PERSMEDEDELING

Geconsolideerde resultaten van het eerste semester 2003


Merken- en toegevoegde waardebeleid werpt eerste vruchten af en wordt consequent doorgezet

De geconsolideerde resultaten :

in duizenden Euro S1/2003 S1/2002 % variantie Bedrijfsopbrengsten 352.829 274.521 29 % Omzet 346.767 270.426 28 % Bedrijfsresultaat 1 48.280 43.523 11 % Financieel resultaat 2 - 20.558 - 15.513 33 % Afschrijvingen op consolidatieverschillen - 16.184 - 12.673 28 % Resultaat uit de gewone bedrijfsoefening 27.722 28.010 - 1 % Uitzonderlijk resultaat - 2.738 2.390 - Resultaat voor belastingen 24.984 30.400 - 18 % Netto resultaat 3 15.707 19.512 - 20 % Aandeel van derden 239 0 - Aandeel van de groep 15.468 19.512 - 21 % Geconsolideerd netto courant resultaat 4 34.897 30.191 16 %

Aantal aandelen 5 27.895.051 26.827.804 4 % Netto courant resultaat per aandeel 1,25 1,13 11 %

Toelichting

De bedrijfsopbrengsten van Omega Pharma stegen in het eerste semester 2003 met 29 % tot 352,8 mio.
De interne groei bedraagt 11 %, de bruto-marge 49,5 %.


1 Na afschrijvingen goodwill en merken ( 2,4 mio)
2 Inclusief afschrijvingen op consolidatieverschillen
3 Er zijn geen ondernemingen waarop de vermogensmutatiemethode wordt toegepast
4 Netto resultaat, gecorrigeerd voor uitzonderlijk resultaat (na belastingscorrectie) en voor afschrijving op consolidatieverschillen en op goodwill

5 Het gemiddeld aantal aandelen is bepaald door de pro-rata bijdrage van de nieuwe aandelen aan het geconsolideerd resultaat te berekenen.
15/09/2003



Ondanks de hogere kostenbasis (merkenopbouw, verkoopsorganisaties, managementstructuren), groeide het bedrijfsresultaat met 11 %.
De netto-winst daalde 20 %, voornamelijk doordat het eerste semester 2002 van de uitzonderlijke opbrengst van de desinvestering van Médipôle genoot. Het netto-courant resultaat steeg 16 %, de netto-courante winst per aandeel bedroeg 1,25

Resultaat per business-unit :
Bedrijfsopbrengsten Operationele EBIT6 % EBIT tov S1/2003 S1/2003 bedrijfsopbrengsten B2C België 7 70,4 10,3 14,6 % B2C Frankrijk8 93,0 11,9 12,8 % B2C Europe 9 70,6 13,6 19,3 % B2B apothekers 10 40,5 7,3 18,0 % OmegaSoft 11 10,5 2,1 20,0 % Omega Medical 12 25,8 2,6 10,1 % Omega Dental 13 42,0 5,1 12,1 %

Commentaar


· De 3 business-to-consumer business-units investeerden fors in merkenbeleid, waarbij de meeste internationale projecten, alsook verschillende lokale merken, substantiële groei realiseerden.
De 5 Europese merken (Predictor, Davitamon, Fat Control, Para en Bergasol) groeiden samen meer dan 50 %.

· De 4 business-to-business business-units realiseerden belangrijke integratieprojecten en concentreerden zich op de activiteiten met hoge toegevoegde waarde.
· Omega Pharma groeide intern ruim 4 x sneller dan de Europese OTC-B2B-markt, dankzij de sterke apotheekgerichte verkoopsorganisaties (B2C) en de synergievoordelen na integraties (B2B).


6 bedrijfsresultaat voor afschrijving merken en goodwill, exclusief corporate kosten
7 "B2C Belgie" omvat alle consumentgerichte producten van Omega Pharma in Belgie (inclusief generieken, inclusief Luxemburg ); deze divisie heeft veruit de belangrijkste apotheekgerichte organisatie van Belgie
8 "B2C Frankrijk" omvat alle consumentgerichte producten van Omega Pharma in Frankrijk, met een sterke lokale internationale merkenportefeuille en de belangrijkste apotheekgerichte organisatie van Frankrijk.
9 "B2C Europe" omvat Omega Pharma's OTC-organisaties in Nederland, UK, Duitsland, Spanje, Portugal en Griekenland; deze lokale organisaties genieten van verschillende synergetische productlanceringen
10 "B2B apotheken" is de Europese business-unit die de apothekers voorziet van farmaceutische grondstoffen, verpakkingsmateriaal, halffabrikaten en uitrustingsgoederen in België, Nederland, Spanje en Duitsland.
11 "OmegaSoft" is marktleider in informatica naar apothekers, tandartsen en artsen in Belgie
12 "Omega Medical" verzorgt de B2B-aktiviteiten naar ziekenhuizen, rusthuizen, artsen en andere medische sectoren; deze business-unit is actief in de Benelux

13 Omega Dental"is vooral in Belgie, Nederland, Luxemburg en Frankrijk actief naar tandartsen (zowel consumables als equipment) en tandtechnische labo's.

15/09/2003



Vooruitzichten


· Omega Pharma bevestigt de jaarprognoses 2003 van 733 mio bedrijfsopbrengsten en 2,75 netto-courante winst per aandeel

· Omega Pharma zal in 2003 naar alle waarschijnlijkheid de 5e grootste Europese OTC-B2B- groep zijn, en zal dan ook een consequent beleid voeren teneinde binnen enkele jaren Europees marktleider te worden.

· Na de geografische stroomlijning in 2002-2003, met verschillende gerealiseerde integratieprojecten, zal in 2004 een selectieve stroomlijning van de activiteiten plaatsvinden :


- qua B2C worden de merken onderverdeeld in Stars (Europese projecten), Key Brands (lokale prioriteiten), en andere merken. De aandacht zal dan voornamelijk worden gefocused op de 5 Stars en de 38 Key Brands, aangevuld met rendabele partnerships
- qua B2B zal alle nadruk liggen op de activiteiten met hoge toegevoegde waarde naar klanten en partners


· De prognoses 2004 bedragen minimaal 800 mio bedrijfsopbrengsten en minimaal 2,96 netto courante winst per aandeel.

· Aldus moet eind 2004 een volledige stroomlijning van de Europese activiteiten afgerond zijn, hetgeen een perfecte basis moet vormen om een sterkere lange-termijn-groei in omzet en winst te garanderen.

Verslag van de Commissaris omtrent het beperkt nazicht van de tussentijdse geconsolideerde toestand per 30 juni 2003

"Wij hebben een beperkt nazicht uitgevoerd van de tussentijdse geconsolideerde toestand van Omega Pharma NV per 30 juni 2003, zoals opgenomen in de persmededeling in bijlage, waarvan de resultatenrekening afsluit met een geconsolideerde winst, aandeel Groep, over de periode van EUR `000 15.468. Onze opdracht werd uitgevoerd in het kader van een semestriële informatieverstrekking van beursgenoteerde vennootschappen, en dit overeenkomstig de aanbeveling van het Instituut der Bedrijfsrevisoren in dit verband.

Dit nazicht bestond hoofdzakelijk uit de analyse, de vergelijking en de bespreking van de financiële informatie die is bijgevoegd en was bijgevolg minder uitgebreid dan een volkomen controle die tot doel heeft een verklaring te geven over de getrouwheid van het vermogen, de financiële toestand en de geconsolideerde resultaten opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening.

Bij dit beperkt nazicht zijn geen gegevens aan het licht gekomen die aanleiding zouden kunnen geven tot belangrijke aanpassingen van de tussentijdse geconsolideerde toestand per 30 juni 2003 van de vennootschap."

Brussel, 12 september 2003

PricewaterhouseCoopers Bedrijfsrevisoren
Vertegenwoordigd door

L. Adams

15/09/2003



Agenda :


- Dinsdag 16 september , 09u00 : analistenmeeting en persconferentie


- Dinsdag 16 september , 15u30 : conference call Gelieve 10 minuten op voorhand in te bellen voor een punctuele start van de conference call.

France Local Number +33 (0)1 70 99 32 12 Belgium Local Number +32 (0)2 290 14 11 UK Call In Number + 44 (0)20 7162 0180


- Maandag 17 november 2003 : resultaten Q3

15/09/2003




---- --