Postbank

PROEF SPRAAKHERKENNING SUCCESVOL

Amsterdam- Ruim 80% van de deelnemende klanten van Postbank is positief over spraakherkenning. Dit blijkt naar aanleiding van de proef die Postbank deze zomer heeft gedaan onder ca. 250 klanten.

De proef is gedaan in de vorm van een beleggingsspel, waarbij klanten een fictief bedrag van ¬ 50.000,- tot hun beschikking hadden. Na de proef is een evaluatie gedaan onder de deelnemende klanten. Hieruit kwam naar voren dat 80% het duidelijk en prettig vond te werken met de spraakcomputer. Het plaatsen van orders met behulp van de spraakcomputer vond men sneller en gemakkelijker gaan dan met behulp van het intoetsen van menukeuzes. Daarnaast vonden klanten het een veilige manier van het plaatsen van orders. De computerstem was goed te verstaan en prettig om naar te luisteren. Ook is men van mening dat deze innovatieve manier van het (thuis)bankieren goed aansluit bij het imago van de Postbank.

De winnaar van het beleggingsspel was in staat om een fictieve winst te realiseren van ¬ 2.354,90 gedurende de twee weken van de proef. Het fictieve totaalbedrag waar de winnaar mee eindigde bedroeg ¬ 52.354,90 in totaal. Een rendement van maar liefst 4,7% in twee weken.

Het gebruik van een geavanceerde spraakcomputer voor commerciële doeleinden is uniek voor Nederland. De Postbank zal de spraaksynthese (de computerstem) in gaan zetten voor een aantal bestaande diensten zoals de Girofoon. Bij welke toepassing spraaktechnologie verder ingezet zal worden om een nog betere service aan klanten te bieden wordt nu nader bekeken.

Over Postbank
Met ruim 7,5 miljoen rekeninghouders is Postbank een van de grootste particuliere banken in Nederland. Postbank biedt haar klanten een compleet assortiment van bancaire diensten zoals betalen en sparen, maar ook lenen, beleggen, verzekeren en hypotheken. De Postbank onderscheidt zich door de toegankelijkheid en betrouwbaarheid van haar diensterlening. Bij de directbank bij uitstek bepaalt de klant zelf welke manier van dienstverlening het beste past bij de persoonlijke situatie. Dat kan bijvoorbeeld via telefoon of internet, of via een persoonlijk hypotheekadvies aan huis. Op deze manier wil de Postbank klanten zelf invulling laten geven aan financiële ambities. Meer informatie is te vinden via www.postbank.nl

Judy op het Veld - van Kamperdijk
Persvoorlichting
Postbank NV
T 020 5846444
M 06 5474 6692
F 020 584 6442