EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Het Rijk richt zich uitsluitend op bereikbaar Noord-Holland Zuid.

Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.

De regio?s Amsterdam, Schiphol en Aalsmeer vormen belangrijke economische centra in de provincie Noord-Holland. Dagelijks hebben deze regio?s te maken met tienduizenden verkeersbewegingen. De huidige wegcapaciteit kan de toenemende verkeersstroom niet meer aan, wat ervoor zorgt dat het verkeer dagelijks meerdere keren vast staat.

Om Amsterdam bereikbaar te houden worden benuttingsmaatregelen in 2006 gepland op de A1, A6 en A9 en de aanleg van de Tweede Coentunnel in 2011. EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden deze oplossingen te mager en te laat. Met de toekomstige groei van Almere naar 400.000 inwoners wordt het alleen maar drukker in de regio Amsterdam. Benuttingsmaatregelen zullen dan niet genoeg zijn. Wegverbredingen zijn dan noodzakelijk. Het manifest van ?de Uitweg? (aanleg A6/A9) wordt door beide organisaties ondersteund. Hierin is overeengekomen dat wegverbredingen op het traject A1, A6, A9 noodzakelijk zijn. Een financiële bijdrage van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is onontbeerlijk. Gebeurt dat niet dan zullen regionale overheden terug moeten vallen naar de A6/A9 tunnelvariant dwars door een natuurlandschap heen. Het opnemen van een onderzoek naar een tweede Hollandse Brug in de Planstudie Hoofdwegennet wordt door EVO en TLN toegejuicht.

EVO en TLN vinden daarnaast dat de aanleg van de Tweede Coentunnel te laat komt. Met het toenemende aantal forensen in Noord-Holland Noord zijn EVO en TLN van mening dat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg uiterlijk in 2010 in gebruik moeten zijn genomen.

Ook wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol en de regio Aalsmeer. Zo wordt de N201 omgelegd. Teleurstellend is echter dat de realisatie hiervan is verschoven van 2007 naar 2010. EVO en TLN vertrouwen erop dat van uitstel uiteindelijk geen afstel komt. De aanpak van het knooppunt Badhoevedorp (A4/A9) wordt door EVO en TLN toegejuicht, maar ook daarvoor geldt dat maatregelen eerder dan in het geplande 2008 gerealiseerd dienen te zijn.

EVO en TLN betreuren het dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet investeert in Noord-Holland Noord. Op dit moment ligt te focus met name op mainports Schiphol, Aalsmeer en de zeehavens en lijkt Noord-Holland Noord steeds meer buiten het gezichtsveld van het Rijk te vallen. Zo stelt het ministerie voor 2010 geen geld beschikbaar voor het realiseren van het project ?Vaart in de Zaan?, evenmin voor de A23 (verbinding Alkmaar ? Hoorn ? Enkhuizen).