Zoetermeer, 11 september 2003
Kentekenbewijs voor aanhangwagen alleen na keuring
Onverwacht veel kentekens voor aanhangwagens aangevraagd
ZOETERMEER - Tussen 1 september 2002 en 1 september 2003 heeft de RDW
820.000 aanvragen voor een eigen kentekenbewijs voor aanhangwagens,
caravans en opleggers ontvangen. Dit is 80.000 meer dan het verwachte
aantal van 740.000. Dit heeft algemeen directeur bekend gemaakt op de
Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Aanhangwagens, caravans en
opleggers die beladen meer mogen wegen dan 750 kg mogen vanaf 1
september 2003 alleen met eigen kentekenbewijs en bijbehorende
kentekenplaat op de openbare weg.
"Het aantal aanvragen overtreft ruimschoots onze verwachtingen," zegt
Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. "Er blijken meer
aanhangwagens in Nederland te zijn dan we dachten. Oude caravans
waarvan de RDW dacht dat die al lang gesloopt waren,
zelfbouwaanhangwagens waar de RDW het bestaan niet van wist en
duizenden andere aanhangwagens die zonder de juiste
registratiedocumenten in Nederland verkocht zijn. Voor de meeste van
deze aanhangwagens heeft de RDW, al dan niet na een keuring, een
kenteken verstrekt."
Het kentekenbewijs vervangt het oude registratiebewijs van
aanhangwagens en opleggers die beladen zwaarder mogen wegen dan 750
kg. Van 1 september 2002 tot 30 augustus 2003 was het mogelijk om op
het postkantoor het registratiebewijs om te wisselen voor een
kentekenbewijs. Vanaf 1 september 2003 is het alleen nog mogelijk om
na een keuring een kenteken voor aan aanhangwagen of oplegger te
krijgen.
Tot 9 september zijn al 756.000 kentekenbewijzen verstrekt. Deze zijn
afgegeven voor 99.000 opleggers, 389.000 caravans en 268.000
anderssoortige aanhangwagens, zoals boedelbakken, paardentrailers en
boottrailers. Bijna 40.000 aanvragen zijn verwezen naar een
keuringsstation voor een eerste toelatingskeuring, omdat de RDW geen
technische gegeven van de aanhangwagen in het kentekenregister heeft
aangetroffen. Inmiddels zijn 5.000 van deze voertuigen daadwerkelijk
gekeurd. "Zo wordt voor ettelijke duizenden aanhangwagens geen
kentekenbewijs aangevraagd of verstrekt", verklaart Hakkenberg. "Daar
zitten oude, onveilige wagens tussen die vanaf 1 september niet meer
op de openbare weg mogen komen. Dat maakt het verkeer nu al veiliger."
Voertuigcriminaliteit
De verplichte kentekenregistratie levert een bijdrage aan de
verkeersveiligheid en de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Met de
verplichte kentekenregistatie is van alle aanhangwagens en opleggers
de eigenaar/houder van het voertuig geregistreerd. Die is aan te
spreken op de veiligheid van zijn voertuig. Het overschrijven van
kentekenbewijzen van gestolen aanhangwagens op het postkantoor is niet
meer mogelijk. Dit ontmoedigt de diefstal van aanhangwagens, caravans
en opleggers.
Door de kentekenregistratie heeft de RDW, samen met de politie, het
afgelopen jaar veel gestolen of omgekatte voertuigen kunnen opsporen.
De RDW heeft 2162 aanvragen gekregen voor aanhangwagens die de politie
als gestolen had aangemerkt. Daarnaast zijn op de keuringsstations van
de RDW 336 omgekatte aanhangwagens aangetroffen. Daarbij ging het vaak
om aanhangwagens met hetzelfde chassisnummer als een andere
aanhangwagen. De verwachting is dat dit laatste cijfer met de
keuringen van komende maanden zal oplopen tot rond de 700. Ook zijn
533 vervalste registratiebewijzen gevonden.
Keuring
Vanaf 1 september 2003 is het alleen nog mogelijk om na een keuring
een kenteken voor aan aanhangwagen of oplegger te krijgen. Welke
keuring voor een aanhangwagen toegepast wordt, is afhankelijk van het
type, het bouwjaar en de huidige registratie van de aanhangwagen. Als
de technische gegevens van de aanhangwagen nog bekend zijn in het
kentekenregister van de RDW, is een heractiveringskeuring nodig. Bij
deze identificatie wordt zorgvuldig onderzocht of de aanhangwagen niet
van diefstal afkomstig is. De prijs van deze keuring is afhankelijk
van het type aanhangwagen en kost, inclusief kentekendocumenten,
minimaal 52,25 euro.
Als de aanhangwagen niet geregistreerd is, dan verstrekt de RDW alleen
een kentekenbewijs na een geslaagde eerste toelatingskeuring. De
keuring bestaat uit een aantal technische en administratieve
controles. Bovendien wordt de aanhangwagens op een keuringsstation van
de RDW gekeurd. Zo moet vastgesteld worden of de aanhangwagen
technisch in orde is, of deze aan de toelatingseisen voldoet en of
deze niet als gestolen geregistreerd staat. De prijs van deze keuring
is afhankelijk van het type en het bouwjaar van de aanhangwagen en
kost, inclusief het kentekendocument, minimaal 250 euro.
Nog geen kenteken
De RDW heeft nog ongeveer 35.000 aanvragen in behandeling. Dat aantal
omvat 10.000 aanvragen die in de laatste maand een aanvraag heeft
gedaan en aanvragen die een nauwkeurige afhandeling vergen. De politie
zal deze mensen de komende tijd niet beboeten, zo lang ze kunnen
aantonen dat ze voor 1 september 2003 op het postkantoor een aanvraag
voor een nieuw kenteken ingediend hebben. De meeste aanvragen - 25.000
stuks - liggen stil omdat de RDW wacht op aanvullende informatie van
de aanvrager.
Meer informatie
Eigenaren van aanhangwagens kunnen voor meer informatie terecht op de
internetpagina van de RDW, www.rdw.nl. Op een apart gedeelte worden
alle details van de verplichte kentekenregistratie uitgelegd.
Telefonisch is informatie beschikbaar via de Klantenservice van de
RDW, telefoon 0900 07 39 (EUR 0,10 p/m).
---
RDW Centrum voor voertuigtechniek