AutoRai

16-9-2003

BOVAG en RAI: Achterstallig onderhoud wegen belet daadkrachtige aanpak mobiliteit

Nederland krijgt op dit moment de rekening gepresenteerd van verkeerde keuzes in mobiliteitsbeleid in de voorgaande jaren. Terwijl er behoefte is aan investeringen in de Nederlandse infrastructuur gaat het geld nu grotendeels naar onderhoud aan de bestaande infrastructuur.

Een noodzakelijke uitgave, maar wel één die weinig zoden aan de dijk zet als het gaat om het oplossen van de problemen van vandaag. Dat concluderen BOVAG en RAI na lezing van de Miljoenennota en de begrotingen van de verschillende ministeries. Het credo bouwen, benutten en beprijzen van vorige kabinetten wordt nu eerst saneren, dan investeren.

BOVAG en RAI hebben er begrip voor dat het economische tij tegen zit. Maar de organisaties vinden dat een kabinet dat de mond vol heeft van investeren in kennis en infrastructuur meer visie en meer daadkracht aan de dag zou moeten leggen, zeker gelet op de voorspelde groei van het autoverkeer met 15 procent en het vrachtverkeer met 20 procent in de komende jaren. Juist op dit moment is het interessant om serieus werk te maken van andere manieren van financiering van onze infrastructuur. Een belangrijk instrument daarbij is het variabiliseren van de autobelastingen. Variabilisatie in combinatie met het oormerken van de belastinggelden en het instellen van een zogenaamd mobiliteitsfonds biedt, in de ogen van BOVAG en RAI, interessante mogelijkheden. Met variabilisatie en vormen van publiekprivate samenwerking kan worden voorkomen dat de investeringen in infrastructuur steeds opnieuw speelbal worden van economische omstandigheden en korte termijn politiek.

De verhoging van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) past niet in de keuze voor variabilisatie van de lasten voor autogebruik, die de regering in het verleden heeft gemaakt. BOVAG en RAI wijzen de kabinetsvoorstellen op dit punt dan ook af.

Kwartje Kok
De 530 miljoen euro die het Kwartje van Kok jaarlijks opbrengt wordt niet teruggegeven aan de pomp. Maar uit de begrotingsstukken blijkt nu dat het bedrag ook in 2004 en 2005 slechts ten dele wordt geïnvesteerd, via investeringen in infrastructuur. Pas in 2006 en 2007 komen de gelden echt helemaal vrij. Overigens dan ook voor projecten op het gebied van vaarwegen en spoor. Voor BOVAG en RAI blijft deze gang van zaken onverteerbaar. Temeer omdat het uitstellen van de investering van het Kwartje bij de minste of geringste tegenvallers kan leiden tot afstel. Fietsaftrek
Het groene gezicht van dit kabinet komt op mobiliteitsgebied niet uit de verf. De fietsaftrek wordt geschrapt en de investeringen in onder meer betere stallingmogelijkheden voor fietsen wordt vooruit geschoven naar 2008-2010.

Beter te spreken zijn BOVAG en RAI over het overeind houden van de regeling voor BPM-vrijgestelde accessoires. Weliswaar wordt de regeling in zijn geheel met 50 miljoen euro gekort maar de essentie van de regeling blijft wel overeind.

Fel verzet
De plannen van de regering om de opstapleeftijd voor brom- en snorfietsen te verhogen naar 17 jaar stuit bij BOVAG en RAI op fel verzet. De beide organisaties zien veel meer in sluitende afspraken tussen overheid en alle betrokken partijen om de problemen met, met name, jeugdige brom- en snorfietsers via regelgeving en gedragbeïnvloeding te realiseren. BOVAG en RAI zullen zelf met voorstellen komen op dit punt.

BOVAG en RAI zijn verheugd dat de regering heeft besloten de gecompliceerde regelgeving rond de auto van de zaak aan te pakken. Aan dit regeringsvoornemen is een intensieve lobby van BOVAG en RAI in VNO-NCW-verband voorafgegaan. Minpunt in de voorstellen is echter dat de onbelaste vergoeding voor zakelijk gereden kilometers, ook met de privé auto omlaag gaat van 28 naar 17 eurocent.