Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Begroting 2004: Houwen voor bouwen

De komende jaren staan voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat in het teken van onderhoud van wegen, spoorwegen en vaarwegen en het terugdringen van de files op de Nederlandse wegen. Deze onderwerpen krijgen in de dinsdag gepresenteerde begroting duidelijk voorrang op nieuwe plannen voor infrastructuur.

Minister Karla Peijs maakt er geen geheim van geschrokken te zijn van de slechte kwaliteit van de infrastructuur. De betrouwbaarheid en veiligheid zijn in het geding. Er is de laatste jaren simpelweg te weinig geld gestoken in beheer en onderhoud en daar kun je niet eeuwig mee doorgaan, aldus Peijs.
De minister vindt dat de overheid moet zorgen dat de infrastructuur bruikbaar blijft. Een kwestie van goed rentmeesterschap, stelt de CDA-politica. Vandaar mijn motto: houwen voor bouwen. Daarmee bedoel ik dat onderhoud de komende jaren absoluut voorrang krijgt op nieuwe plannen voor infrastructuur.

Wegen

Voor wegen is tot en met 2010 een extra bedrag beschikbaar van ruim
1,6 miljard euro. Hiervan is 600 miljoen euro bestemd voor onderhoud. Voor gerichte aanpak van de files is 715 miljoen euro extra beschikbaar. Dit is vooral bedoeld voor een vervolg op het plan Zichtbaar Slim Meetbaar (ZSM). In aansluiting op de Spoedwet Wegverbreding ontwikkelde VenW vorig jaar het plan ZSM. De uitvoering van deze projecten 150 kilometer extra spitsstroken op de belangrijkste knelpunten zal volgens planning in 2006 worden afgerond. VenW start binnenkort met ZSM 2. Hierin worden vanaf 2006 onder meer extra spitsstroken aangelegd op de A1, A12, A20, A27 en A28. De extra middelen uit het Kwartje van Kok (een verhoging van de accijns op autobrandstof uit 1991) worden aangewend voor dat onderhoud én voor een gerichte aanpak van de files. Het 'Kwartje van Kok' is echter ontoereikend om alle knelpunten aan te pakken. Tot en met 2010 bedraagt het tekort voor de nu gepresenteerde plannen ongeveer 1,3 miljard euro. Bovendien moet er binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) ruim 1 miljard euro worden bezuinigd. Keuzes zijn dus onvermijdelijk. Daarom zal VenW binnen het MIT vooral projecten in de planstudiefase vertragen of bevriezen en flink in de subsidies snijden.

Spoor

Tot en met 2010 zal 853 miljoen euro extra worden geïnvesteerd in de verbetering van het onderhoud aan het spoor. In de begroting is voor de tweede fase van het plan betrouwbaar benutten 1075 miljoen euro gereserveerd voor de periode 2006 tot en met 2012. Over de exacte inhoud van de tweede fase valt halverwege deze kabinetsperiode een definitief besluit. Doelstelling is dat er in 2007 circa 35 tot 40 procent minder storingen zijn aan het railnet dan in 2000 en dat de punctualiteit stijgt van 81 procent in 2002 naar 87 tot 89 procent in 2007. De maatregelen betreffen onder meer de aanpak van acute knelpunten, een groene golf voor goederentreinen en vereenvoudiging van de dienstregeling, waardoor het aantal gevolgvertragingen wordt beperkt.

Vaarwegen

Een goed beheer en onderhoud van de vaarwegen is nodig om een deel van de toekomstige groei van het goederenvervoer op te vangen. Ook hier is de onderhoudssituatie nijpend. In de begroting is hiervoor tot 2010 700 miljoen euro gereserveerd. De prioriteit ligt bij de verbinding van de havens van Rotterdam en Amsterdam naar zee en de corridors Amsterdam/Rotterdam-Duitsland en Rotterdam-Antwerpen. Bovendien wordt in 2005 begonnen met het uitbaggeren van het Noordzeekanaal en de Waalroute.

Water

Het kabinet stelt tot 2010 225 miljoen euro extra beschikbaar voor versterking van de zeedijken en de waterkeringen langs het Marker- en IJsselmeer. In 2004 wordt deel I van de PKB Ruimte voor de Rivier afgerond. In dit kabinetsstandpunt wordt een voorkeursalternatief voor een pakket maatregelen gepresenteerd. Deze maatregelen leiden ertoe dat de Rijn in 2015 een rivierafvoer van 16.000 kubieke meter per seconde veilig kan verwerken in plaats van de huidige 15.000. Daarnaast zijn maatregelen nodig om de wateroverlast in de regionale watersystemen zoveel mogelijk te beperken. Hiertoe heeft het kabinet op 2 juli 2003 het Nationaal Bestuursakkoord Water gesloten. VenW stelt deze kabinetsperiode 100 miljoen euro beschikbaar voor een versnelde aanpak van de regionale wateroverlast.

Luchtvaart

Het kabinet heeft besloten de luchthavenbesluiten Schiphol aan te passen. Hiermee wordt de fout in de invoergegevens van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland hersteld. Met het herstel van de fout houdt het kabinet vast aan de afspraken die in de nieuwe Wet Luchtvaart zijn vastgelegd: meer groei, minder overlast. Aanpassing van de luchthavenbesluiten vindt in 2004 plaats. Hiervoor is een (aanvullende) milieueffectrapportage nodig waarop inspraak mogelijk is.

Voor meer informatie zie het persbericht. Lees ook de toespraak van minister Karla Peijs.