Provincie Noord-Holland

Rijk moet meer investeren in oplossing van knelpunten in de Randstad Gedeputeerde staten (GS) van Noord-Holland vinden de bezuinigingen van het rijk op de exploitatie van het openbaar vervoer onaanvaardbaar. Het rijk denkt binnen de huidige kabinetsperiode 10% te bezuinigen. De provincie heeft al een maximale inspanning gedaan om efficiencywinst te behalen en vindt dat voortzetting van forse bezuinigen afbreuk doen aan het openbaar vervoer.
In het algemeen vinden GS dat voor het behoud van de internationale positie van de Randstad en haar concurrentiekracht volstrekte prioriteit aan investeringen in dit gebied dienen te worden gegeven. GS zijn van mening dat, gezien het aandeel in het BNP, van het totaal aan investeringen in ruimte, wonen, bereikbaarheid en groen zeker meer dan 60% terecht moet komen in de Randstad.
GS betreuren het dat het rijk op geen enkele wijze het verlies van (ongeveer 4000) arbeidsplaatsen als gevolg van de afbouw van de Koninklijke Marine in Den Helder wordt gecompenseerd.

Verkeer en vervoer
GS zijn in beginsel te spreken over de nieuwe subsidieregeling voor regionale infrastructuur, waarbij de regio zelf beslist over subsidies voor grote projecten. De 8 miljoen per jaar die dit Noord-Holland extra oplevert is veel te mager. Hiervan kan de bijdrage aan projecten als de ring van Alkmaar (N242) en de Zuidtangent-west niet worden bekostigd.
GS benadrukken de noodzaak dat het rijk zo spoedig mogelijk duidelijkheid biedt over de rijksbijdrage voor het project N201+ (omleiding Aalsmeer en Uithoorn, aansluitingen op het hoofdwegennet). GS zijn verheugd over de opname van de Coentunnel/Westrandweg in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het rijk. Met behulp van een bijdrage uit de regio is aanleg mogelijk gemaakt.

Waterbeheer
GS verwelkomen de aandacht van het rijk voor de aanpak van de risicos op overstromingen, de wateroverlast en droogte. Voor Noord-Holland gaat het voor de periode 2003-2007 om een investering van ongeveer 90 miljoen, die door een belangrijk deel door de waterschappen wordt opgebracht. De bijdrage van het rijk, 100 miljoen voor alle provincies, is bescheiden maar welkom. Naar schatting is 8 miljard nodig om per 2015 de wateroverlast afdoende te heersen.

Natuur
GS zijn instemmend dat het rijk de komende vier jaar 413 miljoen euro uittrekt voor grondaankopen voor nieuwe natuurgebieden en verbindingszones. Volgend jaar gaat het nog om een bescheiden bedrag, 43 miljoen, daarna om meer. Om toch tempo te houden, zal de provincie Noord-Holland op grote schaal versneld grondaankopen doen en voor het rijk voorfinancieren. De provincie neemt hierbij geen risico: minister Veerman van LNV heeft zich bereid verklaard deze voorschotten in 2006 terug te betalen.

Milieu
Minder te spreken zijn GS over de kabinetsaanpak van hardnekkige milieuproblemen van water, bodem en lucht. Het kabinet schuift om financiële redenen zelfgestelde einddata voor uitvoering op van 2010 naar 2020, voor sommige zaken zelfs tot 2030. Hierdoor zal Nederland zijn internationaal aangegane verplichtingen (b.v. het verdrag van Kyoto om de CO2-uitstoot met 6% in 2012 terug te dringen) hoogstwaarschijnlijk niet halen. Hiermee geeft het kabinet naar mening van GS een slecht voorbeeld aan de samenleving. Wrang is dat het kabinet juist wil bezuinigen op zaken die voor burgers het meest prangend en zichtbaar zijn. Zoals bijvoorbeeld de aanpak van verkeerslawaai in 3 miljoen in 2004 en bodemvervuilingen 8 miljoen. Hierdoor dreigen urgente projecten van bodemsanering in de gevarenzone te belanden: de overheden betalen gemiddeld 25% van de sanering, de vervuiler en/of grondeigenaar 75%. Hoe kan een overheid hen oproepen te saneren terwijl ze er zelf minder geld voor uittrekt? Opmerkelijk is dat het rijk stedelijke vernieuwing fors wil stimuleren en hierbij voortvarende bodemsanering essentieel verklaart.

Energie
Op dit terrein wil het kabinet gas geven en remmen tegelijk. Enerzijds roept het kabinet het bedrijfsleven en burgers op meer aan duurzame energie te doen. Gelijktijdig reduceert zij het noodzakelijk stimuleringsbudget volgend jaar van 57 naar 9 miljoen.

Werkgelegenheid
GS betreuren het dat het rijk op geen enkele wijze het verlies van (ongeveer 4000) arbeidsplaatsen als gevolg van de verdergaande afbouw van de Koninklijke Marine in Den Helder wordt gecompenseerd. De Kop van Noord-Holland wordt nu onevenredig getroffen. In dit verband pleiten GS voor de aansluiting van het noordelijk deel van Noord-Holland bij het steunprogramma van de versterking van de economische structuur Kompas van het Noorden.

Informatie-communicatie technologie (ICT)
GS zijn verheugd over de beleidsvoornemens van het rijk op het gebied van ICT en kenniseconomie. Stimulering van laagdrempelige internettoegang via het actieplan breedband en de inzet van ICT voor het slimmer benutten bij het aanpakken van maatschappelijke knelpunten, onderwijs, zorg en verkeer en vervoer sluiten aan bij het Noord-Hollandse collegeprogramma. Ook het voornemen van het rijk om in 2004 minimaal 45% van de publieke dienstverlening en 80% van de democratische basisinformatie electronisch beschikbaar te hebben sluit aan bij het 1-loketsysteem dat GS willen realiseren.

Ambulancezorg
GS zijn tevreden dat vanaf 2004 50 miljoen extra beschikbaar is voor ambulancezorg en het instandhouden van kleine ziekenhuizen in Nederland. Een aantal van de knelpunten in de ambulancezorg in Noord-Holland zou daarmee opgelost moeten kunnen worden. GS dringen aan op onder andere het verhogen van het aantal parate ambulances in de regios Noord-Holland Noord en Amsterdam. Het aantal overschrijdingen van de aanrijtijd van ambulances in deze regios is momenteel door een tekort aan parate ambulances te hoog.

Cultureel erfgoed
GS zijn niet in alle opzichten te spreken over de beleidsvoornemens van het rijk op het terrein van het cultureel erfgoed. Positief is dat 9 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor digitalisering van het erfgoed. De regering spreekt daarentegen slechts over beheer en behoud van cultureel erfgoed. GS staan een beleid voor, waarbij cultuurhistorie ook een belangrijke inspiratiebron kan vormen voor nieuwe ontwikkelingen. Met dit beleid hebben GS veel waardering geoogst. GS hadden gehoopt dat deze nieuwe ontwikkeling ook ingang zou vinden bij het rijk.
Bovendien missen GS aandacht van de regering voor het werelderfgoed zoals de Stelling van Amsterdam, die een internationale publiekstrekker kan worden.

Jeugdzorg
GS zijn niet gelukkig met de financiële vertaling van de plannen van het rijk voor de jeugdzorg. Er komt een verhoudingsgewijs klein bedrag extra beschikbaar om de capaciteitstekorten in de jeugdzorg terug te dringen. De provincie Noord-Holland onderschrijven de ambities van de komende Wet op de Jeugdzorg. Echter, met de middelen die het rijk ter beschikking wil stellen, kunnen deze beslist niet waargemaakt worden. Bovendien zal de (gezins-)voogdij, waarvoor de provincie met ingang van 2004 verantwoordelijk wordt, opnieuw getroffen worden door een ernstige bezuiniging. Dit zal het functioneren van deze belangrijke vorm van werk naar onze overtuiging geen goed kunnen doen. Alleen voor de jeugdreclassering komt extra geld, wat een positief punt is.

Openbare bibliotheken
Het kabinet stelt extra geld ter beschikking voor met name de versterking van de educatieve functie van bibliotheken, oplopend tot 20 miljoen extra in 2007. Hiermee bouwt het kabinet voort op een versterking van het bibliotheekwezen die de provincie heeft ingezet door uitvoering te geven aan het provinciale Bibliotheekplan van begin van dit jaar. Dit plan is gericht op een bestuurlijke hervorming van het bibliotheekstelsel vooral met het oog op het behoud van de basisbibliotheken in de kleinere gemeenten in Noord-Holland. GS zouden graag zien dat het rijk bovenop deze extra bijdrage ook geld uittrekt voor de verdere ontwikkeling en toepassing van ICT in de bibliotheken.

Cultuur
GS constateren met voldoening dat het kabinet het streven van de provincie deelt om kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk te laten zijn. Prominent is de aandacht om de jeugd in grotere mate in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. Rijk, de 12 provincies en 30 grote gemeenten werken hierin samen.
Er zijn goede resultaten bereikt met het Cultuur en School-programma, dat door deze partners wordt uitgevoerd en betaald. Voor dit programma stelt het rijk de komende jaren meer geld beschikbaar, oplopend tot 22 miljoen extra in 2007 voor het gehele land.

Provinciefonds
Het ziet er nu naar uit dat de extra kortingen voor de provincie Noord-Holland uit het Provinciefonds zullen uitkomen op ongeveer 2,5 miljoen in 2004, 4 miljoen in 2005 en 2,5 miljoen per jaar in 2006 en 2007. Uit eerdere ervaringen is gebleken dat zekerheid over deze cijfers pas bestaat bij de publicatie van de septembercirculaire over het Provinciefonds.
Omdat GS in haar begroting en meerjarenraming rekening heeft gehouden met een structurele korting van 3,5 miljoen neemt weliswaar de begrotingsruimte voor de jaren 2004, 2006 en 2007 incidenteel ongeveer
1 miljoen toe, terwijl de ruimte voor 2005 0,5 miljoen afneemt.

Ruimtelijke ordening
GS onderschrijven het rijksbeleid om voorrang te geven aan uitvoering van beleid boven het ontwikkelen van steeds nieuw beleid, overeenkomstig het Noord-Hollandse collegeprogramma. GS willen meewerken aan het sluiten van een bestuursakkoord over de voorwaarden waaronder Almere zich kan ontwikkelen tot een evenwichtig stedelijk knooppunt.
GS benadrukken dat verdere bezuinigingen op het budget voor Investeringen Stedelijke Vernieuwing (ISV) onwenselijk is. Nu stelt het rijk voor iets te korten op het budget.
GS vinden het van groot belang dat de fundamentele wijziging van de WRO voortvarend wordt voortgezet en niet wordt betrokken in de herijking van wet- en regelgeving. GS willen dat het toezicht op de uitvoering en handhaving van bestemmingsplannen, een goede wettelijke regeling van de planschade en mogelijkheden van provinciale instructies, provinciale bestemmingsplannen en provinciale projectprocedure in de wet worden opgenomen.
Raymond Fillet 16-9-2003 15:02:00