Royal Dutch Petroleum

Shell onderscheiden voor reclamecampagne

"Marktleider in merkdenken langs de snelweg"

Tijdens het RetailJaarprijsGala van Adformatie heeft Shell de prijs gewonnen voor de beste Retail Campagne 2003. De 'Waar u stopt, gaan wij verder'-reclamecampagne, gemaakt door PPGH/JWT,liet commercials van de Bijenkorf, C-1000, Footlocker, McDonald's en Centreparcs achter zich. "Shell heeft haar gedaante veranderd van een voorspelbare - weinig aaibare - oliemaatschappij, in een inspirerend dienstverlener voor de consument die onderweg is. Het Shell-merk ruikt nauwelijks meer naar benzine."

De volledige toelichting van de vakjury luidde als volgt:

"Waar gaat het om in retail? Dat je je merkkracht - elke dag - weet te verzilveren aan de kassa. Dat is de meteen ook de enige relevantie in dit metier. Bijenkorf, C-1000, Footlocker, McDonald's, Centreparcs en Shell slagen daar buitengewoon goed in. Tegelijkertijd hebben de genoemde zes nog iets anders wat ze kenmerkt. Ze zijn in staat - terwijl de verkoop gewoon doorgaat - zichzelf te vernieuwen. Ze evolueren als merk, als institutie, en als dienstverlener. De club die deze evolutie het meest manifest heeft doorgemaakt het afgelopen jaar is: Shell. Shell gaat verder, beweren ze, en ze doen dat daadwerkelijk. Ze hebben hun gedaante veranderd van een voorspelbare - weinig aaibare - oliemaatschappij, in een inspirerend dienstverlener voor de consument die onderweg is. Het Shell-merk ruikt nauwelijks meer naar benzine. Shell is zelfs de grootste leverancier van verpakte broodjes. Daarnaast vinden strandlakens, speelgoed, kleding, boormachines en verse DE-koffie moeiteloos hun weg naar de mobiele consument. Tegelijk houdt Shell zijn merkwaardes goed vast via de Jakobsschelp. En hanteert het een schitterende - want transparante - symboliek van golvend zeebad met reizende visjes. Meer oer kun je het bijna niet hebben! Hier spreekt een merk dat maar een ding beoogt: en dat is de consument het naar de zin maken. De geïntegreerde campagne van PPGH/JWT behelst tv-commercials, radio en outdoor. Ook een aquarium als levende vitrine ontbreekt niet. Intussen is Shell nog altijd marktleider in benzineverkoop.Nu dus ook marktleider in merkdenken langs de snelweg!"

In de nieuwste Shell Venster, die deze week is verschenen, staat een achtergrondverhaal over de succesvolle SNV-reclamecampagne.