Ingezonden persbericht




Voor pianobouwer Steinway & Sons is het traditie om bij zeer speciale gelegenheden een designer opdracht te geven een bijzonder vleugelmodel te ontwerpen. Tijdens de lange ondernemingsgeschiedenis van Steinway gebeurde dit onder meer bij de 500.000e Steinway, waarop 800 beroemde pianisten hun handtekening hadden gezet en in het jaar 2000, toen de 300e geboortedag van de piano werd gevierd. Architect en ontwerper Dakota Jackson kreeg van Steinway opdracht een designvleugel te ontwerpen als blijvende herinnering aan deze gebeurtenis.

Tot nu toe heeft Steinway steeds beroemde architecten of designers aangetrokken uit de hout- en meubelindustrie. Maar nu, voor het 150-jarig bestaan van Steinway & Sons, pakte dat anders uit. Deze keer viel de keus op designer Karl Lagerfeld, wereldwijd bekend in de parfum- en modewereld. Een ongewone beslissing, die zich echter al na enkele gesprekken opmerkelijk positief ontwikkelde.

Technisch directeur van Steinway & Sons in Hamburg, de heer Edmund W. Böckenholt, beoordeelde of de ideeën van de designer in het nieuwe ontwerp konden worden gebruikt zonder dat dit ten koste zou gaan van de kwaliteit en de klankkleur van een Steinway. Zo werden in een aantal werkbesprekingen tussen Lagerfeld en Böckenholt alle details vastgelegd voor het definitieve ontwerp. Volgens de modernste computertechniek werden tekeningen en programma's ontwikkeld, waardoor men al in een zeer vroeg stadium met de bouw van het eerste vleugelmodel kon beginnen.

Tot in het kleinste detail bouwden hoogopgeleide Steinway modelbouwers in korte tijd een natuurgetrouw model van het ontwerp van de designer. De geestdrift voor het project bereikte zijn hoogtepunt bij de tweede sessie met Lagerfeld, die al zijn ideeën gerealiseerd zag en - zonder verder nog veranderingen aan te brengen - zijn ontwerp vrijgaf voor de bouw van de eerste vleugel.

De eerste foto's van Lagerfeld toonden imponerende details van de dichte voet van de lyra, de elegante vorm van de vleugel, het ingelegde lakwerk en de zeer stijlvolle kleurschakering. Parallel aan de bouwfase van het model liepen alle voorbereidingen voor het maken van nieuwe mallen en het gereed maken van de machines. Eveneens werden nieuw beslag en constructies gemaakt waarmee alle delen optimaal aan elkaar bevestigd konden worden.

Ten slotte kon in de winter van 2002 de eerste vleugel in zijn nieuwe "outfit" aan zijn "vader" Karl Lagerfeld en een kleine kring van ingewijden worden voorgesteld. Het ontwerp van de vleugel volgt een heldere lijn, karakteristiek aan het Steinway A model. De grondslag van het idee van Lagerfeld was om een sledevormige vleugel te ontwerpen. Door de hoekige poten te vervangen door een slede, kon het instrument gemakkelijk van de ene naar de andere ruimte worden 'getrokken'. Zo ontstond ook de naam van de vleugel, "The S.L.ED van Karl Lagerfeld", wat ook in het Engels "slede" betekent. Het woord omvat nóg een leuke woordspeling: The S(teinway) L(imited) ED(ition). Kleurschakeringen geven het instrument een geheel eigen stijl; de ontwerper deed namelijk afstand van de zwart hoogglans uitvoering en gebruikte daarvoor in de plaats matzwart. Alleen de binnenkant van de toetsenklep is in zwart hoogglans uitgevoerd. Aanvullend koos Karl Lagerfeld oxidrood voor de binnenzijde van het deksel, de stok en de lyra, als ook voor de speciaal bijbehorende pianobank.

Lagerfeld zelf was zeer vereerd met zijn opdracht. Tijdens een interview voor een Duitse krant vertelde hij 'Hoewel ik geen piano kan spelen, wat ik overigens graag zou willen, bedacht ik dat ik er wél een kan ontwerpen. Nu is deze Steinway le regret de ma vie.'

Het instrument wordt in een gelimiteerde oplage van 150 stuks geproduceerd. Voor Steinway was het een grote eer om met deze designer samen te werken. Wereldwijd zullen Steinway liefhebbers dit bijzondere instrument in hun hart sluiten.

Steinway expositie
Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van Steinway & Sons organiseert Steinway Center Nederland (de officiële importeur voor Steinway & Sons instrumenten in Nederland) van 16 tot en met 28 september 2003 diverse activiteiten in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Speciale aandacht verdient de Steinway expositie in de entreehal van het Concertgebouw, waar onder meer verschillende exclusieve modellen zoals de Karl Lagerveld vleugel en de Nr. 1 vleugel vrij te bezichtigen zijn. De entreehal is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 22.00 uur. Op zaterdag 27 september 2003 is er van 14.00 - 14.45 uur in de Kleine Zaal een zeer interessante lezing over de bouw en constructie van piano's en vleugels. De toegang is vrij, reserveren is wenselijk: 020-6392296. Aansluitend begint om 15.00 uur een marathonconcert door zes jonge finalisten van Steinway & Sons pianoconcoursen uit voorgaande jaren. Hun leeftijden variëren tussen 12 en 20 jaar. De toegang is vrij. Het concert eindigt om 17.00 uur. Meer informatie over de activiteiten in dit jubileumjaar is te vinden op www.steinway.nl


---- --