Ingezonden persbericht


- PERSBERICHT -

Amsterdam, 8 september 2003

Spetterende lancering: www.schoolsforwarchild.nl

Op donderdag 11 september wordt door War Child 'Kids' ambassadeur Jetske van den Elsen (BuYa en Willem Wever) het startsein gegeven voor de lancering van de educatieve War Child website: www.schoolsforwarchild.nl. Basisscholieren in Nederland kunnen via deze website spelenderwijs leren over de thema's oorlog en vrede in de wereld en zich actief inzetten voor hun leeftijdsgenootjes in (voormalig) oorlogsgebieden. Ter introductie van de website organiseert War Child een landelijke wedstrijd met als thema: kinderrechten. Basisscholen strijden vanaf 11 september tot en met 31 oktober met elkaar voor 'de beste campagne.' Op 20 november (dag van de rechten van het kind) krijgt de winnende school de prijs uitgereikt door Medy van der Laan, staatssecretaris van OC&W. De website is in samenwerking met IJsfontein en Qball Internet Solutions tot stand gekomen.

Schoolsforwarchild.nl
Het doel van www.schoolsforwarchild.nl is om onder Nederlandse kinderen, in de groepen zes tot en met acht, de kennis en het begrip over de situatie van kinderen in (voormalig) oorlogsgebieden op een creatieve en educatieve manier te vergroten. Met het maken van de campagnemiddelen: posters, kranten, gedichtenbundels en e-cards leren kinderen op een speelse manier over oorlog en vrede in de wereld en kunnen zij actief een bijdrage leveren aan de bewustwording van de situatie van hun leeftijdsgenootjes in oorlogsgebieden.

Onder leiding van een leerkracht kunnen basisscholieren met de educatieve website een professionele campagne opzetten om het onderwerp 'kinderen in oorlog' onder de aandacht te brengen van ouders, broertjes, zusjes, opa's en oma's. De campagne heeft uitsluitend een voorlichtend karakter en mag geen fondsenwervend doel dienen.

Veel Nederlandse kinderen trekken zich het lot van hun leeftijdsgenootjes in deze gebieden erg aan. Dat blijkt onder meer uit de vele acties die kinderen voor War Child organiseren en de dagelijkse verzoeken om informatie voor spreekbeurten en werkstukken. Met de educatieve website wil War Child beter in deze informatiebehoefte voorzien.

Lancering Schoolsforwarchild.nl
Op donderdagochtend 11 september 2003 om 11.00 uur geeft ambassadeur Jetske van den Elsen de aftrap voor de campagne-wedstrijd kinderrechten. Dit doet zij op basisschool de Bolster (Ericastraat 33, 5271 KL) in St-Michielsgestel. Gedurende de wedstrijdperiode 11 september tot en met 31 oktober gaan de basisscholen aan de slag met het maken van e-cards, posters, kranten en gedichten. De leerkracht publiceert het gemaakte werk op de Schools for War Child website. Een professionele jury - bestaande uit onder andere: War Child directeur Willemijn Verloop, ambassadeur en presentatrice Jetske van den Elsen, hoofdredacteur Kidsweek Annemarie Walker en Copywriter Imagine' Jan Bennink - buigt zich over het gepubliceerde werk en roept een winnaar uit. De betreffende klas krijgt op 20 november, de dag van de rechten van het kind, uit handen van de staatssecretaris van het ministerie van OC&W Medy van der Laan, de prijs in perscentrum Nieuwspoort uitgereikt.

Financiering
War Child kan de ontwikkeling van de website financieren dankzij een subsidie van het Ministerie van OC&W voor de ontwikkeling van ict-cultuurprojecten. War Child is in aanmerking gekomen voor deze subsidie omdat de organisatie met de lancering van deze educatieve website de betrokkenheid van kinderen kan vergroten bij het thema oorlog en conflicten in de wereld.

IJsfontein
IJsfontein maakt interactieve media specifiek gericht op kinderen en jongeren, zoals; websites, cd-roms, multi-user games, interactieve installaties en toegepaste software. Dit gebeurt op eigen initiatief of met klanten zoals: Malmberg, Teleac/NOT, WNF, AVRO, het Rijksmuseum, het Klokhuis (NPS) e.a.

Qball Internet Solutions

Qball Internet Solutions is provider voor de domeinnamen en webhosting voor War Child en verschillende andere bedrijven en particulieren. ...


- EINDE VAN HET BERICHT-