AutoRai

16-9-2003

Mercedes-Benz breidt online aanwezigheid uit

Onlangs is de geheel nieuwe internetsite van Mercedes-Benz geïntroduceerd. Deze site voldoet aan de nieuwe Mercedes-Benz wereldstandaard die is vastgelegd in de Webstyleguide voor eMB, de naam voor de Corporate Identity van de nieuwe Mercedes-Benz presentatie op internet.

Zandloper-navigatie
Opvallend aan de nieuwe site zijn de vormgeving en de navigatie. Kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal speelt een veel grotere rol dan op de voorgaande site. Deze voldoet beter aan het huidige tijdsbeeld en laat de merkwaarden van Mercedes-Benz optimaal tot hun recht komen.

De navigatie van de nieuwe site is zeer doelgericht en werkt volgens het zandloperprincipe. Op de homepage wordt bezoekers slechts een beperkt aantal keuzes geboden. Op deze manier worden bezoekers snel en zonder omweg naar hun specifieke interesse geleid. Eenmaal daar aangekomen is er een schat aan informatie en beeldmateriaal beschikbaar. Uitgangspunt is een geïntegreerde presentatie van alle producten en diensten.

Interactieve toepassingen
Volledig nieuw is de mogelijkheid om nu online een afspraak met een dealer te maken voor een onderhoudsbeurt. Gemakkelijker kan haast niet.
Een aantal belangrijke functionele toepassingen zijn ingrijpend vernieuwd, waardoor ze veel gebruikersvriendelijker zijn geworden. Zelf een nieuwe auto samenstellen en daarvoor gelijk een offerte van de dealer ontvangen of zoeken naar een gebruikte auto en een aanbod krijgen voor de inruil van je huidige auto, behoren dankzij de koppeling aan het Lead Management Systeem tot de mogelijkheden. De zoekmogelijkheden naar een Mercedes dealerbedrijf zijn sterk uitgebreid, waarbij zelfs een routeplanner voor de kortste route naar de dealer is toegevoegd. Ook het leasetarief kan online op de site berekend worden.

De wereld van Mercedes-Benz
Voor iedereen die helemaal op de hoogte wil blijven van het Mercedes-Benz nieuws, kan zich in de rubriek De wereld van Mercedes-Benz abonneren op de nieuwsbrief. Ook reeds eerder verstuurde nieuwsbrieven zijn daar terug te vinden.
De historie van Mercedes-Benz, een virtuele rondleiding door het Mercedes-museum in Stuttgart en alles over Formule 1 en DTM zijn hier eveneens terug te vinden. Natuurlijk geeft de site informatie over werken bij Mercedes-Benz en kan er online worden gesolliciteerd op vacatures bij zowel importeur DaimlerChrysler Nederland alsook alle Mercedes-Benz dealerbedrijven.

29 sites in 1
Naast deze Mercedes website hebben ook 28 Nederlandse dealer-hoofdvestigingen hun eigen website. Een dealersite is, afhankelijk van het type dealer, opgebouwd uit standaard paginas en content van de centrale Mercedes-Benz website aangevuld met specifieke dealerpaginas met gegvens van de dealervestigingen en de lokale activiteiten. Zij beschikken daarmee op eenvoudige wijze over een eigen domein met de look-and-feel van de merk-site.