Gemeente Maassluis

Persberichten

9-9-2003

Commissie Stadsontwikkeling en beheer vergadert op 16 september

Op dinsdag 16 september 2003 komt de raadscommissie voor stadsontwikkeling en beheer om 20.00 uur bijeen voor een openbare vergadering. In verband met de verbouwing van de Raadzaal in het stadhuis, wordt deze openbare vergadering gehouden in ontmoetingscentrum Koningshof aan de Uiverlaan. Voorzitter van deze raadscommissie is raadslid de heer P.E.H. Kromdijk.

Op de agenda van de vergadering staan de volgende onderwerpen: Opening van de vergadering
Vaststelling van de agenda
De voorzitter stelt de leden van de commissie voor de concept-agenda definitief vast te stellen. De volgorde van de agenda kan, indien door burgers wordt ingesproken, worden aangepast.
Spreekrecht
Burgers kunnen inspreken over onderwerpen die op de agenda van de vergadering staan. Insprekers dienen bij het begin van de vergadering aanwezig te zijn en zich te melden bij de voorzitter van de commissie. De agendapunten waarover wordt ingesproken, worden zoveel mogelijk bij voorrang aan de orde gesteld. Vragenhalfuur
Direct na de aanvang van de officiële commissievergadering is er voor burgers de gelegenheid om aan de commissie vragen te stellen of opmerkingen te maken over onderwerpen die tot het werkterrein van de commissie behoren, maar niet op de agenda van de vergadering staan.
Vaststelling van de verslagen
a. 24 juni 2003;
b. 25 juni 2003;
c. 30 juni 2003.
Informatie van bestuurders en raadsleden over commissies en instellingen
Onder dit agendapunt informeren collegeleden en raadsleden de commissie over actuele ontwikkelingen in commissies en instellingen waarin zij namens de gemeente zitting hebben. Rondvraag
Uitgenodigd: mevrouw E.J. Groosman en de heren J.F. Koen, A.G.M. Keijzer
Voorontwerp Partiële herziening bestemmingsplan Binnenstad Voor het bestemmingsplan Partiële herziening bestemmingsplan Binnenstad is de inspraakprocedure en het vooroverleg afgerond. Burgemeester en wethouders besluiten het eindverslag van de inspraakprocedure en het commentaar hierop vast te stellen en dit verslag ter kennisname te doen toekomen aan de commissie SOB, de raad en degenen die aan de inspraak hebben deelgenomen. Consultatie van de commissie over de ontheffingsregeling blauwe zone voor bewoners Binnenstad
Met de vaststelling van het Verkeerscirculatieplan voor de Binnenstad is besloten te komen tot een ontheffingsregeling voor bewoners in en in de directe omgeving van de blauwe zones. Het college heeft een zodanige ontheffingsregeling ontworpen en consulteert hierover de raadscommissie Stadsontwikkeling en beheer alvorens tot vaststelling over te gaan. Artikel 19/19a WRO-procedure t.b.v. bouwplannen Van Alphenstraat en Mgr. Bekkerslaan 101-113
Door de bewoners van de Van Alphenstraat 2 t/m 14 en de Mgr. W.M. Bekkerslaan 101 t/m 113 zijn aanvragen om bouwvergunning ingediend voor het plaatsen van een extra bouwlaag op hun woningen. Het geldende bestemmingsplan laat de bouwplannen niet toe. De aanvragen zijn wel in overeenstemming met het in voorbereiding zijnde, doch nog niet vastgestelde bestemmingsplan. Het college besluit de bouwplannen vrij te geven voor de inspraak en de raad een voorstel te doen tot het opstarten van de procedure als bedoeld in de artikelen 19 en 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de verdere besluitvorming te delegeren aan het college.
Voorbereidingsbesluit plan Nieuwe Waterweg Voor het plan Nieuwe Waterweg is een bestemmingsplanherziening in voorbereiding. De voorbereidingen zijn nu zover gevorderd dat het plan kan worden doorgesproken met diverse organisaties en belanghebbenden. Na afronding van dit overleg wordt beslist over het starten van de inspraak en het vooroverleg overeenkomstig het besluit op de Ruimtelijke Ordening. De raad wordt voorgesteld voor het gebied een voorbereidingsbesluit te nemen. Bromfietsers op de rijbaan
Dit agendapunt is op verzoek van de heer Luijendijk op de agenda geplaatst. In afwijking van het standpunt van het college van B en W stelt de heer Luijendijk voor bromfietsers te weren op alle fietspaden in de gemeente Maassluis. De commissie wordt gevraagd over deze kwestie een standpunt in te nemen. 2e Kwartaalrapportage 2003
Met de 2e Kwartaalrapportage wordt inzicht gegeven in de voortgang van de uitvoering van de programmabegroting 2003. Daarnaast wordt inzicht gegeven in de ontwikkelingen op het financiële vlak en de bedrijfsvoering.
Vervanging vrachtwagen afdeling Inrichting en Beheer Buitenruimte (IBB)
Door het vastgestelde beleid om over te gaan tot meer ondergrondse inzameling van huisvuil is het noodzakelijk het wagenpark uit te breiden en wisselcontainers aan te schaffen. De raad wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen voor de aanschaf hiervan.
Aanschaf en onderhoud hekwerken in de Binnenstad In de Binnenstad zullen op een aantal plaatsen hekwerken worden vervangen en zal, mede op verzoek van de Historische Vereniging Maassluis, door middel van inspectie, restauratie en conservering aandacht worden geschonken aan het oude smeedijzeren hek tussen de Laan 1940-1945 en de Koningin Wilhelminalaan. Het college stelt de raad voor, een nog in het investeringsschema voor 2002 gereserveerd bedrag, ad. 64.100,-- euro ter beschikking te stellen.
Uitvoeren werkzaamheden aan de kademuren Burgemeester en wethouders hebben eerder in beginsel besloten om de kademuur Govert van Wijnkade vanaf nr. 7 tot aan de Havenbrug in zijn geheel te vervangen. Gelet op het resultaat van de enkelvoudige, onderhandse aanbesteding en het daarover uitgebrachte positieve gunningadvies hebben burgemeester en wethouders nu onder andere besloten aan de gemeenteraad voor te stellen het benodigde krediet beschikbaar te stellen en vooruitlopende daarop aan aannemingsbedrijf Dijkers en Pijl b.v. opdracht te geven tot het uitvoeren van de werkzaamheden tot het vervangen van de kademuur. De aanvang is gedacht begin oktober en de werkzaamheden aan de kademuur zullen ongeveer 8 maanden in beslag nemen. De raad wordt voorgesteld een krediet beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de werkzaamheden. Jaarrekening 2002, 1e begrotingswijziging 2003, begroting 2004 en meerjarenraming 2004-2007 van de DCMR Milieudienst Rijnmond Het college heeft besloten kennis te nemen van deze stukken, deze ter kennisname te sturen aan de gemeenteraad en gedurende veertien dagen ter inzage te leggen in het infocentrum. Eventueel nagekomen stukken
Ingekomen stukken
Actiepuntenlijst
Verder voorkomende zaken
Agendapunten volgende vergadering De leden van de commissie worden in de gelegenheid gesteld concrete agendapunten aan te dragen, die ter behandeling in een volgende commissievergadering kunnen worden voorbereid / geagendeerd.
Sluiting
Uiterlijk om 23.00 uur.

Inzage
De bij de agenda van de commissievergadering behorende vergaderstukken zijn voor belangstellenden in te zien in de speciale publieksmap in het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Het informatiecentrum is voor het inzien van stukken geopend van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur. Op vrijdagavond en zaterdag zijn de vergaderstukken in te zien in de bibliotheek aan de Uiverlaan.