EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Oplossingen voor de bereikbaarheid van Eindhoven op de lange baan geschoven

Naast de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport projectenboek 2004 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van de weginfrastructuur.

De Eindhovense randwegen maken deel uit van twee belangrijke corridors voor het goederenvervoer: Rotterdam-Ruhrgebied en Antwerpen-Ruhrgebied. Het structurele capaciteitstekort van de Eindhovense randwegen veroorzaakt in deze corridors jaarlijks veel economische schade. Recent verkeerskundig onderzoek toont aan dat uitsluitend de geplande wegverbreding van de bestaande randwegen onvoldoende is om een acceptabele doorstroming in 2010 te realiseren.

De filekans op de ruit Eindhoven ligt op alle wegdelen boven de tien procent en op sommige plaatsen zelfs boven de dertig procent. Dit maakt snelle infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Maar in het nieuwe MIT zijn de verbredingen van de randwegen met één jaar vertraagd. De oplevering vindt nu plaats in 2011 in plaats van 2010. Tevens ontneemt het nieuwe MIT de regio alle hoop op een voorspoedige aanpak van de bereikbaarheidsproblemen aan de Oostzijde van Eindhoven.

Den Haag blijft het voltooien van de ruit rond Eindhoven zien als een item van regionale importantie. Verschoof de geplande oplevering in het MIT van 2003 al van 2006 naar 2007; nu is er, doordat alle financiële middelen voor regionale projecten al een bestemming hebben, sprake van oplevering na 2010.

EVO en Transport en Logistiek Nederland pleiten al jaren voor een meer voortvarende aanpak ten aanzien van de mobiliteitsproblemen rond Eindhoven. Voltooiing van de ruit rond Eindhoven zorgt voor een noodzakelijk alternatief voor transitoverkeer, risicospreiding, een verbeterde bereikbaarheid van Eindhoven-Oost en Helmond en voor een kwalitatieve aansluiting van de A50 op het landelijke netwerk van snelwegen. Voldoende argumenten om Eindhoven te erkennen als een knelpunt van (inter)nationale importantie.