Ingezonden persbericht

embargo tot dinsdag 16 september, 15.15 uur

P E R S B E R I C H T

INVESTEREN IN INFRASTRUCTUUR EN OV-CHIPKAART NOODZAKELIJK

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) onderschrijft de noodzaak om in te zetten op verbetering van bestaande weg- en spoorinfrastructuur. Dit moet leiden tot minder oponthoud op weg en rail. Het is wel te betreuren dat dit ten koste gaat van een meer structurele aanpak van de congestie. KNV is van mening dat in de kabinetsplannen een grotere rol voor het collectief personenvervoer weggelegd moet zijn.

Naast het openbaar vervoer spelen de touringcarsector en de taxisector reeds een belangrijke rol in het netwerk van bereikbaarheid en verdienen meer erkenning hiervoor. Zo moet er haast gemaakt worden met de verhoging van de maximumsnelheid voor touringcars en moeten vormen van collectief bedrijfsvervoer gestimuleerd worden.

De inzet die het ministerie van verkeer en waterstaat aan de dag legt voor de verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer, wordt door de vervoerders zeer gewaardeerd. Wel is het zaak om ook bij de andere vormen van personenvervoer in te zetten op sociale veiligheid. Bijvoorbeeld door het elektronisch betalen in taxi's te stimuleren. Hiervoor, maar ook voor de kosten voor het verplichte examen voor taxichauffeurs zou een financiële post opgenomen dienen te worden.

De openbaarvervoerbedrijven zijn intensief met decentrale overheden en de Rijksoverheid in gesprek over de invoering van de OV-chipkaart. Deze gesprekken zullen nog intensiever worden door de te verwachten en noodzakelijke financiële ondersteuning door de Rijksoverheid bij de invoering van de OV-chipkaart.

Een grote teleurstelling ligt in de begroting van het ministerie van VWS. De vergoeding voor het zittend ziekenvervoer wordt hierin geschrapt. Naast de nare consequenties die dit heeft voor de patiënten die van deze vorm van vervoer afhankelijk zijn, betekent dit dat in de taxisector ongeveer 5.000 banen worden vernietigd.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepspersonenvervoer ? openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoer en besloten busvervoer - en het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Den Haag, 15 september 2003

Noot voor de redactie,