Universiteit van Amsterdam



Universiteit van Amsterdam

Factoren die het succes van inductief leren bepalen
dinsdag 16 september 10.00 uur

Promotie Sociaal-wetenschappelijke informatica Inductief leren is leren door algemene regels af te leiden uit een aantal voorbeelden. Vanwege het actieve karakter van deze vorm van leren - zelf onderzoeken en ontdekken - lijkt inductief leren een goede manier om gedegen kennis op te doen. Uit eerdere experimentele studies blijkt echter het tegendeel. Hedderik van Rijn zocht naar een verklaring hiervoor. Hij keek daarbij vooral naar het verband tussen het gedrag en de kennis van de lerende en hoe de beoordeling totstandkomt. Van Rijn introduceert een aantal factoren die het gedrag van de lerende en zijn succes in een inductieve leertaak bepalen. Iemand die inductief leert houdt de af te leiden kennis zo simpel mogelijk. Daarnaast bepaalt voorkennis bepaalt het ontdekgedrag van de lerende. Het effect van het leerproces wordt groter naarmate het geleerde meer onverwachte of opvallende ontdekkingen bevat. Wanneer deze gedragsaspecten worden meegenomen bij het beoordelen van de leerprestaties, blijkt de inductief lerende toch goed te scoren. De standaard tests die gebruikt worden om de effecten van inductief leren te meten voldoen daarom niet.

D.H. van Rijn: Exploring the limited effect of inductive discovery learning: computational models and model-based analyses. Promotor is prof. dr. B.J. Wielinga.

Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Voor vragen over promoties en oraties Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929 of voorlichting@amc.uva.nl.