Gemeente Wijdemeren


16/09/2003
Voorstel van college aan de gemeenteraad:
Wijdemeren gaat over op centrale dienstverlening m.i.v. 2004

Het college van B & W gaat de gemeenteraad voorstellen m.i.v. 1 januari 2004 over te gaan op centrale dienstverlening aan onze inwoners vanuit het gemeentehuis aan Rading 1. Dit zou inhouden dat de loketten voor burgerzaken in 's-Graveland en Nederhorst den Berg gaan sluiten. Het besluit is volgens het college nodig omdat het openhouden van de loketten te kostbaar en erg inefficiënt is.

Het college realiseert zich dat het gemeentehuis dusdanig decentraal is gelegen, dat het voor een aantal burgers moeilijk is het gemeentehuis te bereiken. Daarom wil het college inwoners van Nederhorst den Berg zonder eigen vervoersmogelijkheden, een taxi aanbieden om naar het gemeentehuis te komen. Hiervoor wil het college een eigen bijdrage vragen van EUR 2,50 per rit. Dit vindt het college reëel omdat ook eigen vervoer geld kost. Inwoners van 's-Graveland en Ankeveen kunnen gebruikmaken van de buurtbus. Deze stopt voor het gemeentehuis.

Besparing kosten
Gebleken is dat het openhouden van de loketten in 's-Graveland en Nederhorst den Berg per jaar EUR 138.000 kost. Daarbij komen nog noodzakelijke extra kosten voor de veiligheid van de loketten van EUR 20.000. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt het college dit niet langer verantwoord. Ook qua efficiency biedt centrale dienstverlening voordelen. Medewerkers van burgerzaken besparen de extra reistijden en de uren die verloren gaan door het geringe aantal klanten bij de loketten in de dorpen. Door deze loketten te sluiten en de huidige personele bezetting te behouden zal de dienstverlening aan de klanten in het centrale gemeentehuis nog verder kunnen verbeteren. Daarbij voorziet het college ook een nieuwe tendens wat betreft het gebruik van internet bij de dienstverlening. Binnenkort zal ook Wijdemeren hiermee een aanvang maken.

Openingstijden gemeentehuis
De openingstijden van de loketten burgerzaken in het centrale gemeentehuis wil het college niet veranderen. Uit onderzoek is in het verleden gebleken dat de openingstijden in Wijdemeren, afgezet tegen openingstijden van regiogemeenten, ruim te noemen zijn. Daarbij hebben klanten altijd de mogelijkheid een afspraak te maken op een voor hen geschikt tijdstip. Deze mogelijkheid bestaat al langer en zal ook blijven bestaan.

Haal- en brengservice
In 2002 heeft het college de haal- en brengservice ingevoerd voor mensen die, bijvoorbeeld door ziekte, niet in staat zijn het gemeentehuis te bezoeken. Hoewel er weinig van deze service gebruik wordt gemaakt, zal ook deze blijven bestaan. Inwoners die van de service gebruik willen maken, kunnen dit kenbaar maken bij het nummer van Burgerzaken, telefoon (035) 655 95 59.

Het voorstel van het college wordt op 30 september besproken in de raadscommissie Maatschappelijke en Sociale Zaken.