Vereniging Milieudefensie


Reactie Milieudefensie op Miljoenennota:

'Na ons de zondvloed!'

Amsterdam, 16 september 2003--- Volgende generaties krijgen de gepeperde rekening gepresenteerd van Balkenende II. En dat staat gek genoeg haaks op het financieringstekort dat het kabinet niet door wil schuiven naar de toekomst. Dat is de reactie van Milieudefensie op de Miljoenennota. Volgens de milieuorganisatie onderscheidt het milieubeleid van Balkenende II zich door slechte maatregelen voor het milieu enerzijds en bezuinigingen op nuttige maatregelen anderzijds. Het is Milieudefensie onder meer een doorn in het oog dat de auto ruim baan krijgt, terwijl het openbaar vervoer wordt uitgemergeld, en dat honderden miljoenen euro's uitgetrokken worden voor het versterken van de dijken, terwijl maatregelen om via energie- en klimaatbeleid het broeikaseffect te beperken achterwege blijven.

'Toch doet het kabinet nog steeds het voorstel om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 30% te verminderen ten opzichte van 1990', merkt Vera Dalm, directeur van Milieudefensie op. 'Die klus wordt dus vrolijk doorgeschoven naar volgende kabinetten. Letterlijk na ons de zondvloed'.

Dat milieubeleid in tijden van economische tegenwind een luxe is, bestrijdt de milieuorganisatie met klem. 'Politiek is een kwestie van kiezen en het kabinet kiest consequent voor maatregelen die schadelijk zijn voor het milieu en het afbreken van maatregelen die daar wat aan kunnen doen.' Dalm doelt onder meer op uitholling van het potje om huiseigenaren te helpen bij het isoleren van hun woning (van 57 naar 9 miljoen). 'En dat terwijl de grote energieverbruikers in ons land nog steeds geen energiebelasting hoeven te betalen', verzucht Dalm.

Openbaar vervoer
De regering trekt bijna twee keer zoveel geld uit voor aanleg en onderhoud van wegen als voor spoor. De geplande bezuinigingen op bus en tram gaan door, wat volgens Milieudefensie onherroepelijk leidt tot verder snijden in de dienstregelingen. 'En al die lease-auto's die op de Nederlandse wegen rijden, krijgen notabene een belastingvoordeel', zegt Dalm. 'Investeren in het openbaar vervoer is beter voor het milieu, maar deze regering ziet meer heil in asfalt en daarmee gepaard gaande milieuproblemen. Een simpele maatregel als 80 km per uur invoeren op snelwegen in stedelijk gebied kost niets, maar levert juist op; minder luchtvervuiling, dus minder gezondheidsschade en minder geluidsoverlast.'

Natuurbeheer
Gemeentes krijgen alle ruimte 'om te bouwen voor de natuurlijke bevolkingsaanwas en de lokale bedrijvigheid'. Daarmee wordt volgens Milieudefensie de deur wagenwijd opengezet voor het verder dichtslibben en verrommelen van het landelijk gebied. Milieudefensie is positief over het geld dat beschikbaar komt voor de Ecologische Hoofdstructuur. De winst voor de natuur gaat volgens Milieudefensie wel weer verloren door de versoepeling van het ammoniakbeleid. Zoals ook het RIVM in haar doorrekening aangeeft, is het risico groot dat intensieve veehouderij zich kan vestigen naast kwetsbare natuurgebieden, waardoor de soortenrijkdom blijvend kan worden aangetast.

Biologische landbouw De afspraak in het Regeerakkoord is dat in 2010 10 procent van de Nederlandse landbouw biologisch moet produceren, zonder gif en kunstmest. Nu is het aandeel biologisch nog geen drie procent. Het Kabinet noemt het doel opnieuw, maar komt niet met beleid om de biologische landbouw daadwerkelijk vooruit te helpen. De regeling die boeren moet helpen om over te schakelen naar biologische bedrijfsvoering wordt nog slechts 1 jaar opengesteld.

Milieudefensie is over het algemeen dus ontevreden over het milieubeleid van Balkendende II. De milieuorganisatie start nu de campagne 'Teken mee voor goed OV'. 'Samen met reizigers willen we Den Haag duidelijk maken dat de reiziger niet langer in de kou wenst te staan', aldus Dalm.