VERENIGING VNO-NCW

VNO-NCW wil opwaardering beroep leraar

VNO-NCW: opwaarderen van beroep leraar nodig in strijd tegen tekorten

DEN HAAG, 12 september 2003 - De ondernemingsorganisatie VNO-NCW ziet het aantrekken van 'zij-instromers' uit het bedrijfsleven én het opwaarderen van het leraarschap als twee goede mogelijkheden om het lerarentekort te bestrijden. Voorzitter Jacques Schraven van VNO-NCW zal voor dit laatste een aantal suggesties vanuit (internationale) ondernemerskring aanbieden aan minister Van der Hoeven. Dat gebeurt op maandag 15 september om 15.00 uur tijdens een gezamenlijk werkbezoek aan het Regionaal Opleiding Centrum voor beroepsonderwijs 't Gilde te Roermond, Kasteel Hillenraedtstraat 1.

ROC 't Gilde werkt onder meer samen met bouwondernemingen in de regio. Praktijkinstructeurs uit de bouw en theoriedocenten van 't Gilde verzorgen samen het onderwijs. De Limburgse Werkgevers Vereniging LWV, de regionale organisatie van VNO-NCW in Limburg, ondersteunt het ROC bij de contacten met het bedrijfsleven. 'Als theorie en praktijk zo dicht bij elkaar staan, werkt dit erg motiverend voor leerlingen,' aldus Schraven.

De aanbevelingen om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken, en die in het basis- en voortgezet onderwijs kunnen worden gebruikt, heeft VNO-NCW samen met zeven andere Europese werkgeversorganisaties in kaart gebracht. Het rapport 'Empowering the teaching profession and modernizing school management' is tot stand van gekomen naar aanleiding van de zorgen van ondernemers over het tekort aan leraren. Dat bedreigt de kwaliteit van het onderwijs, als basis van de kenniseconomie.

Scholen moeten volgens de ondernemers hun missie vernieuwen en leerlingen naast basiskennis ook persoonlijke vaardigheden leren. Een goed hulpmiddel daarvoor is werken in projecten en uitgaan van praktijksituaties. In het kader van een 'Leven Lang Leren' is het leren kennis te verwerven en samen te werken van groot belang. Scholen moeten ruimte krijgen om antwoorden te vinden op nieuwe eisen. De ondernemers vinden dat zo de professionaliteit van de leraar weer tot zijn recht komt. 'Het beroep van leraar zal er dynamischer en uitdagender door worden,' aldus Schraven.

In het rapport wordt de overheid aanbevolen zich te beperken tot sturen op de uitkomsten van onderwijs, en scholen en leraren de ruimte geven om dit zelf vorm te geven. De aanpak kan zo aansluiten bij de doelgroep van de school en de kenmerken van een stad of regio. Scholen en teams van docenten die zeer goed presteren zouden daar ook voor beloond moeten worden.

Het rapport is te vinden op www.vno-ncw.nl in het dossier onderwijs. Voor meer informatie, VNO-NCW Media en Parlement 070 3490 167.

12 sep 03 12:32