Gemeente Alkemade


Nieuwsbericht

16-09-2003
Langdurigheidtoeslag 2003 vastgesteld
Extraatje voor mensen met een langdurig minimum inkomen

De gemeenteraad heeft in haar raadsvergadering van september 2003 de gemeentelijke regeling "Langdurigheidtoeslag 2003" vastgesteld. Deze tijdelijke regeling is bedoeld voor huishoudens die langdurig (minimaal 36 maanden) moeten rondkomen van een minimum inkomen en in 2003 geen uitzicht hebben op betaalde arbeid
(arbeidsmarktperspectief). Hierbij geldt als peildatum 1 juli 2003. De regeling is gebaseerd op landelijke afspraken om langdurige minima in het jaar 2003 een extraatje te geven. De regeling geldt tot en met 31 december 2003.

Voor wie is de regeling Langdurigheidtoeslag?
Om in aanmerking te komen voor de regeling moet duidelijk zijn dat de uitkeringsgerechtigde langer dan 36 maanden (3 jaar) een inkomen ontvangt op sociaal minimum niveau en geen arbeidsmarktperspectief heeft binnen 12 maanden. Onder uitkeringsgerechtigden worden ook inwoners met een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet (ANW) of inwoners met een volledige uitkering op grond van de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) naar een percentage van 80 tot 100% verstaan. Het sociaal minimum niveau is op grond van de Verordening minimabeleid 2003 vastgesteld op 110% van de voor u geldende bijstandsnorm. Deze normen zijn verkrijgbaar bij het Zorgloket.

Wie komen niet in aanmerking?
Mensen met een Werkloosheidswetuitkering (WW) of WAO van minder dan 80% komen niet in aanmerking voor de regeling. Het feit dat deze mensen een dergelijke uitkering ontvangen betekent dat zij nog uitzicht op werk hebben (er bestaat nog arbeidsmarktperspectief). Inwoners met (parttime) werk komen niet voor de regeling in aanmerking. Daarnaast is de categorie van 65 jaar en ouder met AOW of bijstand uitgesloten van de regeling. Voor deze groep is al een inkomensverbetering door het Rijk gerealiseerd (hogere uitkeringsnorm). Ook studenten komen niet voor de regeling in aanmerking.

Wat kan ik krijgen?
Per gezin (alleenstaande, alleenstaande ouders en echtparen) is een bedrag van 100,00 beschikbaar. Dit bedrag is voor iedereen gelijk.

Waar en hoe kan ik de langdurigheidtoeslag aanvragen? Uitkeringsgerechtigden die aan de voorwaarden voldoen en een uitkering op grond van de Abw, Ioaw of Ioaz van de gemeente ontvangen, krijgen automatisch bericht. Voor alle overige uitkeringsgerechtigden is een formulier verkrijgbaar bij het zorgloket. Op dit formulier staat beschreven welke bewijsstukken u moet inleveren. Deze bewijsstukken zijn noodzakelijk voor de beoordeling van uw verzoek. Heeft u geen of onvoldoende gegevens ingeleverd, dan kan uw aanvraag niet in behandeling worden genomen. U krijgt wel nog gedurende een bepaalde tijd de gelegenheid de gevraagde gegevens in te leveren. Levert u het gevraagde niet in dan wordt uw verzoek buiten behandeling gesteld.

Tot wanneer kan ik een verzoek indienen?
U kunt tot uiterlijk 31 december 2003 een verzoek om de langdurigheidtoeslag bij de gemeente indienen. Aanvragen die later dan deze datum binnenkomen, worden niet meer in behandeling genomen.

Meer informatie
Indien u meer informatie wenst over de regeling kunt u gedurende de ochtendopstelling contact opnemen met mevrouw M. Alders van het Zorgloket, telefoon (071) 332 72 12. De beleidsnota "langdurigheidtoeslag" ligt hier ter inzage en aanvraagformulieren zijn verkrijgbaar.