Gemeente Dordrecht



SCHEFFERBEURS 2003
PRIJSUITREIKING IN HET DORDRECHTS MUSEUM,
ARY SCHEFFERBEURS VOOR VEELBELOVENDE, JONGE KUNSTENAARS

Op vrijdag 12 september om 17.00 uur vond in het Dordrechts Museum de uitreiking plaats van de Ary Schefferbeurs. Elke twee jaar looft de Vereniging Dordrechts Museum deze beurs (5.000) uit aan een talentvolle jonge kunstenaar. Het is een van de oudste kunstenaarsprijzen in Nederland. De prijs komt uit de nalatenschap van Ary Scheffer (Dordrecht 1795 - Argenteuil 1858), die carrière maakte in Parijs.
Het doel van de prijs is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van beeldende kunstenaars afkomstig uit of werkzaam in de regio Dordrecht. De genomineerden van dit jaar zijn Judith van den Berg, Gerdien Kroes en Albert Zwaan. De winnaar laat twee jaar later - bij de nieuwe toekenning van de beurs -zien hoe zij of hij zich heeft ontwikkeld in het werk.

De jury kiest voor Albert Zwaan
Albert Zwaan is zichtbaar op zoek naar vormen om zijn ruimten te schilderen. Die laat hij zien in de soms schraal- of juist pasteus geschilderde doeken en panelen.
Dat levert een keur aan werken op die elk weer een aspect van zijn schilderkunst laten zien. Hij is in staat op klein formaat grootse ruimten te scheppen. De kwaliteit van zijn werk zit hem niet direct in het experiment, maar zijn natuurlijk gevoel voor verhouding, kleur en contrasten en dat maakt zijn werk zeer de moeite waard. Een winnaar waarvan de Vereniging Dordrechts Museum in 2005 een boeiende tentoonstelling van een gegroeide schilder Albert Zwaan tegemoet kan zien.

Juryleden
voorzitter
Theun Okkerse, ontwerper, Dordrecht (voor Vereniging Dordrechts Museum)

leden
Henk van Dalen, beeldend kunstenaar, Dordrecht (voor Vereniging DordrechtsMuseum)
Lisan Freijsen, beeldend kunstenaar, Rotterdam
Nico Parlevliet, beeldend kunstenaar, Dordrecht Moniek Peters, consevator moderne kunst, Dordrechts Museum

Juryrapport Schefferbeurs 2003
Judith van den Berg, Albert Zwaan en Gerdien Kroes zijn drie kunstenaars die met hun omgeving aan het werk zijn, soms heel concreet (Van den Berg) of met enige afstand (Kroes en Zwaan). Alle drie getalenteerd.

Judith van den Berg (Papendrecht 1967, woont in Rotterdam) Van den Berg speelt met alles wat wij als vanzelfsprekend aanvaarden. Haar concepten gaan over het kijken en het daarvan bewust worden. Het is als het argeloos wandelen over een trottoir totdat je voet op een schuinliggende tegel stapt. Het vanzelfsprekende in het bestaan wordt weer zichtbaar gemaakt. Moedwillig achterwege laten van het geluid bij een tape waarop vrouwen te zien zijn die al gesticulerend een verhaal vertellen, doet bij het bekijken ervan een beroep op andere zintuigen dan gehoor.
Zorgvuldig pelt zij laag voor laag haar ideeën uit totdat de kern overblijft. Werkelijkheid en fictie lopen doorelkaar in haar installaties maar wat Van den Berg aanpakt, levert altijd een 'verhaal' op, eenvoudig en subtiel. Een intelligent kunstenaar die het tot haar taak stelt complexe ideeën helder en toegankelijk te communiceren met het publiek.

Gerdien Kroes (Dordrecht 1963, woont in Amsterdam) De schilderijen van Gerdien Kroes zijn zowel rijp, eigen en poëtisch als onbehaaglijk eerlijk en soms ronduit afstotelijk. In een rijk palet aan penseelvoering en verfbehandeling - van fragiel tot robuust
- laat zij ons in haar volstrekt eigen wereld kijken. De huid van het onderwerp lijkt te bepalen hoe het behandeld moet worden, transparant of pasteus. Zo kan er binnen één werk een gelaagdheid ontstaan die het kijken spannend maakt. Eigenzinnige deformaties en verrassende combinaties van menselijke figuren en objecten bewonen haar werken. Schijnbaar argeloze situaties resulteren bij haar in een absurdistisch verhaal. Ieder werk is een schilderkunstige uitdaging, die zowel door Kroes als de kijker wordt aangegaan: behaagt het of is het afstotend? Haar kwaliteit ligt in het vermogen om niet alleen werken te maken die zowel aantrekken als afstoten, maar in staat zijn zich in het geheugen van de kijker vast te zetten.

Albert Zwaan (Dordrecht 1969, woont in Dordrecht) Zwaan is een rasschilder, hij lijkt in verf te denken. In de vaak smeuïge verflagen wordt de kijker meegevoerd in een wereld waar landschap, bebouwing en luchten onderwerpen zijn. De drang om de omgeving naar zijn hand te zetten of in ieder geval te becommentariëren - zoals hij in het verleden als graffitikunstenaar daadwerkelijk deed - komt nu in zijn schilderijen tot uiting. De omgeving, of het nu gaat om de bebouwde, landschappelijke of een combinatie van die twee, vormt voor hem een inspiratiebron. Zijn schilderijen zijn weliswaar klein van formaat, maar hebben grote onderwerpen die sterk verbonden zijn met de Hollandse landschapsschilderkunst. Zwaan biedt de kijker volop gelegenheid zich te verlustigen aan de schilderkunst. De kwaliteit van zijn werk zit hem niet direct in het experiment, maar zijn natuurlijk gevoel voor verhouding, kleur en contrasten maakt zijn werk zeer de moeite waard.