Ministerie van Justitie


http://www.justitie.nl

MIN JUST: Beperking instroom en effectief terugkeerbeleid

Martin Bruinsma
070 370 6266

4354
16.09.03

Justitiebegroting 2004
BEPERKING INSTROOM, EFFECTIEF TERUGKEERBELEID EN BESTRIJDING

ILLEGALITEIT

Om de asielinstroom te beperken wordt gestreefd naar betere opvang en bescherming in de regio's van herkomst. Nederland zet zich in voor een proefproject op het gebied van bescherming in de regio. Ten aanzien van een effectief terugkeerbeleid zal worden bezien op welke wijze invulling kan worden gegeven aan de in het Hoofdlijnenakkoord genoemde terugkeerorganisatie. Om illegaal verblijf te bestrijden zal onder andere het vreemdelingentoezicht worden versterkt en zal met financiële sancties worden opgetreden tegen personen die zich via illegalen verrijken, zoals huisjesmelkers, koppelbazen en werkgevers. Dit schrijft minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie in de toelichting op de begroting voor 2004.

Toelating
Ten aanzien van asielzoekers wordt gestreefd naar betere opvang en bescherming in de regio's van herkomst. Daartoe wordt onder meer overleg gevoerd binnen de Europese Unie (EU) en met de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen (UNHCR). De Nederlandse inzet is te komen tot een proefproject op het gebied van bescherming in de regio. De voorbereidingen voor een dergelijk project zullen in 2004 gestalte krijgen.

De EU zal op 1 mei 2004 worden uitgebreid met tien nieuwe lidstaten. De Nederlandse regering zal de overgangstermijn voor het vrij verkeer van werknemers uit de toetredende landen niet hanteren. In het toelatingsbeleid zullen de regelingen voor gemeenschapsonderdanen waar mogelijk vanaf 1 mei 2004 worden gebruikt voor werknemers en economisch zelfstandigen uit de toetredende landen.

De voorwaarden voor gezinshereniging en gezinsvorming zullen worden aangescherpt ten opzichte van de Vreemdelingenwet 2000. De minimumleeftijd voor gezinsvorming wordt verhoogd van 18 naar 21 jaar en de inkomenseis wordt verhoogd tot 120% van het wettelijk minimumloon.
De aanvragen voor de machtigingen tot voorlopig verblijf (mvv) zullen sneller worden afgehandeld. Belangrijke maatregel is dat per 1 april 2003 de mvv-taken van de Vreemdelingendiensten aan de IND zijn overgedragen. Overige toelatingstaken van de Vreemdelingendiensten zullen in het najaar van 2003 aan de IND worden overgedragen. Met de capaciteit die vrijkomt, zal de politie het vreemdelingentoezicht versterken en zich daarbij met name richten op de bestrijding van illegaliteit alsmede op de terugkeer.

Terugkeer
Een effectief terugkeerbeleid is een onmisbaar onderdeel van het asielbeleid. Het terugkeerbeleid vormt dan ook een speerpunt van het Kabinetsbeleid. Eén van de maatregelen is dat in de komende periode zal worden bezien op welke wijze invulling kan worden gegeven aan de terugkeerorganisatie. Een andere maatregel is dat het toezicht op (illegale) vreemdelingen wordt versterkt.

Criminele vreemdelingen en illegalen worden bij voorrang uitgezet, indien nodig na intrekking van hun verblijfsvergunning en/of na ongewenstverklaring. Om illegaliteit beter te bestrijden en meer gedwongen verwijderingen te kunnen verrichten is in 2003 gestart met de realisatie van twee uitzetcentra op de luchthavens Schiphol en Zestienhoven. In 2004 zullen er 300 plaatsen beschikbaar zijn en op termijn 600 plaatsen. De overheidsvluchten en doelgroepgerichte verwijderingen zullen worden geïntensiveerd. De genoemde uitzetcentra zullen hierin faciliteren.

Een van de middelen om illegale toegang en verblijf in Nederland tegen te gaan is het bevorderen van het gebruik van biometrie in visa. Invoering van biometrische kenmerken op visumdocumenten is afhankelijk van Europese besluitvorming. In nationaal verband zal worden onderzocht welke concrete stappen vooruitlopend op Europese besluitvorming reeds kunnen worden genomen.

Tenslotte worden maatregelen genomen om het profiteren van illegale vreemdelingen tegen te gaan. Er zal, onder meer door financiële sancties, worden opgetreden tegen personen die zich via illegalen verrijken, zoals huisjesmelkers, koppelbazen en werkgevers.

Opvang
Een dalende instroom, versterking van de terugkeer en een snelle afhandeling van asielaanvragen moet leiden tot een vermindering van het aantal benodigde opvangplaatsen. Naar verwachting zal de behoefte aan opvangcapaciteit afnemen tot 20.000 plaatsen in 2005. De daarmee gepaard gaande krimp van het aantal opvangplaatsen en de COA-organisatie wordt voortgezet. De kernopdracht van het COA, te zorgen voor een humane opvang, dient overeind te blijven.
---

16 sep 03 15:38