Circuit Park Zandvoort


- St. Zandvoort Promotie

= recent gewijzigd

DTM brengt drie dagen actie in de duinen

DTM brengt drie dagen actie in de duinen 16 September 2003 - Van 19 tot en met 21 september vormt het Circuit Park Zandvoort voor het derde achtereenvolgende jaar het decor voor de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), het toonaangevende toerwagenkampioenschap van Europa. Met 460 pk sterke toerwagens van Abt-Audi, Mercedes-Benz en Opel, met de Nederlandse coureurs Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen, met erkende toerwagensterren als Bernd Schneider en Laurent Aiello, oud-Formule 1-coureurs als Jean Alesi en Karl Wendlinger, Le Mans-winnaars als Manuel Reuter en Joachim Winkelhock, met een uitgebreid bijprogramma (Formule 3 Euroserie, ADAC VW Lupo Cup, Formule BMW ADAC-kampioenschap en Porsche Carrera Cup) en volop spektakel. Kortom: de DTM brengt drie dagen actie in de duinen!

Zelfs drievoudig Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda was onder de indruk van de DTM: "Hier wordt gestreden van begin tot eind, de fans hebben vrijwel overal toegang, de openheid is enorm. Daar kan de Formule 1 nog wat van leren!" Ook de Nederlandse Mercedes-Benz-fabriekscoureur Christijan Albers, dit seizoen al driemaal winnaar van een DTM-racen en een van de belangrijkste kandidaten voor het behalen van de kampioenstitel, zegt: "De DTM is een fantastische raceserie, zowel voor de rijders als voor de fans. Er is volop actie, op en naast de baan." Jeroen Bleekemolen, die bij Opel zijn eerste jaar in de DTM beleeft, verklaart: "Fabriekscoureur in de DTM zijn is een van de hoogste niveaus die je als coureur kunt bereiken."

V8-motoren met 460 pk en achterwielaandrijving, hulpmiddelen verboden Een van de belangrijkste kenmerken van de DTM is een duidelijk technisch reglement, dat strak wordt gehandhaafd. Dat reglement is erop gericht, de kansen voor alle deelnemers in het veld zo gelijkwaardig mogelijk te maken en de kosten van deelname overzichtelijk te houden. De bolides in de DTM zijn voorzien van vierliter V8-motoren met een vermogen van zo'n 460 pk, die de achterwielen aandrijven. Met het oog op kostenbesparing moet ieder team van twee auto's het volledige seizoen doen met drie motoren. De toepassing van elektronische hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een anti-blokkeer-remsysteem of tractiecontrole, is verboden, evenals het gebruik van kostbare materialen.

Deelnemersveld een mix van routine en jong talent In het seizoen 2003 bestaat het deelnemersveld in de DTM uit 21 coureurs. De samenstelling van dit selecte gezelschap is een mix van geroutineerde toerwagenrijders, die hun sporen in de internationale autosport al lang verdiend hebben, en jonge talenten, voor wie de DTM een belangrijke stap in de ontwikkeling van hun carrière betekent. Het team van Abt-Audi bestaat uit zes rijders: regerend DTM-kampioen Laurent Aiello (F/34), die vorig jaar op Zandvoort de titel binnenhaalde, de Zweed Mattias Ekström (25), een jaar geleden winnaar op Zandvoort, de Oostenrijkse oud-Formule 1-coureur Karl Wendlinger (34), alsmede de Duitsers Christian Abt (36), Martin Tomczyk (21) en Peter Terting (19). Terting en Tomczyk vormen samen het S line Audi Junior Team. Terting, vorig jaar kampioen in de ADAC VW Lupo Cup, is met zijn 19 jaar zelfs de jongste DTM-coureur aller tijden!

Mercedes-Benz brengt negen coureurs aan de start. Drievoudig DTM-kampioen Bernd Schneider (D/39), oud-Formule 1-coureur Jean Alesi (F/39), de Zwitser Marcel Fässler (27) en onze landgenoot Christijan Albers (24) rijden met een AMG-Mercedes CLK volgens de 2003-specificaties. Daarnaast zijn er vijf rijders die met een, uiterlijk vrijwel identieke, AMG-Mercedes CLK van vorig jaar rijden: de Duitsers Thomas Jäger (26), Bernd Mayländer (32) en Stefan Mücke (20), de Japanner Katsutomo Kaneishi (34) en de Brit Gary Paffett (22).

Opel heeft zes Astra V8 Coupés ingeschreven voor de Duitse routiniers Manuel Reuter (41) en Joachim Winkelhock (42), de Zwitser Alain Menu (40), die tweemaal de kampioenstitel in het Brits toerwagenkampioenschap won, alsmede de jongere garde met de Duitser Timo Scheider (24), de Brit Peter Dumbreck (29) en de Nederlandse rijder Jeroen Bleekemolen (21).

Albers met volop titelkansen
Na acht van de tien races in het seizoen 2003 voert Mercedes-Benz-coureur Bernd Schneider de tussenstand in het kampioenschap aan. Hij won op Hockenheim en de EuroSpeedway Lausitz en heeft drie punten voorsprong op zijn Nederlandse merk- en teamgenoot Christijan Albers. De coureur uit Laren behaalde in mei op de nieuwe Adria International Raceway in Italië zijn eerste DTM-zege, won twee weken later op de Nürburgring opnieuw en stond ook op de Norisring in Neurenberg op de hoogste trede van het podium. Met nog twee races te gaan, Zandvoort en Hockenheim, heeft Albers volop kans om de kampioenstitel in de DTM 2003 binnen te halen. Ook de Zwitser Marcel Fässler, begin september winnaar met zijn AMG-Mercedes CLK op de A1-Ring in Oostenrijk, heeft nog titelkansen. Hij staat derde in het kampioenschap, negen punten achter Schneider.

Regerend kampioen Laurent Aiello (Abt-Audi TT-R) won in augustus op de Nürburgring. Ook hij is nog niet helemaal kansloos, maar zijn kansen zijn vooral theoretisch: om Schneider nog te achterhalen moet de Fransman beide resterende races winnen, terwijl de Duitser dan niet mag scoren. Aiello's landgenoot Jean Alesi, die na 201 Formule 1 Grands Prix zijn loopbaan vorig jaar in de DTM voortzette, won in juli de DTM-race op het circuit van Donington Park, waar hij ook in 2002 al zegevierde.

Jeroen Bleekemolen wil scoren voor eigen publiek Bij Opel zit de stijgende lijn er duidelijk in. Peter Dumbreck werd tweede op de EuroSpeedway Lausitz en werd bij andere gelegenheden door pech, vaak buiten eigen schuld, van betere klasseringen afgehouden. Jeroen Bleekemolen, de Nederlandse Opel-fabriekscoureur, komt in zijn eerste DTM-seizoen keurig voor de dag. Hij kwam al eenmaal in de Super-Pole, de kwalificatietraining voor de snelste tien rijders, terecht en wil op Circuit Park Zandvoort, voor eigen publiek, zijn eerste punten voor het kampioenschap scoren.

Nieuw reglement zorgt voor volop spanning
Voor het seizoen 2003 onderging het sportief reglement van de DTM enkele wijzigingen. Zo bestaat de kwalificatie op zaterdag niet alleen meer uit een tijdtraining, maar is de sessie opgesplitst. Eerst is er een tijdtraining van een half uur, waarin rijders maximaal negen ronden mogen afleggen. De uitslag van deze training is bepalend voor de plaatsen elf tot en met 21 in de startopstelling. De snelste tien rijders komen aansluitend in omgekeerde volgorde nogmaals in actie tijdens de zogeheten "Super-Pole", een individuele vliegende ronde. De uitslag van de Super-Pole bepaalt de opstelling op de plaatsen een tot en met tien.

Op de racedag was er vroeger een sprint en een aansluitende hoofdrace. Nu is er een wedstrijd, aanmerkelijk langer dan voorheen, met een tijdsduur van ongeveer een uur. Tijdens deze race moeten twee pitstops worden gemaakt, waarbij beide keren het wisselen van allevier de Dunlop-banden verplicht is. Bovendien mag er worden bijgetankt. Minstens eenmaal tanken is noodzakelijk om de volledige race-afstand te kunnen afleggen. Het nieuwe reglement zorgt voor volop spanning, omdat er door de pitstops meer ruimte is voor strategie en tactiek.

Mooi bijprogramma: Formule 3, Formule BMW, VW Lupo Cup en Porsche Cup Ook het bijprogramma van de DTM laat niets te wensen over. In de nieuwe Formule 3 Euroserie komen de Formule 1-coureurs van morgen aan de start. De serie, een samensmelting van het vroegere Duits en Frans Formule 3-kampioenschap, telt in zijn eerste seizoen niet minder dan 31 coureurs uit 17 landen. De leider in het kampioenschap is de Australiër Ryan Briscoe, testrijder van het Toyota Formule 1-team. Briscoe, dit seizoen al viermaal winnaar, kan op Zandvoort de kampioenstitel binnenhalen. Tweede staat de Oostenrijker Christian Klien, in augustus winnaar van de prestigieuze Marlboro Masters op Zandvoort. De Fransman Olivier Pla is derde. Kort daarachter staan de Franse rijder Alexandre Prémat, de Duitser Markus Winkelhock, de Braziliaan Fabio Carbone - vorig jaar Masters-winnaar - en de Fin Nico Rosberg. Deze vier rijders staan slechts drie punten van elkaar. In de Formule 3 Euroserie komen twee Nederlanders aan de start: Robert Doornbos rijdt voor het Team Ghinzani, Charles Zwolsman komt uit voor het Duitse Team Kolles.

Het Formule BMW ADAC-kampioenschap is een van de voornaamste opstapklasses in de Duitse autosport. Ook hier vinden we een groot startveld met deelnemers uit meerdere landen. De Duitser Maxi Götz voert de tussenstand aan, voor zijn landgenoot Sebastian Vettel, een protégé van vijfvoudig wereldkampioen Michael Schumacher, en de Ier Michael Devaney. Zowel de Formule 3 als de Formule BMW werken tijdens het weekend twee races af.

De ADAC Volkswagen Lupo Cup is de instapklasse voor beginnende toerwagencoureurs, die met de 125 pk sterke Volkswagen Lupo GTI een perfecte auto hebben om het racevak te leren. Hier leidt de Duitser Andreas Kolb. Hij is in het startveld te herkennen aan de Lupo met fluorescerend gele wielen, het kenmerk van de leider in het kampioenschap. De VW met oranje wielen wordt bestuurd door de leider in het Rookie-klassement, dat is Mattias Meyer. In het Lupo-veld rijdt bovendien Johannes Stuck, de zoon van de bekende oud-DTM-kampioen en Le Mans-winnaar Hans-Joachim Stuck. De Porsche Carrera Cup tenslotte is na een jaar afwezigheid terug op Circuit Park Zandvoort. In de snelste merkencup ter wereld wordt gereden met de Porsche 911 GT3 Cup, voorzien van een 3,6 liter zescilindermotor, die goed is voor 390 pk. Onder de deelnemers op Zandvoort zijn Michael Bleekemolen en Evert Kroon, normaliter actief in de Porsche Michelin Supercup. Zij rijden op Zandvoort een gastrace in de Duitse serie. Ook Paulien Zwart komt op Zandvoort als gastrijder met een Porsche in actie.

Pitwalks
Bij pitwalks kunnen de bezoekers de raceauto's van dichtbij zien. Verder zijn er handtekeningsessies met de DTM-coureurs en de mogelijkheid om een rit als passagier in een raceauto en andere mooie prijzen te winnen. Bovendien staan er grote beeldschermen langs het circuit, zodat de bezoeker niets van de actie hoeft te missen.

Unieke publieksactie tijdens DTM
Na afloop van de DTM-race, zondag 21 september op Circuit Park Zandvoort, is er een unieke actie voor de toeschouwers. Alle DTM wagens van Mercedes-Benz, Opel en Abt-Audi worden met de coureurs opgesteld voor de hoofdtribune, waarna de toeschouwers uit de duinen en vanaf de tribunes de baan voor de hoofdtribune mogen betreden. De DTM-coureurs zullen foto's en handtekeningen uitdelen. Tevens worden er onder de toeschouwers die aan deze actie deelnemen, loten uitgedeeld en de bezitter van het winnende nummer krijgt een taxirit in een DTM aangeboden.

De hekken in de Rob Slotemakerbocht, Renaultbocht en Arie Luyendijkbocht worden voor de toeschouwers na de race opengesteld, waardoor het publiek via de baan naar het baangedeelte voor de hoofdtribune kan lopen. De toeschouwers langs het rechte eind, de Tarzanbocht en Gerlachbocht kunnen via de tunnel en het Bavariapaddock de baan betreden.

Toegangsprijzen
Toegangsprijzen voor zaterdag 20 september zijn van EUR 5 voor de duinen tot EUR 33 voor paddock en overdekte hoofdtribune. Zondag 21 september kost een duinkaartje EUR 8 en een gecombineerde paddock/tribunekaart EUR 46. Let wel, deze prijzen gelden enkel in de voorverkoop en zijn lager dan op de dagen zelf. Kinderen tot 14 jaar krijgen 50% korting.
Kaarten zijn verkrijgbaar op de dag zelf aan de kassa's van het circuit. In de voorverkoop zijn de kaarten verkrijgbaar via de meer dan 1000 verkooppunten van Ticketbox. Bel voor het dichtstbijzijnde verkooppunt 0900-9393 of surf naar www.ticketbox.nl.

Tip! Kom met de trein, de gemakkelijkste èn de snelste manier om in Zandvoort te komen en weer te vertrekken.

Foto's: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM

DTM


© Copyright 2003, Circuit Park Zandvoort