EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Embargo tot 16 september 2003, 15.15 uur

Prinsjesdag:

Kabinet erkent economisch belang goederenvervoer

EVO vindt dat Balkenende II beter rekening houdt met het goederenvervoer dan de voorgaande kabinetten. Het is een goede zaak dat de regering investeert in onderhoud van wegen, spoorwegen en vaarwegen en kiest voor een gerichte aanpak van de files. Toch is de hoeveelheid geld die voor de plannen is uitgetrokken ontoereikend om de huidige knelpunten in het goederenvervoer goed te kunnen aanpakken. EVO heeft geanalyseerd wat de gevolgen zijn van de kabinetsplannen.

Binnenvaart

Het kabinet erkent het belang van binnenvaart. Het probleem van het achterstallig onderhoud is uitstekend in kaart gebracht en hiervoor komt 700 miljoen beschikbaar. Maar ondanks het kwartje van Kok en het uitstel van nieuwbouwprojecten zijn er onvoldoende middelen om het uitstekende plan van aanpak uit te voeren. Voor de zogenoemde 'haarvaten' of kleinere vaarwegen is onvoldoende aandacht. Deze zijn cruciaal bij het overhevelen van transport van weg naar water. Zo is voor het reguliere onderhoud van bijvoorbeeld de 150 jaar oude Brabantse kanalen tot 2010 geen geld beschikbaar. Positief is dat het kabinet rekening heeft gehouden met de wens van EVO om de realisering van een aantal projecten te versnellen. Voorbeelden hiervan zijn de verruiming van de Zaan en de ombouw van de sluis bij Zwartsluis.

Wegvervoer

Het kabinet gaat het achterstallig onderhoud van de wegen aanpakken en spitsstroken aanleggen. EVO steunt dit van harte maar betwijfelt of dit voldoende is om het doel, verminderen van de filedruk met dertig procent, te realiseren. Het effect van de benuttingmaatregelen zullen waarschijnlijk alleen al door de groei van het autoverkeer verdampen. Eerder dit jaar heeft EVO, samen met TLN en KNV, de Infrastructurele Wegwijzer uitgebracht. Hierin staan de twintig duurste knelpunten van Nederland. Het is verbazingwekkend dat slechts enkele knelpunten terugkomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Zo vertraagt het kabinet de oplossing voor de knelpunten op de Ruit Eindhoven op de A2, terwijl de economisch minder noodzakelijke oplossing voor het knelpunt bij Maastricht op de A2 juist wordt versneld. Wat EVO betreft kunnen de knelpunten uit de Infrastructurele Wegwijzer worden opgelost door de aanleg van de Zuiderzeelijn te schrappen. Dit levert meer dan 2,5 miljard euro op.

Spoorvervoer

EVO is blij met de 853 miljoen euro voor onderhoud van het spoor. Dit leidt tot 35 procent minder vertragingen en hogere punctualiteit van reizigersvervoer. Aangezien het railnetwerk een gemengd gebruik heeft, profiteren ook goederentreinen hiervan. Het kabinet erkent gelukkig dat de spoordienstregeling anders opgezet moet worden. Hierdoor is maar liefst twintig procent capaciteitsgroei mogelijk zonder dat er nieuwe infrastructuur hoeft te worden aangelegd. Ook zeer positief zijn de plannen voor een groene golf voor goederentreinen Helaas zet het kabinet haar plannen door om de bestaande gebruikersheffing aanzienlijk te verhogen. EVO denkt dat het spoorproduct hierdoor minder aantrekkelijk wordt voor verladers.

Zee- en luchtvaart
EVO vindt het belangrijk dat het Nederlands bedrijfsleven niet geconfronteerd wordt met security-regelgeving die strikter is dan in de rest van Europa. Het kabinet moet voorkomen dat handelsstromen zich buiten Nederland gaan verleggen.

Administratieve lasten en fiscaal beleid

Net als voorgaande kabinetten wil ook dit kabinet de administratieve lasten met 25 procent verminderen. Tot nu toe bleef het vooral bij nieuwe plannen, terwijl in de praktijk bedrijven met steeds meer regels te maken krijgen. Het is een veelbelovend signaal dat deze regering de fiscale bijtellingsregeling voor bestelauto's wil gaan vereenvoudigen. EVO vindt dat de overheid niet alleen het aantal regels moet verkleinen, maar vooral ook bestaande regels moet vereenvoudigen en onderling beter moet afstemmen, bijvoorbeeld op het gebied van stedelijke distributie en nachtdistributie.

Externe veiligheid en milieu

Het ministerie van VROM blijft vasthouden aan de huidige hoge risiconorm. Die veroorzaakt volgens EVO op sommige trajecten een onnodige beperking van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Een lagere norm vermindert de logistieke belemmeringen zonder dat het aantal ongevallen verandert. Onlangs stelde ook de VROM-raad deze norm ter discussie. EVO vindt het teleurstellend dat het raadsadvies om een nationale veiligheidsautoriteit in te stellen niet is overgenomen. Deze autoriteit zou de taak en bevoegdheid krijgen om met risicoveroorzakers, netwerkbeheerders en lokale bestuurders oplossingen voor knelpunten te realiseren. Volgens EVO voorkomt deze aanpak dat 'eigen belangen' voorop staan.

Aanpak criminaliteit
Het kabinet erkent dat criminaliteit in de logistiek steeds vaker voorkomt. EVO vindt het veelbelovend dat Justitie meer capaciteit gaat vrijmaken voor de opsporing en de vervolging.


16 september 2003