AutoRai

12-9-2003

MG ZT-T bereikt 360 km/h in Bonneville

MG Rover Group heeft zich aangemeld bij de Guinness World Records organisatie voor vermelding van het wereld snelheidsrecord voor stationwagons. De MG ZT-T bereikte een topsnelheid van 360,9 km per uur.

Deze snelheid werd bereikt tijdens de 55e Bonneville Speed Week. Dit pure snelheidsevenement werd in augustus georganiseerd op de zoutvlakten van Utah in Amerika.

In 2002 besloten Nick Stephenson, plaatsvervangend voorzitter van Phoenix Venture Holdings en zelf een succesvolle dragracer in Engeland, en MG Rovers design director Peter Stevens, in het verleden betrokken bij de McLaren F1 racestal, om een MG stationwagon te ontwikkelen op basis van de toekomstige MG ZT-T met V8 motor.

De achtergrond voor dit ambitieuze project was vierledig:
1. Het voortborduren op de indrukwekkende Bonneville geschiedenis van MG, die terug gaat tot 1951 met een reeks van snelheidsrecords
2. Het demonstreren van de fundamentele kwaliteiten van de MG ZT-reeks op het gebied van kracht en veiligheid

3. Het aankondigen van enkele nieuwe, opwindende MG-modellen met V8 motor

4. De bijdrage aan het ontwikkelingswerk in de praktijk voor de geplande ultra high performance versies van de MG XPower SV sportwagen

Het ging hier niet alleen om het vestigen van wereldrecords, maar ook om het tot aan de grens testen van MG autos, onder de meest barre omstandigheden ter wereld. En daarnaast nog eens de uitdaging om te voldoen aan strikte technische en veiligheidsreglementen, die waren vastgesteld door de Southern California Timing Association. Dit alles maakt onze prestatie, een topsnelheid van 360,9 km per uur met een nagenoeg standaard MG ZT-T, des te opmerkelijker, aldus Peter Stevens.

De geschiedenis van MG op het gebied van snelheidsrecords gaat terug tot de jaren dertig, terwijl Lt. Col AT Goldie Gardner in 1951 op de zoutvlakte van Bonneville vertrouwde op de 1.250 cc viercilinder motor met supercharger uit de MG TD voor zijn recordpoging. Hij brak maar liefst 16 bestaande snelheidsrecords. Ook fameuze coureurs als Stirling Moss en Phil Hill hebben in de zoutwoestijn van Utah records behaald met MG.

Temperaturen van ruim 38 graden Celsius, de hoogte en de geringe grip van het zachte zoutoppervlak betekenen dat het vestigen van een snelheidsrecord in Bonneville nooit eenvoudig is. Daarom benaderde MG vorig jaar de bekende So-Cal Speed Shop uit Californië om een auto te bouwen en in te zetten voor de recordpoging. Daarbij werd Roush Performance verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de krachtbron, een krachtige 6.0-liter V8 met elektronische brandstofinjectie. De motor, zonder intercooler of turbo, leverde maar liefst 765 pk, genoeg voor het beoogde resultaat: sneller dan 320 km per uur.

Tijdens de eerste test in juni eerder dit jaar, op El Mirage Dry Lake, bleek al dat de doelstelling haalbaar was, met tijdens de officiële shakedown snelheden van ruim 262 en 290 km per uur. Voordat een auto overigens wordt toegelaten tot de befaamde lange Bonneville-baan moet deze eerst op de korte baan een snelheid van minimaal 280 km per uur realiseren op verschillende meetpunten. Worden er snelheden boven de 295 km per uur bereikt, dan is het verplicht de auto te voorzien van remparachutes die de auto afremmen tot zon 160 km per uur, waarna het reguliere remsysteem zijn werk gaat doen.

De snelheidspoging van de MG verliep ongelooflijk soepel en snel. Al bij de eerste run op de korte baan realiseerde Bonneville veteraan Pat Kinne een top van 331 km per uur, gevolgd door een flitsende 357 km per uur op het lange traject. Nadat er nog enige fine-tuning aan de auto was uitgevoerd behaalde de ZT-T zijn ultieme topsnelheid, 360,9 km/u.

Bonneville en snelheidspogingen vormen een belangrijk onderdeel van de rijke MG-historie, aldus Marjolein Goos van MG Rover Nederland. Ruim 360 km/u met onze ZT-T maakt deel uit van onze toekomst, omdat hiermee de richting wordt aangegeven voor toekomstige, high performance modellen. De bekrachtiging van het wereldrecord zou de beloning zijn van de inspanningen door MG. Waarbij het gestelde doel van 320 km per uur met de MG ZT-T ruim is overschreden.

Ook Peter Stevens toonde zich meer dan tevreden. "We hadden goede hoop dat de X-15 goed zou presteren, maar tijdens de echte officiële pogingen weet je het maar nooit. Zeker niet onder de zware omstandigheden in Bonneville. Daarnaast ben ik blij dat we nu proefondervindelijk weten waartoe ons product in staat is op het gebied van chassis- en motorontwikkeling. En wij zijn onze sponsors, MG Sport & Racing en Exxon Mobil, dankbaar voor hun steun.