16-9-2003
BOVAG en RAI: Achterstallig onderhoud wegen belet daadkrachtige aanpak
mobiliteit
Nederland krijgt op dit moment de rekening gepresenteerd van verkeerde
keuzes in mobiliteitsbeleid in de voorgaande jaren. Terwijl er
behoefte is aan investeringen in de Nederlandse infrastructuur gaat
het geld nu grotendeels naar onderhoud aan de bestaande
infrastructuur.
Een noodzakelijke uitgave, maar wel één die weinig zoden aan de dijk
zet als het gaat om het oplossen van de problemen van vandaag. Dat
concluderen BOVAG en RAI na lezing van de Miljoenennota en de
begrotingen van de verschillende ministeries. Het credo bouwen,
benutten en beprijzen van vorige kabinetten wordt nu eerst saneren,
dan investeren.
BOVAG en RAI hebben er begrip voor dat het economische tij tegen zit.
Maar de organisaties vinden dat een kabinet dat de mond vol heeft van
investeren in kennis en infrastructuur meer visie en meer daadkracht
aan de dag zou moeten leggen, zeker gelet op de voorspelde groei van
het autoverkeer met 15 procent en het vrachtverkeer met 20 procent in
de komende jaren. Juist op dit moment is het interessant om serieus
werk te maken van andere manieren van financiering van onze
infrastructuur. Een belangrijk instrument daarbij is het
variabiliseren van de autobelastingen. Variabilisatie in combinatie
met het oormerken van de belastinggelden en het instellen van een
zogenaamd mobiliteitsfonds biedt, in de ogen van BOVAG en RAI,
interessante mogelijkheden. Met variabilisatie en vormen van
publiekprivate samenwerking kan worden voorkomen dat de investeringen
in infrastructuur steeds opnieuw speelbal worden van economische
omstandigheden en korte termijn politiek.
De verhoging van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) past niet in de
keuze voor variabilisatie van de lasten voor autogebruik, die de
regering in het verleden heeft gemaakt. BOVAG en RAI wijzen de
kabinetsvoorstellen op dit punt dan ook af.
Kwartje Kok
De 530 miljoen euro die het Kwartje van Kok jaarlijks opbrengt wordt
niet teruggegeven aan de pomp. Maar uit de begrotingsstukken blijkt nu
dat het bedrag ook in 2004 en 2005 slechts ten dele wordt
geïnvesteerd, via investeringen in infrastructuur. Pas in 2006 en 2007
komen de gelden echt helemaal vrij. Overigens dan ook voor projecten
op het gebied van vaarwegen en spoor. Voor BOVAG en RAI blijft deze
gang van zaken onverteerbaar. Temeer omdat het uitstellen van de
investering van het Kwartje bij de minste of geringste tegenvallers
kan leiden tot afstel. Fietsaftrek
Het groene gezicht van dit kabinet komt op mobiliteitsgebied niet uit
de verf. De fietsaftrek wordt geschrapt en de investeringen in onder
meer betere stallingmogelijkheden voor fietsen wordt vooruit geschoven
naar 2008-2010.
Beter te spreken zijn BOVAG en RAI over het overeind houden van de
regeling voor BPM-vrijgestelde accessoires. Weliswaar wordt de
regeling in zijn geheel met 50 miljoen euro gekort maar de essentie
van de regeling blijft wel overeind.
Fel verzet
De plannen van de regering om de opstapleeftijd voor brom- en
snorfietsen te verhogen naar 17 jaar stuit bij BOVAG en RAI op fel
verzet. De beide organisaties zien veel meer in sluitende afspraken
tussen overheid en alle betrokken partijen om de problemen met, met
name, jeugdige brom- en snorfietsers via regelgeving en
gedragbeïnvloeding te realiseren. BOVAG en RAI zullen zelf met
voorstellen komen op dit punt.
BOVAG en RAI zijn verheugd dat de regering heeft besloten de
gecompliceerde regelgeving rond de auto van de zaak aan te pakken. Aan
dit regeringsvoornemen is een intensieve lobby van BOVAG en RAI in
VNO-NCW-verband voorafgegaan. Minpunt in de voorstellen is echter dat
de onbelaste vergoeding voor zakelijk gereden kilometers, ook met de
privé auto omlaag gaat van 28 naar 17 eurocent.
AutoRai