Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 16 september 2003

Reactie NS miljoenennota

NS is blij dat de overheid extra middelen vrijmaakt voor het bestaand spoor. De plannen die ProRail, NS en Railion vorige week in het korte termijn plan Benutten & Bouwen hebben gepresenteerd voor herstel van de betrouwbaarheid en uitbreiding van de capaciteit tot 2007, voorzien een investering van 2,4 miljard euro. Nu er minder geld beschikbaar komt, zal het dus gevolgen hebben voor het tempo waarin de verbeteringen kunnen worden doorgevoerd, maar het zal in elk geval in gang worden gezet. De minister omarmt in ieder geval deze gezamenlijke aanpak van de spoorsector.

Wij hebben met de sector vastgesteld dat een brede mix van maatregelen (dus niet alleen op het gebied van de infrastructuur maar bijvoorbeeld ook materieelonderhoud) het meest effectief is en het hoogste maatschappelijke rendement oplevert, ook nu er minder geld beschikbaar komt. Op basis van de begroting en het Herstelplan spoor dient die brede mix van maatregelen verder uitgewerkt te worden. Een acuut knelpunt als Schiphol dient bijvoorbeeld opgelost te worden. Hierover gaat de sector met Verkeer &Waterstaat in gesprek.

De voorgestelde stijging van de infraheffing zal NS noodgedwongen moeten doorberekenen aan de klant.

Bovendien lijkt het erop dat de toegezegde 200 extra spoorwegpolitie-agenten niet in de begrotingen terug te vinden zijn.


* * * * * *

|Noot aan| |Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070          |
|de      | |                                                          |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --