Verbond van Verzekeraars

Onderzoek naar prijsverschillen

Onderlinge verzekeraars zijn in de branches schade en zorg goedkoper en bieden meer directe service dan commerciële verzekeraars. Dat zijn althans de uitkomsten van een onderzoek dat twee studenten Commerciële Economie van de Hogeschool van Utrecht in het kader van hun afstuderen hebben gehouden.

Doel was om verschillen in de prijs-kwaliteitverhouding van onderlinge en niet-onderlinge verzekeraars boven tafel te krijgen. Anders dan commerciële verzekeraars kennen onderlingen geen winstoogmerk en hebben de verzekerden via een ledenraad zeggenschap over het beleid. Aan het onderzoek hebben in totaal 25 onderlinge en 13 niet-onderlinge verzekeraars meegewerkt.

Uit het onderzoek blijkt dat opstal- en aansprakelijkheidsverzekeringen bij een onderlinge verzekeraar goedkoper zijn. Die conclusie hebben de studenten getrokken op basis van offertes. Zo betaalt een alleenstaande in een grote stad bij een onderlinge ruim 20% minder voor een opstalverzekering dan bij een commerciële verzekeraar. Bij autoverzekeringen zijn de verschillen kleiner (WA -15%, beperkt casco -11% en all risks -12%) en bij ziektekostenverzekeringen miniem. Onderlingen scoren ook beter als het gaat om klantenservice, bezoekmogelijkheden en preventievoorlichting. Commerciële verzekeraars zijn op hun beurt beter in hun service op internet.

Fraudebeleid

Saillant detail is dat onderlingen minder gebruikmaken van bestaande schade- en frauderegisters. Dat is een financiële kwestie, maar het staat een actief fraudebeleid bij onderlingen zeker niet in de weg, meent Chris van Toor, directeur van de Federatie van Onderlinge Verzekeringmaatschappijen in Nederland (FOV). Overal zijn fraudecoördinatoren benoemd en onderlingen conformeren zich ook op andere punten aan het fraudebeleid van het Verbond. Daarnaast kennen onderlingen hun klanten doorgaans van zeer nabij. En ik denk dat er haast geen betere fraudecontrole is dan sociale controle.

Verzekerd!, september 2003