EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Reactie vervoerders en verladers op Rijksbegroting 2004: Noodzakelijk onderhoud wegen gaat ten koste van aanpak filebestrijding

EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn zeer bezorgd dat er door noodzakelijk achterstallig onderhoud aan wegen te weinig geld wordt uitgetrokken voor filebestrijding. Hoewel de organisaties het positief vinden dat de regering na jarenlange verwaarlozing een inhaalslag wil maken met het onderhoud van wegen, zijn ze bezorgd dat er te weinig geld wordt uitgetrokken voor de filebestrijding. Het oplossen van knelpunten wordt nu op de lange baan geschoven en het terugdringen van de files met 30 procent, zoals de regering beoogt, lijkt dan ook niet realistisch. Het is goed dat er extra spitsstroken komen, maar deze bieden geen structurele oplossing.

Volgens de vervoerders en verladers moet de regering bij het oplossen van knelpunten prioriteit geven aan economisch belangrijke wegen. De organisaties hebben hiervoor eerder dit jaar een aanzet gegeven in de vorm van een eigen prioriteitenlijst, de ?Infrastructurele Wegwijzer?. Echter, door de voorgestelde bezuinigingen wordt het oplossen van een aantal belangrijke knelpunten vertraagd, zoals bijvoorbeeld:
1. de A2/ruit bij Eindhoven

2. de A2 Holendrecht-Oudenrijn

3. de A4/A9 Badhoevedorp
De organisaties juichen het toe dat de aanleg van de A4 Midden-Delfland een stapje dichterbij is gekomen.

EVO, KNV en TLN zijn zeer ongelukkig met de voorgenomen lastenverzwaringen. Zo kondigt de regering aan de motorrijtuigenbelasting aan de inflatie aan te passen. Daarnaast vervalt voortijdig de korting van 1,36 eurocent per liter op de accijns van zwavelarme diesel, zoals in het Dieselakkoord overeengekomen. Met de introductie van kilometerheffingen in Duitsland en andere Europese landen in het vooruitzicht hebben vervoerders en verladers eerder behoefte aan lastenverlichting.

Vervoerders en verladers zijn geschrokken van de aankondiging dat gemeentes en provincies de vrijheid krijgen om beprijzing van de weg in te voeren om de bereikbaarheid in hun regio op peil te houden. EVO, KNV en TLN pleiten voor nationale spelregels om wildgroei, zoals die zich op Europees niveau rond kilometerheffingsystemen en bijbehorende kastjes ontwikkelt, tegen te gaan. Voor wat betreft stedelijke distributie zou een nationaal kader voor milieuzoneringen en voertuigeisen, de efficiency van de binnenlandse distributie aanzienlijk vergroten. Voor het Rijk geen grote investering, maar het biedt de Nederlandse economie veel winst.

De organisaties zijn verheugd dat de regering de criminaliteit in de sector transport en logistiek intensief wil gaan aanpakken. Het programma ?Bestrijding criminaliteit tegen het bedrijfsleven? biedt daarvoor aanknopingspunten.