Grafinet
Persbericht 4-9-2003
Nieuw concept: theMasterDesignSession
Aanschuiven bij de vormgever
De klant is koning. Deze gevleugelde uitspraak krijgt bij de klanten
van Emile Bode Design een nieuwe dimensie. Waar de meeste ontwerper
niets moeten hebben van `pottenkijkers', nodigt hij ze juist uit om
naast hem te komen zitten en commentaar te leveren. Terwijl de klant
over zijn schouder meekijkt, vertaalt hij diens gedachten rechtsreeks
in een ontwerp. Dat kan bijvoorbeeld een website zijn, een
reclamecampagne of een visualisatie van een marketingconcept. Welkom
bij theMasterDesignSession.
Emile Bode: "Het unieke van dit concept is dat ik de gedachten van
iemand `live' omzet in een ontwerp. De klant kan direct reageren en zo
mede de lijnen, kleuren en vormen bepalen.
Deze werkwijze, die ik theMasterDesignSession noem, heeft twee grote
voordelen. Ten eerste is de klant veel minder tijd kwijt. Waar je
normaal gesproken al snel drie weken bezig bent met het bedenken van
een concept, het op papier stellen van een briefing, het wachten op
een eerste concept en het corrigeren van dat concept, kunnen we met
deze werkwijze een flink aantal stappen overslaan. Het tweede voordeel
is dat de klant altijd tevreden vertrekt. Als iemand naast je zit en
direct aanwijzingen geeft, kan er nooit een misverstand ontstaan."
De tijdswinst is inderdaad aanzienlijk. Bode garandeert de klant dat
hij, afhankelijk van de wens, binnen vier tot acht uur naar huis stapt
met een uitgewerkt concept. Bode: "Een website kan in principe binnen
vijf uur gemaakt worden, maar dan moet iemand wel zijn teksten en
foto's gereed hebben."
Het idee ligt eigenlijk erg voor de hand, maar vind in Nederland nog
geen navolging. Bode: "Dat komt omdat de meeste vormgevers er niet van
houden als iemand over hun schouder meekijkt. Ik heb daar geen
problemen mee. Sterker nog: ik vind het juist inspirerend. En de
toegevoegde waarde voor de klant is natuurlijk heel groot."
Ondanks de snelheid van het proces, blijft kwaliteit het uitgangspunt.
Wat dat betreft heeft Emile Bode de afgelopen jaren zijn sporen
ruimschoots verdiend. De concept- en vormgevingsontwikkelaar - die op
zijn 23e de macropak publieksprijs won - is bijvoorbeeld
verantwoordelijk voor de vormgeving van o.a. Randstad, Bosch,
Vaseline, Axe, Rituals, Becel, The Room Recordings, Sportlife en
Harley-Davidson.
Bode: "Deze werkwijze heeft de toekomst wat mij betreft. Ik merk uit
de reacties van klanten dat ze het heel prettig vinden dat ze het
ontwerpproces rechtstreeks kunnen beïnvloeden. Ook wordt het heel erg
gewaardeerd dat ze bij wijze van spreken vandaag kunnen bellen, en
morgen al langs kunnen komen." Met andere woorden: de klant is nu eens
écht koning!
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Emile Bode,
010-4189979
of bekijk de website eens http://www.ebd.nl