Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
59

Directie:
voorlichting

16-09-2003

Status:
informatie

Onderwijs en kennis: praktische oplossingen

Geen 'grand designs', maar praktische oplossingen voor weerbarstige problemen. Dat is de manier waarop de bewindslieden van OCW de komende vier jaar hun prioriteiten - aanpakken van het lerarentekort, vergroten van de autonomie van instellingen, innovatie en participatie
- inhoud willen geven. OCW krijgt weliswaar te maken met kabinetsbrede bezuinigingen, maar gaat daarnaast veel investeren. De 700 miljoen, die dit kabinet wil investeren in onderwijs en kennis, worden daarom voor een belangrijk deel in deze prioriteiten gestoken. De rol van het ministerie en de verdeling van verantwoordelijkheden worden de komende jaren fundamenteel veranderd. OCW zorgt ervoor dat instellingen niet beperkt worden door te ingewikkelde procedures en papierwerk. Dat betekent in de praktijk: minder regels vanuit Zoetermeer (vanaf oktober Den Haag) en grotere zelfstandigheid voor instellingen. Dat betekent ook dat het ministerie afrekent op prestaties, de regels strak handhaaft en scherp toezicht houdt op kwaliteit. Kortom: individuele afspraken, nationale ambities; betrokken, maar op afstand. AANPAK LERARENTEKORT
Aanpakken van het lerarentekort is een topprioriteit. De vraag naar leraren is groter dan het aanbod. De huidige prognose is dat er voor het primair en voortgezet onderwijs in 2007 10400 vacatures zijn. Minister van der Hoeven heeft de ambitie om dit aantal terug te brengen tot 2200. Daarvoor moet het beroep aantrekkelijker gemaakt worden. Van der Hoeven trekt daarom extra geld uit voor betere ondersteuning van leraren, betere begeleiding van nieuwe instromers, het opleiden van leraren in de school en voor de kwaliteitsverbetering van de lerarenopleidingen. In totaal gaat het in 2004 om 71 miljoen euro.

KENNIS EN INNOVATIE
Kennis is de ruggengraat van onze economie. Kennis die in publieke instellingen wordt ontwikkeld moet breed worden benut door het bedrijfsleven. Lerenden én werkenden moeten door onderwijs optimaal worden toegerust om mee te doen in een samenleving, waarin kennis snel veroudert, de arbeidsmarkt dynamisch is en waarvan de culturele variëteit groot is. Om hiervoor een krachtige aanpak te ontwikkelen heeft het kabinet 185 miljoen euro uitgetrokken. Dat kan worden besteed aan het verhogen van de instroom in bèta- en techniek opleidingen, het aanbrengen van focus in het wetenschappelijk onderzoek, het innovatiever maken van het beroepsonderwijs, het verbeteren van de samenwerking van onderzoeks- en onderwijsinstellingen met het bedrijfsleven. Het Innovatieplatform, dat wordt opgericht om een krachtige aanpak te ontwikkelen, wordt voor de besteding van dit geld geraadpleegd.

GELIJKE RECHTEN EN PLICHTEN MBO EN HOGER ONDERWIJS Staatssecretaris Nijs brengt rechten en plichten van MBO-ers meer in overeenstemming met die van studenten in het hoger onderwijs. Dat wil aan de ene kant zeggen dat MBO-ers van 18 jaar en ouder een tegenprestatie leveren voor hun studiefinanciering. De maatregel moet een prikkel zijn om een diploma te halen en geldt voor deelnemers aan de 2 hoogste niveaus van de beroepsopleidende leerweg. Ze krijgen hun studiefinanciering als lening. Deze wordt omgezet in een gift als ze hun opleiding hebben afgerond. Verlaten ze de opleiding zonder diploma, dan blijft het een lening, die naar draagkracht moet worden terugbetaald. Voor studenten in het hoger onderwijs gaat hetzelfde gelden: omzetting van lening naar gift gebeurt na afronding van de opleiding, en dus niet meer (ook) na het behalen van de propedeuse. Aan de andere kant krijgen de MBO-ers sterkere rechten, zoals studenten in het hoger onderwijs al langer hebben. Betere medezeggenschap, betere studie- en beroepskeuzebegeleiding en het aanspreken van scholen op de studeerbaarheid van hun programma's.

CULTUUR EN MEDIA
In de mediabrief die in november zal verschijnen zal staatssecretaris van der Laan nader ingaan op de voorgenomen bezuinigingen bij de publieke omroep. Daarnaast zal de najaarsbrief de cultuurpolitieke agenda voor de komende jaren en voorstellen voor nieuw beleid bevatten. Daarbij gaat Van der Laan aandacht besteden aan de versterking van het cultuuraanbod en de cultuurmakers. Ook zal ze duidelijk maken op welke manier de cultuurinstellingen meer ruimte krijgen.

SELECTIE INVESTERINGEN (BALKENENDE 1 EN 2)

- Invoering van lumpsumfinanciering en de versterking van het management in het primair onderwijs: 32 miljoen in 2004, oplopend naar 100 miljoen in 2007; verminderen administratieve lasten in primair en voortgezet onderwijs en BVE en verdieping en verbreding controles jaarrekeningen: 18 miljoen in 2004, in latere jaren 26 miljoen*


- Versterking innovatieklimaat in primair en voortgezet onderwijs: 4 miljoen in 2004, in latere jaren 14 miljoen*; innovatie binnen in het beroepsonderwijs: 10 miljoen in 2004, vanaf 2006 20 miljoen structureel*; kennisverspreiding en -toepassing tussen MBO en midden- en kleinbedrijf en vernieuwing kwalificatiestructuur: 2 miljoen in 2004, oplopend naar 20 miljoen in 2007*; verbeteren samenwerking HBO en bedrijfsleven: 2 miljoen in 2004, oplopend naar 20 miljoen in 2007*


- Implementatie nieuwe zorgopleidingen: 17 miljoen in 2004, oplopend naar 32 miljoen in 2007; ophogen numerus fixus geneeskunde van 2550 naar 2900 plaatsen: 12 miljoen in 2004, oplopend naar 36 miljoen in 2008


- Oplossen financieringsproblemen huisvesting universiteiten: 15 miljoen in 2004, vanaf 2006 35 miljoen structureel*


- Internetvoorziening primair en voortgezet onderwijs en BVE: 70 miljoen vanaf 2004; innovatieprojecten ICT: 11 miljoen in 2004, in latere jaren 11 miljoen*; meerjarenprogramma Digitale Universiteit: 2 miljoen in 2004, in latere jaren 8 miljoen*; digitaliseren van erfgoed en verbeteren toegankelijkheid digitale collecties: 1 miljoen in 2004, oplopend naar 9 miljoen in 2007*; inlopen achterstanden conservering erfgoed: 1 miljoen in 2004, oplopend naar 8 miljoen in 2007*


- Oplossen arbeidsmarktknelpunten en verlichten werkdruk primair- en voortgezet onderwijs en BVE-sector: 23,5 miljoen in 2004, oplopend naar 124 miljoen in 2007*; verbeteren begeleiding nieuw instromende leraren en verruimen tegemoetkoming studenten aan lerarenopleiding: 23,5 miljoen in 2004, oplopend naar 77 miljoen in 2007*; opleiden van leraren in scholen en verbeteren samenwerking scholen met lerarenopleidingen: 16 miljoen in 2004, oplopend naar 77 miljoen in 2007*; verbeteren kwaliteit lerarenopleidingen en bevorderen van meer vrouwen in wetenschappelijke functies: 4 miljoen in 2004, oplopend tot 18 miljoen in 2007*

- Schakelklassen voor anderstalige leerlingen primair onderwijs: 2 miljoen in 2004, oplopend naar 17 miljoen in 2007; invoeren begin- en tussentoets primair onderwijs: 1 miljoen in 2004, oplopend naar 22,5 miljoen in 2007; maatschappelijke stages en leerlingbegeleiders voortgezet onderwijs: 4 miljoen in 2004, oplopend naar 34 miljoen in 2007*

- Cultuureducatieve activiteiten op scholen: 4 miljoen in 2004, oplopend naar 20 miljoen in 2007*; vernieuwen en versterken van openbare bibliotheken: 2 miljoen in 2004, oplopend naar 22 miljoen structureel in 2007*;

SELECTIE BEZUINIGINGEN (BALKENENDE 1 EN 2)

- Korting op subsidie aan alle onderwijssectoren, cultuur en wetenschap: 24,6 miljoen in 2004, oplopend tot 66,3 miljoen in 2007


- Incidentele loonontwikkeling (tranche 2003, 2004, 2005) 0%: 158,4 miljoen in 2004, oplopend tot 307,6 miljoen in 2007


- Bundeling achterstandgeld (GOA, gewichtenregeling, cumi): 50 miljoen in 2004, 100 miljoen in 2005 en verder


- Efficiencytaakstelling publieke omroep: 40 miljoen in 2004, oplopend naar 80 miljoen in 2007


* Bedragen voor na 2004 zijn indicatief


Zie ook:
dossier begroting 2004
factsheet bij begroting 2004

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl