Programmabegroting 2004: sluitend zonder extra ozb-verhoging
18 september 2003
Op donderdag 19 september 2003 heeft de raad van Lisse haar eerste
Programmabegroting -voorheen gemeentebegroting genoemd- gepresenteerd.
Ondanks de verschillende financiële tegenvallers die Lisse eerder dit
jaar te verwerken kreeg, waaronder een korting op de uitkering uit het
Gemeentefonds van het Rijk, komt de raad met een sluitende begroting
zònder extra belastingverhogingen.
Om de teruglopende inkomsten te compenseren en de komende jaren tot
een sluitende begroting te komen, ziet de raad zich gedwongen om
verschillende verantwoorde bezuinigingsmaatregelen te nemen.
Allereerst wordt de hand in eigen boezem gestoken; bekeken wordt hoe
de gemeentelijke organisatie nog efficiënter kan werken. Naar
verwachting levert een herschikking van taken en het anders
organiseren van het werk een flinke besparing op. Verder stelt de raad
voor om voorlopig geen geld te reserveren voor de aanleg van
(kunst-)sportgrasvelden en verschillende reserves aan te spreken. Ook
onderzoekt een speciale bezuinigingscommissie nog of, en zo ja wèlke,
nieuwe plannen in de begroting moeten worden opgenomen en welke
bezuinigingen nodig zijn.
Deze maatregelen maken het mogelijk een extra verhoging van de
onroerende-zaakbelastingen (ozb) achterwege te laten. Daarmee wordt
voldaan aan één van de belangrijkste uitgangspunten van het
raadsprogramma, namelijk dat een verhoging van de ozb alleen als
laatste redmiddel mag worden ingezet. Wel wordt -conform het besluit
van de raad van vorig jaar- het ozb-tarief jaarlijks, tot en met 2006,
met 9% verhoogd. Deze verhoging bestaat uit een trendmatige verhoging
van 3%, bedoeld als compensatie voor de loon- en prijsstijgingen, en
6% om het voorzieningenniveau op peil te houden en waar nodig uit te
breiden.
Nieuwe naam, nieuwe aanpak
De Programmabegroting is de opgesteld door de raad. Deze nieuwe aanpak
komt voort uit de dualistische werkwijze, waarbij de taken van onder
meer de raad en het college van burgemeester en wethouders (B&W)
opnieuw zijn vastgelegd. Met de programmabegroting stelt de raad de
kaders waarbinnen van college van B&W kan besturen, uitvoeren en
verantwoording afleggen. De raad controleert of de vastgestelde
doelstellingen worden behaald. In de Programmabegroting zijn vijf
programmas uitgewerkt, namelijk: communicatie, integrale veiligheid,
cultuur, lokale volksgezondheid en centrumvisie (ruimtelijke
ordening). Drie vragen staan daarbij centraal: Wat willen we? Wat gaan
we daarvoor doen? en Wat gaat het kosten?
Programmas
Op het gebied van communicatie wordt de komende tijd gewerkt aan een
imagobeleidsplan. Binnenkort willen B&W hiervoor verschillende
organisaties zoals de VVV en Keukenhof benaderen om hierover te
overleggen. Ook de nog te ontwikkelen nieuwe huisstijl moet bijdragen
aan de gewenste uitstraling en herkenbaarheid. Verder is het de
bedoeling te gaan experimenteren met een interactief spreekuur voor
B&W. Een ander voornemen is het instellen van een service- en
klachtenlijn om vragen en klachten in de toekomst efficiënter af te
handelen. Overigens zijn de service- en klachtenlijn en het hiervoor
genoemde imagobeleidsplan plannen waarover de bezuinigingscommissie
nog moet besluiten.
In het kader van het programma integrale veiligheid wil de raad op
verschillende terreinen het veiligheidsgevoel verhogen. Het gaat
daarbij niet alleen om de aanpak van de uitgaansoverlast in het
centrum en de woonwijken, maar ook bijvoorbeeld om het voorkomen van
risicos (denk aan brand) in winkels en uitgaansgelegenheden door
zorgvuldige vergunningverlening en strikte naleving daarvan. Vandalen
worden harder aangepakt: de kosten door vernielingen zullen consequent
worden verhaald op alle bekende daders.
In het programma cultuur staat te lezen dat de raad zich sterk maakt
voor het bevorderen van kwaliteit en diversiteit binnen de kunst- en
culturele sector om onder meer jongeren, senioren en allochtonen te
stimuleren om meer gebruik te maken van culturele activiteiten. Zo wil
hij amateurverenigingen financieel ondersteunen zodat zij gebruik
kunnen maken van een passende ruimte. Ook kunnen zij subsidie
aanvragen voor nieuwe activiteiten en opleiding van de leden.
De raad doet nog geen uitspraken over een eventueel te bouwen
cultureel centrum, zo lang de plannen rondom het centrum in
ontwikkeling zijn.
Op het terrein van lokale volksgezondheid worden verschillende acties
genoemd die gezond leefgedrag moeten bevorderen. Eén daarvan is
voorlichting aan ouders en jongeren over het gebruik van alcohol. Een
andere actie is een project over (meer) bewegen. Een nog te
ontwikkelen sociale kaart voor burgers biedt een overzicht van het
aanbod aan instellingen en voorzieningen. Ook wordt een vraagcentrum
opgericht om burgers beter inzicht te geven in het aanbod van
zorginstellingen en welzijns- en woonvoorzieningen. Daarbij wordt ook
de onderlinge samenwerking en afstemming van instellingen bevorderd.
Naar verwachting zal dit centrum rond 2005 in gebruik worden genomen.
Verder wordt momenteel gewerkt aan de vorming van een transmuraal
centrum in de Poelpolder, waarin ouderen kunnen wonen en allerlei
voorzieningen worden ondergebracht. Integratie van mensen met een
beperking is een ander speerpunt van beleid.
Het centrum van Lisse blijft hèt multifunctionele middelpunt van de
gemeente. In het programma centrumvisie staat dat het winkelgebied als
het even kan verder moet worden versterkt, onder meer door het beter
bereikbaar te maken voor verkeer vanuit zuidelijke richting. Ook
moeten er meer parkeermogelijkheden komen om overlast in omliggende
woonstraten te voorkomen. Verder is het de bedoeling om een verbinding
te maken tussen de Blokhuisstraat en de Haven. t Vierkant heeft vooral
een historisch karakter. Dat moet worden versterkt in combinatie met
een recreatieve functie. Veel wordt daarbij overgelaten aan het
particulier initiatief want de gemeente wil bij de uitvoering vooral
een regisserende rol vervullen. Op dit moment wordt gewerkt aan een
plan voor het gebied nabij het gemeentehuis (o.a. voormalige Volvo
garage). Zeker is dat er hier een vestiging van de Intergemeentelijke
Sociale Dienst (ISD) en het Centrumvoor Werk en Inkomen (CWI) komen.
Tarieven
De ozb-tarieven bedragen volgend jaar 1,94 voor eigenaren en 1,56 voor
gebruikers van woningen (per 2.268,- waarde van de onroerende zaak).
Voor niet-woningen betalen eigenaren 2,87 en gebruikers 2,32. Uit een
herberekening van de tarieven afvalstoffenheffing is gebleken dat het
tarief voor eenpersoonshuishoudens komend jaar met 10,44 moet worden
verlaagd (tot 186,96) en dat het tarief voor meerpersoonshuishoudens
met 14,04 moet worden verhoogd (tot 271,32). Het rioolafvoerrecht
wordt komend jaar opnieuw verhoogd met 6,84 per aansluiting ( tot
103,20) om tot een kostendekkend tarief te komen. Voor het houden van
een eerste hond betaalt men in Lisse 63,48.
Gemeente Lisse