Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Dinsdag 16 september 2003

Rookverbod op NMBS treinen
Reizigers staan in het algemeen positief t.o.v. het rookverbod

Vanaf 1 januari 2004 voert de NMBS een algemeen rookverbod in op de treinen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) reageert positief op deze maatregel. Uit een recent onderzoek (*) blijkt dat de meerderheid van de treinreizigers, zelfs degenen die roken, positief of neutraal staat ten opzichte van een rookverbod.

De BTTB vindt het ook meer dan logisch dat de NMBS zich aanpast aan de gewijzigde maatschappelijke (beleids)context. Reeds sinds 1976 is er een verbod op tabaksgebruik (KB van 15 september 1976) in het openbaar vervoer (trams, bussen, metro en pre-metro). Ook in de luchtvaartsector is sinds enkele jaren een algemeen rookverbod geldig. Op zich een minder evidente maatregel gezien een reis met het vliegtuig vaak een stuk langer duurt dan een binnenlandse treinverplaatsing. Ook het verbod op tabaksreclame is een voorbeeld van deze gewijzigde mentaliteit.

Er geldt momenteel reeds een rookverbod in de stations van de NMBS. Ook de nieuwe dieselmotorstellen van de NMBS (**) hebben geen rokersgedeelte meer. De BTTB deed een onderzoek op twee spoorlijnen waar deze treinen in dienst zijn. Hieruit blijkt dat slechts 16% van de reizigers negatief staat ten opzichte van de rookvrije dieseltreinen. De overige reizigers spraken zich positief of neutraal uit over het ontbreken van een rokerscompartiment. Een opsplitsing van de resultaten toont dat zelfs een minderheid van de rokers, namelijk 46%, tegen het rookverbod gekant is. Ook enquêtes van de NMBS wijzen op een toenemende vraag naar niet-rokerscompartimenten.

Gezien het binnenlands spoorvervoer een openbare dienst is, is het ook logisch dat het wettelijk rookverbod voor openbare gesloten plaatsen zou toegepast worden op de treinen van de NMBS.

De niet-rokers zullen deze maatregel zeker in dank aanvaarden, in het bijzonder op bepaalde types treinen (zoals de treinen van het type I11) waar er een vrij slechte afscheiding is tussen het rokers- en niet-rokersgedeelte. Reizigers kunnen dan vaak niet anders dan passief meeroken. Ook bij overvolle treinen heeft de niet-roker geen keus: vaak is er enkel nog in het rokersgedeelte plaats vrij.

De BTTB hoopt dat de NMBS bij de overgang voldoende begeleidende maatregelen voorziet, duidelijk communiceert naar alle (potentiële) reizigers en extra aandacht besteedt aan de naleving van het rookverbod. De BTTB merkt op dat het rookverbod in de stations nu onvoldoende opgevolgd wordt door het NMBS-personeel.

(*) bevraging bij ruim 1.000 treinreizigers op de spoorlijnen Gent - Eeklo, Mol - Hasselt en Antwerpen - Boom - Puurs, tijdstip: april 2002.

(**) dieselmotorstellen type 41, worden onder meer ingezet op de spoorlijnen Gent - Eeklo, Mol - Hasselt, Gent - Geraardsbergen, Charleroi - Couvin, Antwerpen - Neerpelt, enz.

terug "... zelfs een minderheid van de rokers is tegen het rookverbod..."