RDW Centrum voor voertuigtechniek

Zoetermeer, 11 september 2003

Kentekenbewijs voor aanhangwagen alleen na keuring

Onverwacht veel kentekens voor aanhangwagens aangevraagd

ZOETERMEER - Tussen 1 september 2002 en 1 september 2003 heeft de RDW 820.000 aanvragen voor een eigen kentekenbewijs voor aanhangwagens, caravans en opleggers ontvangen. Dit is 80.000 meer dan het verwachte aantal van 740.000. Dit heeft algemeen directeur bekend gemaakt op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Aanhangwagens, caravans en opleggers die beladen meer mogen wegen dan 750 kg mogen vanaf 1 september 2003 alleen met eigen kentekenbewijs en bijbehorende kentekenplaat op de openbare weg.

"Het aantal aanvragen overtreft ruimschoots onze verwachtingen," zegt Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. "Er blijken meer aanhangwagens in Nederland te zijn dan we dachten. Oude caravans waarvan de RDW dacht dat die al lang gesloopt waren, zelfbouwaanhangwagens waar de RDW het bestaan niet van wist en duizenden andere aanhangwagens die zonder de juiste registratiedocumenten in Nederland verkocht zijn. Voor de meeste van deze aanhangwagens heeft de RDW, al dan niet na een keuring, een kenteken verstrekt."

Het kentekenbewijs vervangt het oude registratiebewijs van aanhangwagens en opleggers die beladen zwaarder mogen wegen dan 750 kg. Van 1 september 2002 tot 30 augustus 2003 was het mogelijk om op het postkantoor het registratiebewijs om te wisselen voor een kentekenbewijs. Vanaf 1 september 2003 is het alleen nog mogelijk om na een keuring een kenteken voor aan aanhangwagen of oplegger te krijgen.

Tot 9 september zijn al 756.000 kentekenbewijzen verstrekt. Deze zijn afgegeven voor 99.000 opleggers, 389.000 caravans en 268.000 anderssoortige aanhangwagens, zoals boedelbakken, paardentrailers en boottrailers. Bijna 40.000 aanvragen zijn verwezen naar een keuringsstation voor een eerste toelatingskeuring, omdat de RDW geen technische gegeven van de aanhangwagen in het kentekenregister heeft aangetroffen. Inmiddels zijn 5.000 van deze voertuigen daadwerkelijk gekeurd. "Zo wordt voor ettelijke duizenden aanhangwagens geen kentekenbewijs aangevraagd of verstrekt", verklaart Hakkenberg. "Daar zitten oude, onveilige wagens tussen die vanaf 1 september niet meer op de openbare weg mogen komen. Dat maakt het verkeer nu al veiliger."

Voertuigcriminaliteit

De verplichte kentekenregistratie levert een bijdrage aan de verkeersveiligheid en de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Met de verplichte kentekenregistatie is van alle aanhangwagens en opleggers de eigenaar/houder van het voertuig geregistreerd. Die is aan te spreken op de veiligheid van zijn voertuig. Het overschrijven van kentekenbewijzen van gestolen aanhangwagens op het postkantoor is niet meer mogelijk. Dit ontmoedigt de diefstal van aanhangwagens, caravans en opleggers.

Door de kentekenregistratie heeft de RDW, samen met de politie, het afgelopen jaar veel gestolen of omgekatte voertuigen kunnen opsporen. De RDW heeft 2162 aanvragen gekregen voor aanhangwagens die de politie als gestolen had aangemerkt. Daarnaast zijn op de keuringsstations van de RDW 336 omgekatte aanhangwagens aangetroffen. Daarbij ging het vaak om aanhangwagens met hetzelfde chassisnummer als een andere aanhangwagen. De verwachting is dat dit laatste cijfer met de keuringen van komende maanden zal oplopen tot rond de 700. Ook zijn 533 vervalste registratiebewijzen gevonden.

Keuring

Vanaf 1 september 2003 is het alleen nog mogelijk om na een keuring een kenteken voor aan aanhangwagen of oplegger te krijgen. Welke keuring voor een aanhangwagen toegepast wordt, is afhankelijk van het type, het bouwjaar en de huidige registratie van de aanhangwagen. Als de technische gegevens van de aanhangwagen nog bekend zijn in het kentekenregister van de RDW, is een heractiveringskeuring nodig. Bij deze identificatie wordt zorgvuldig onderzocht of de aanhangwagen niet van diefstal afkomstig is. De prijs van deze keuring is afhankelijk van het type aanhangwagen en kost, inclusief kentekendocumenten, minimaal 52,25 euro.

Als de aanhangwagen niet geregistreerd is, dan verstrekt de RDW alleen een kentekenbewijs na een geslaagde eerste toelatingskeuring. De keuring bestaat uit een aantal technische en administratieve controles. Bovendien wordt de aanhangwagens op een keuringsstation van de RDW gekeurd. Zo moet vastgesteld worden of de aanhangwagen technisch in orde is, of deze aan de toelatingseisen voldoet en of deze niet als gestolen geregistreerd staat. De prijs van deze keuring is afhankelijk van het type en het bouwjaar van de aanhangwagen en kost, inclusief het kentekendocument, minimaal 250 euro.

Nog geen kenteken

De RDW heeft nog ongeveer 35.000 aanvragen in behandeling. Dat aantal omvat 10.000 aanvragen die in de laatste maand een aanvraag heeft gedaan en aanvragen die een nauwkeurige afhandeling vergen. De politie zal deze mensen de komende tijd niet beboeten, zo lang ze kunnen aantonen dat ze voor 1 september 2003 op het postkantoor een aanvraag voor een nieuw kenteken ingediend hebben. De meeste aanvragen - 25.000 stuks - liggen stil omdat de RDW wacht op aanvullende informatie van de aanvrager.

Meer informatie

Eigenaren van aanhangwagens kunnen voor meer informatie terecht op de internetpagina van de RDW, www.rdw.nl. Op een apart gedeelte worden alle details van de verplichte kentekenregistratie uitgelegd. Telefonisch is informatie beschikbaar via de Klantenservice van de RDW, telefoon 0900 07 39 (EUR 0,10 p/m).

---