Ingezonden persbericht

Persbericht

AT&T sluit wereldwijde overeenkomst voor ondersteuning Télécoms Sans Frontières

Centraal- & Zuid-Amerika en Azië de eerste regio's die kunnen profiteren van AT&T-ondersteuning voor TSF's wereldwijde humanitaire hulpprogramma

Parijs - 11 september 2003 - AT&T en Télécoms Sans Frontières (TSF) hebben vandaag een overeenkomst aangekondigd waarbij AT&T financiële en technische ondersteuning zal bieden waarmee TSF haar operaties wereldwijd kan voortzetten en uitbreiden.
De aankondiging werd gedaan door Betsy Bernard, President van AT&T Business, en Jean Francois Cazenave, President van Télécoms Sans Frontières, tijdens een bijeenkomst van de twee organisaties in Parijs. Télécoms Sans Frontières, opererend vanuit Pau (Frankrijk), is een non-gouvernementele organisatie gericht op het aanbieden van telecommunicatiediensten in noodsituaties. Sinds de oprichting in 1998 heeft TSF haar expertise en ervaring overal ter wereld ingezet om mensen te helpen in regio's die zijn getroffen door natuurrampen of gewapende conflicten. De missie van TSF is telecommunicatiemogelijkheden te bieden aan humanitaire hulpteams ter plekke, zodat slachtoffers weer contact kunnen hebben met de buitenwereld, bijvoorbeeld door te bellen met familie en vrienden waarmee het contact verloren was. TSF kan binnen 48 uur na het vernemen van een calamiteit op elke plek ter wereld ter plaatse zijn en binnen enkele minuten een operationeel centrum opzetten. Naast financiële hulp van de AT&T Foundation draagt AT&T Business bij via technische ondersteuning voor de ontwikkeling van TSF-initiatieven door TSF-teams gratis remote toegang te bieden tot het internet en door te voorzien in AT&T prepaid telefoonkaarten. AT&T, eveneens expert op het gebied van disaster recovery en bedrijfscontinuïteit, zal ook bijdragen in de vorm van expertise en advies op het gebied van telecommunicatie in noodsituaties. "We zijn verheugd over dit partnership met een van 's werelds toonaangevende telecommunicatieondernemingen", aldus Cazenave. "AT&T zal ons niet alleen helpen effectiever te zijn tijdens activiteiten in noodsituaties, maar ons ook in staat stellen lange-termijn projecten te ontwikkelen. Daarbij kan gedacht worden aan training en hulp aan ontwikkelingslanden bij het inlopen van de digitale achterstand."
"We zijn erg onder de indruk van de efficiëntie en expertise van Télécoms Sans Frontières", voegt Bernard toe, "en trots om hen te kunnen ondersteunen. Zowel ter plaatse tijdens plotselinge crisissituaties als bij hun humanitaire projecten op lange termijn."
Naast de reguliere activiteiten van TSF wordt de ondersteuning door de AT&T Foundation eveneens ingezet voor een nieuw initiatief van de instelling: het opzetten van ontwikkelings-projecten in afgelegen regio's als onderdeel van het Natural Disaster Prevention Training Program.
Het eerste project wordt op dit moment gerealiseerd in Managua, Nicaragua, waar TSF een permanente logistieke basis opzet die Centraal- en Zuid-Amerika bestrijkt. Deze regio's worden regelmatig getroffen door natuurrampen en de basis zal de tijd die TSF-teams nodig hebben om te beginnen met hun activiteiten verkorten tot 24 uur.
Naast het continu volgen van gebeurtenissen in de regio en het bieden van noodhulp zal de organisatie ook lokale TSF-teams trainen. Deze kunnen regionaal worden ingezet, maar eventueel ook wereldwijd. In eerste instantie worden de teams getraind in het werken met uiteenlopende noodtransmissiesystemen en -netwerken. Later leren ze eveneens werken met TSF satelliettransmissiesystemen voor voice en data, en digitale camera's en videoapparatuur. Als onderdeel van haar streven de digitale achterstand die ontwikkelingslanden hebben te verkleinen, zal TSF eveneens Mobile Telecommunication Community Centers (MTCCs) installeren in Nicaragua, voor een hogere levenskwaliteit. MTCC-teams worden naar de meest afgelegen regio's van Nicaragua gestuurd, waar totaal geen communicatiemiddelen voor handen zijn, om de bevolking toegang te geven tot satelliet-gebaseerde telefoon- en faxlijnen, internetverbindingen, e-mail en foto- en video. MTCCs zijn reeds inzetbaar voor een brede reeks toepassingen, waaronder telemedecine en opleidingen en trainingen voor volwassenen. De mogelijkheden kunnen echter worden uitgebreid tot verbinding met de buitenwereld, economische toepassingen en oplossingen voor informatietoegang. Télécoms Sans Frontières is van plan het type project zoals dat in Nicaragua wordt uitgevoerd ook toe te passen in vele andere regio's en overweegt de ontwikkeling van een soortgelijk programma in Azië via het opzetten van een permanente logistieke basis in Bangkok.

Over AT&T
AT&T (www.att.com ) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-, video- en datacommunicatie voor particulieren, bedrijven en overheden. AT&T biedt een van de grootste en modernste communicatienetwerken en wordt hierbij ondersteund door de research en development mogelijkheden van AT&T Labs. De organisatie is leidend op het gebied van zakelijke data- en internetdiensten en biedt outsourcing, consultancy en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa en het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio managed connectivity en dataservices voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen. (zie ook www.att.com/emea )
AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale, interlokale en internetdiensten en transactiegebaseerde diensten zoals prepaid telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. De jaaromzet van AT&T bedroeg in 2002 $37,8 miljard. Meer dan 40 miljoen particulieren en 4 miljoen zakelijke klanten vertrouwen dagelijks op de kwalitatief hoogwaardige communicatie van AT&T. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende performance en klantondersteuning.

Over The AT&T Foundation
The AT&T Foundation investeert wereldwijd in projecten op het raakvlak van maatschappelijke vraagstukken en de zakelijke belangen van AT&T. De nadruk ligt op programma's waarbij tegemoet gekomen wordt aan de belangen van regio's of groepen waarbinnen AT&T zakelijk sterk vertegenwoordigd is, initiatieven waarbij technologie op een innovatieve wijze wordt ingezet en programma's waarbinnen AT&T-medewerkers actief betrokken zijn als deelnemer of vrijwilliger.

Over Télécoms Sans Frontières
Télécoms Sans Frontières, opgericht in 1998 en gebaseerd in Pau (Frankrijk), is een humanitaire non-gouvernementele organisatie gespecialiseerd in telecommunicatie in noodsituaties. TSF-teams kunnen binnen enkele minuten een volledig operationeel telecommunicatiecentrum opzetten. In noodsituaties biedt TSF telecommunicatieondersteuning aan lokale autoriteiten en humanitaire non-gouvernementele organisaties voor efficiënter communicaties en aan bevolkingsgroepen die geïsoleerd zijn van communicatie-infrastructuren. Télécoms Sans Frontières ontwikkelt eveneens programma's voor herstel na calamiteiten, op basis van nieuwe communicatietechnologieën. Télécoms Sans Frontières is lid van Working Group on Emergency Telecommunications (WGET) van de Verenigde Naties, partner van het European Commission Humanitarian Aid Office (ECHO) en het International Council of Voluntary Agencies (ICVA).

Voor redactionele informatie of fotografie:
Marald Brons Jean François Cazenave Influx PR Télécoms Sans Frontières 055 - 3663034 +33 (0)559.84.43.60

prinflux@cs.com contact@tsfi.org