Grafinet


Persbericht 4-9-2003

Nieuw concept: theMasterDesignSession

Aanschuiven bij de vormgever

De klant is koning. Deze gevleugelde uitspraak krijgt bij de klanten van Emile Bode Design een nieuwe dimensie. Waar de meeste ontwerper niets moeten hebben van `pottenkijkers', nodigt hij ze juist uit om naast hem te komen zitten en commentaar te leveren. Terwijl de klant over zijn schouder meekijkt, vertaalt hij diens gedachten rechtsreeks in een ontwerp. Dat kan bijvoorbeeld een website zijn, een reclamecampagne of een visualisatie van een marketingconcept. Welkom bij theMasterDesignSession.

Emile Bode: "Het unieke van dit concept is dat ik de gedachten van iemand `live' omzet in een ontwerp. De klant kan direct reageren en zo mede de lijnen, kleuren en vormen bepalen.
Deze werkwijze, die ik theMasterDesignSession noem, heeft twee grote voordelen. Ten eerste is de klant veel minder tijd kwijt. Waar je normaal gesproken al snel drie weken bezig bent met het bedenken van een concept, het op papier stellen van een briefing, het wachten op een eerste concept en het corrigeren van dat concept, kunnen we met deze werkwijze een flink aantal stappen overslaan. Het tweede voordeel is dat de klant altijd tevreden vertrekt. Als iemand naast je zit en direct aanwijzingen geeft, kan er nooit een misverstand ontstaan."

De tijdswinst is inderdaad aanzienlijk. Bode garandeert de klant dat hij, afhankelijk van de wens, binnen vier tot acht uur naar huis stapt met een uitgewerkt concept. Bode: "Een website kan in principe binnen vijf uur gemaakt worden, maar dan moet iemand wel zijn teksten en foto's gereed hebben."

Het idee ligt eigenlijk erg voor de hand, maar vind in Nederland nog geen navolging. Bode: "Dat komt omdat de meeste vormgevers er niet van houden als iemand over hun schouder meekijkt. Ik heb daar geen problemen mee. Sterker nog: ik vind het juist inspirerend. En de toegevoegde waarde voor de klant is natuurlijk heel groot."

Ondanks de snelheid van het proces, blijft kwaliteit het uitgangspunt. Wat dat betreft heeft Emile Bode de afgelopen jaren zijn sporen ruimschoots verdiend. De concept- en vormgevingsontwikkelaar - die op zijn 23e de macropak publieksprijs won - is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de vormgeving van o.a. Randstad, Bosch, Vaseline, Axe, Rituals, Becel, The Room Recordings, Sportlife en Harley-Davidson.

Bode: "Deze werkwijze heeft de toekomst wat mij betreft. Ik merk uit de reacties van klanten dat ze het heel prettig vinden dat ze het ontwerpproces rechtstreeks kunnen beïnvloeden. Ook wordt het heel erg gewaardeerd dat ze bij wijze van spreken vandaag kunnen bellen, en morgen al langs kunnen komen." Met andere woorden: de klant is nu eens écht koning!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Emile Bode, 010-4189979
of bekijk de website eens http://www.ebd.nl