden en wie hen kan helpen bij de aanvraag.

VROM Energiebewust wonen Door energie te besparen kan klimaatverandering worden tegengegaan. Deze themacampagne biedt de burger verschillende handelingsalternatieven op het gebied van energiebewust wonen. Deze alternatieven betreffen onder meer de Energiepremie en het Energie Prestatie Advies (EPA).

EZ Liberalisering energiesector Per 1 juli 2004 is de afnemer op de energiemarkt vrij in de keuze van energieleverancier. Burgers en middelgrote en kleine bedrijven moeten de nieuwe marktsituatie kennen om een goede keuze te kunnen maken op de energiemarkt. Uit onderzoek blijkt dat zowel burgers als bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn bij de veranderingen in de marktordening van de energiesector. Er is behoefte aan neutrale overheidsinformatie naast alle reclame van energieleveranciers.

OCW `Je groeit in het onderwijs' Het is de voortzetting van de campagne die het beeld van het leraarsberoep positief moet beïnvloeden. Net als vorig jaar richt de campagne zich naast het voortgezet onderwijs ook op het primair onderwijs en op beroeps- en volwasseneneducatie. De campagne is gericht op een brede doelgroep: instromers, zij-instromers, herintreders en de sociale omgeving. De campagne moet het imago van het werken in het onderwijs verbeteren.

VWS Stoppen met roken Om de effectiviteit van stoppogingen te vergroten en de toename van het aantal niet- rokers te bevorderen, wordt een pakket aan maatregelen uitgevoerd. De campagne richt zich op het vergroten van de kennis over de beschikbare stopmethoden en het verbeteren van de houding van rokers ten opzichte van deze methoden. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met STIVORO (Stichting Volksgezondheid en Roken).

Pagina

4/6



VWS Vrij veilig
De meerjarencampagne beoogt een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het aantal nieuwe SOA-infecties in Nederland door het bevorderen van veilig vrijgedrag. Hierbij ligt de nadruk op condoomgebruik. Soa zijn infectieziekten en kunnen ernstige gezondheidsschade aanrichten. Het risico bestaat dat bij onvoldoende inspanningen om soa te bestrijden, de verspreiding steeds verder gaat, onder meer door een toename van resistente virussen en bacteriën. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met de Stichting SOA-bestrijding.

VWS Griepvaccinatie Jaarlijks terugkerende radiospot die met name de risicogroepen attendeert op de vaccinatie tegen influenza. Iedere winter overlijden circa 200 mensen aan de gevolgen van griep. Een vaccinatie tegen influenza biedt in belangrijke mate bescherming. De campagne ondersteunt de oproep van huisartsen aan de risicogroepen.

AZ 4 en 5 mei
Ieder jaar wordt aandacht besteed aan de (doden)herdenking op 4 mei en de viering van de bevrijding op 5 mei in relatie tot het thema `vrijheid' en het behoud daarvan. Deze massamediale campagne is de `drager' van verschillende (lokale en regionale) communicatieactiviteiten, die door derden worden ingevuld. De campagne wordt in nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en een aantal ministeries opgezet.

V&W Agressie in het verkeer Agressief gedrag in het verkeer of als zodanig opgevat gedrag, blijkt de grootste ergernis van weggebruikers en is waarschijnlijk ook een belangrijke factor bij het ontstaan van ongevallen. Regelgeving alleen is onvoldoende om een gewenst verkeersgedrag te bewerkstelligen. Een combinatie van communicatie en handhaving moet hieraan bijdragen. Het ministerie werkt bij deze campagne samen met het Korps Landelijke Politiediensten en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. De campagne spitst zich toe op de onderwerpen afstand houden (Houd 2 seconden afstand) en het inhaalgedrag op 80 km wegen. De komende jaren zijn `Bob', `Autogordels', `Fietsverlichting' en 'Houd 2 seconden afstand', onderwerpen voor de verkeersveiligheidscampagnes. Aan deze campagnes wordt de pay-off: "Daar kun je mee thuis komen" gekoppeld.

Pagina

5/6



V&W BOB, Alcohol in het verkeer Het gebruik van alcohol in het verkeer leidt nog steeds tot doden, gewonden en tot andere schade. Bij 1 op de 5 dodelijke verkeersslachtoffers is alcohol in het spel. De 'Bobcampagne' is een campagne die wordt gestimuleerd door de Europese Unie. De kern van de campagne is de afspraak over wie nuchter naar huis rijdt na een avond uit. Die persoon heet voor de gelegenheid Bob. `Bob' is in eind 2001 gestart als een meerjarige campagne waarin wordt samengewerkt met partijen als de horeca- en alcoholbranche, politie (koppeling aan handhaving) en regionale en lokale overheden.
De introductie van Bob is zeer voorspoedig verlopen. De Postbus 51-campagne moet er in combinatie met de andere gezamenlijke activiteiten voor zorgen dat men niet vergeet afspraken te maken over alcohol en verkeer.

V&W Autogordels
Doel van deze campagne is het vergroten van de kennis over het verplichte gebruik van autogordels achter in de auto. Het dragen van de gordel moet een instinctieve, automatische gewoonte worden, zowel voor- als achter in de auto. Door een combinatie van handhaving en communicatie kan een slachtofferreductie worden bereikt. Daarom wordt samengewerkt met politie, Openbaar Ministerie, decentrale overheden en maatschappelijke organisaties.

V&W Fietsverlichting De gelijktijdige inzet van massamediale voorlichting (landelijk én regionaal) en gericht politietoezicht moet het gebruik van fietsverlichting bevorderen met als doel het aantal fietsongevallen te reduceren. Er wordt een mix van instrumenten ingezet waarbij communicatie en handhaving gekoppeld zijn.

Financiën Invoering Automatische Voorlopige Teruggaaf Met Voorlopige Teruggaaf (VT) kunnen belastingplichtigen (te veel) ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen al in het jaar zelf, maandelijks, rechtstreeks terugkrijgen van de Belastingdienst. Dit jaar verandert het VT-aanvraagproces. VT- gerechtigden ontvangen geen aanvraagformulier in het najaar, maar de Belastingdienst stelt op basis van historische gegevens een VT-bedrag vast dat in december wordt toegezonden en alleen hoeft te worden gecontroleerd. Nieuwe VT- aanvragers worden in deze campagne op het mogelijke recht op VT gewezen.

Pagina

6/6