Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2003-212

Den Haag, 16 september 2003

Begroting Financiën 2004 (IXB):

Financiële marktsector krijgt functioneel toezicht

De begroting van het ministerie Financiën IXB 2004 is opgebouwd uit acht beleidsartikelen met uiteenlopende beleidsterreinen en twee niet-beleidsartikelen. Deze beleidsartikelen geven een beeld van bijna het volledige werkterrein van het ministerie van Financiën, met uitzondering van het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid. Deze zijn opgenomen in een aparte begroting, namelijk begroting IXA.

Begrotingsstaat

(x ¤ 1000)

Omschrijving

verplichtingen uitgaven

ontvangsten

TOTAAL


3.756.185


96.024.189


Beleidsartikelen


3.667.938


96.017.585


01


Belastingen


3.121.173


3.121.104


94.754.967


02


Financiële markten


25.146


25.146


299.218


03


Financieringsactiviteiten publiek-private sector


88.983


24.855


378.517


04


Internationale financiële betrekkingen


198.103


205.713


1.688


05


Exportkredietverzekering en investeringsgaranties


11.950.035


147.987


170.890


06


Staatsloterij


---


---


131.849


07


Beheer materiële activa


114.833


114.833


277.843


08


Financieel-economisch beleid van de overheid


28.300


28.300


2.613


Niet-beleidsartikelen


88.247


6.604


09


Algemeen


87.065


87.065


6.604


10


Nominaal en onvoorzien


1.182


1.182


---

Actuele ontwikkelingen in de begroting IXB 2004 van Financiën spelen onder meer op de volgende gebieden:

Aanpassing toezichtswetgeving op de financiële marktsector

De wetgevingsstructuur van het toezicht op de financiële marktsector wordt aangepast. Per 1 januari 2004 wordt het nieuwe toezichtsmodel van kracht. Het sectoraal toezicht wordt door functioneel toezicht vervangen. Bovendien wordt de bestaande wetgevingsstructuur op dezelfde manier aangepast. Deze bestaat nu uit tenminste acht wetten met daaronder lagere regelgeving. Er wordt naar gestreefd om de nieuwe wetgeving per 1 januari 2005 in te voeren.

Integriteit financiële sector en terrorismebestrijding In 2004 worden de voornemens uit de nota integriteit financiële sector en terrorismebestrijding en de intensivering van integriteit van de financiële sector uitgewerkt. Het gaat hierbij onder andere om herziening van de Wet melding ongebruikelijke transacties en de Wet indentificatie bij dienstverlening en de uitwerking van best practices voor non-profit instellingen.

Nederlands voorzitterschap Europese Unie 2004

In de tweede helft van 2004 is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Het voorzitterschap is gericht op een soepele integratie van tien nieuwe lidstaten die per 1 mei 2004 toetreden. Verder wordt er ingezet op duurzame groei als beleidsprioriteit. Andere belangrijke punten zijn de strikte naleving van het Stabiliteits- en Groeipact en intensieve monitoring van de budgettaire situatie in de lidstaten.

Raad voor Vastgoed Rijksoverheid

In de Raad voor Vastgoed Rijksoverheid (RVR) werken vijf departementale diensten samen op het gebied van aankopen, verkopen en beheren van vastgoed door het Rijk voor publieke doelen. In 2004 wordt de werking van de Raad voor Vastgoed Rijksoverheid (RVR) geëvalueerd.

Belastingdienst

De Belastingdienst krijgt per 1 januari 2004 de formele status van agentschap. Het sturen op resultaten wordt nog beter mogelijk doordat met behulp van het baten-lastenstelsel kostprijzen van producten en diensten kunnen worden bijgehouden. De informatievoorziening aan belastingplichtigen door de Belastingdienst wordt verder gekanaliseerd. Hierbij worden de meest efficiënte kanalen, internet en telefonie, gestimuleerd. Er wordt naar gestreefd om hetzelfde serviceniveau tegen lagere kosten te handhaven. Hiervoor wordt één ingang voor de telefonische dienstverlening gerealiseerd. Verder wordt de invoering van betaald telefoneren en aanpassing van de openingstijden van de telefonische dienstverlening onderzocht.

Douane

Er zal een voorstel worden ingediend om de nationale douanewetgeving in een algemene wet te gieten die voorziet in de fiscale- en niet-fiscale taken van de douane. Op dit moment zijn de bevoegdheden van de douane in vele verschillende wetten geregeld. Dit leidt tot onduidelijkheden bij de uitvoering van deze wetten en verdragen bij internationale administratieve bijstand.