Gemeente Lisse

Programmabegroting 2004: sluitend zonder extra ozb-verhoging

18 september 2003

Op donderdag 19 september 2003 heeft de raad van Lisse haar eerste Programmabegroting -voorheen gemeentebegroting genoemd- gepresenteerd. Ondanks de verschillende financiële tegenvallers die Lisse eerder dit jaar te verwerken kreeg, waaronder een korting op de uitkering uit het Gemeentefonds van het Rijk, komt de raad met een sluitende begroting zònder extra belastingverhogingen.

Om de teruglopende inkomsten te compenseren en de komende jaren tot een sluitende begroting te komen, ziet de raad zich gedwongen om verschillende verantwoorde bezuinigingsmaatregelen te nemen. Allereerst wordt de hand in eigen boezem gestoken; bekeken wordt hoe de gemeentelijke organisatie nog efficiënter kan werken. Naar verwachting levert een herschikking van taken en het anders organiseren van het werk een flinke besparing op. Verder stelt de raad voor om voorlopig geen geld te reserveren voor de aanleg van (kunst-)sportgrasvelden en verschillende reserves aan te spreken. Ook onderzoekt een speciale bezuinigingscommissie nog of, en zo ja wèlke, nieuwe plannen in de begroting moeten worden opgenomen en welke bezuinigingen nodig zijn.
Deze maatregelen maken het mogelijk een extra verhoging van de onroerende-zaakbelastingen (ozb) achterwege te laten. Daarmee wordt voldaan aan één van de belangrijkste uitgangspunten van het raadsprogramma, namelijk dat een verhoging van de ozb alleen als laatste redmiddel mag worden ingezet. Wel wordt -conform het besluit van de raad van vorig jaar- het ozb-tarief jaarlijks, tot en met 2006, met 9% verhoogd. Deze verhoging bestaat uit een trendmatige verhoging van 3%, bedoeld als compensatie voor de loon- en prijsstijgingen, en 6% om het voorzieningenniveau op peil te houden en waar nodig uit te breiden.

Nieuwe naam, nieuwe aanpak
De Programmabegroting is de opgesteld door de raad. Deze nieuwe aanpak komt voort uit de dualistische werkwijze, waarbij de taken van onder meer de raad en het college van burgemeester en wethouders (B&W) opnieuw zijn vastgelegd. Met de programmabegroting stelt de raad de kaders waarbinnen van college van B&W kan besturen, uitvoeren en verantwoording afleggen. De raad controleert of de vastgestelde doelstellingen worden behaald. In de Programmabegroting zijn vijf programmas uitgewerkt, namelijk: communicatie, integrale veiligheid, cultuur, lokale volksgezondheid en centrumvisie (ruimtelijke ordening). Drie vragen staan daarbij centraal: Wat willen we? Wat gaan we daarvoor doen? en Wat gaat het kosten?

Programmas
Op het gebied van communicatie wordt de komende tijd gewerkt aan een imagobeleidsplan. Binnenkort willen B&W hiervoor verschillende organisaties zoals de VVV en Keukenhof benaderen om hierover te overleggen. Ook de nog te ontwikkelen nieuwe huisstijl moet bijdragen aan de gewenste uitstraling en herkenbaarheid. Verder is het de bedoeling te gaan experimenteren met een interactief spreekuur voor B&W. Een ander voornemen is het instellen van een service- en klachtenlijn om vragen en klachten in de toekomst efficiënter af te handelen. Overigens zijn de service- en klachtenlijn en het hiervoor genoemde imagobeleidsplan plannen waarover de bezuinigingscommissie nog moet besluiten.

In het kader van het programma integrale veiligheid wil de raad op verschillende terreinen het veiligheidsgevoel verhogen. Het gaat daarbij niet alleen om de aanpak van de uitgaansoverlast in het centrum en de woonwijken, maar ook bijvoorbeeld om het voorkomen van risicos (denk aan brand) in winkels en uitgaansgelegenheden door zorgvuldige vergunningverlening en strikte naleving daarvan. Vandalen worden harder aangepakt: de kosten door vernielingen zullen consequent worden verhaald op alle bekende daders.

In het programma cultuur staat te lezen dat de raad zich sterk maakt voor het bevorderen van kwaliteit en diversiteit binnen de kunst- en culturele sector om onder meer jongeren, senioren en allochtonen te stimuleren om meer gebruik te maken van culturele activiteiten. Zo wil hij amateurverenigingen financieel ondersteunen zodat zij gebruik kunnen maken van een passende ruimte. Ook kunnen zij subsidie aanvragen voor nieuwe activiteiten en opleiding van de leden. De raad doet nog geen uitspraken over een eventueel te bouwen cultureel centrum, zo lang de plannen rondom het centrum in ontwikkeling zijn.
Op het terrein van lokale volksgezondheid worden verschillende acties genoemd die gezond leefgedrag moeten bevorderen. Eén daarvan is voorlichting aan ouders en jongeren over het gebruik van alcohol. Een andere actie is een project over (meer) bewegen. Een nog te ontwikkelen sociale kaart voor burgers biedt een overzicht van het aanbod aan instellingen en voorzieningen. Ook wordt een vraagcentrum opgericht om burgers beter inzicht te geven in het aanbod van zorginstellingen en welzijns- en woonvoorzieningen. Daarbij wordt ook de onderlinge samenwerking en afstemming van instellingen bevorderd. Naar verwachting zal dit centrum rond 2005 in gebruik worden genomen. Verder wordt momenteel gewerkt aan de vorming van een transmuraal centrum in de Poelpolder, waarin ouderen kunnen wonen en allerlei voorzieningen worden ondergebracht. Integratie van mensen met een beperking is een ander speerpunt van beleid.

Het centrum van Lisse blijft hèt multifunctionele middelpunt van de gemeente. In het programma centrumvisie staat dat het winkelgebied als het even kan verder moet worden versterkt, onder meer door het beter bereikbaar te maken voor verkeer vanuit zuidelijke richting. Ook moeten er meer parkeermogelijkheden komen om overlast in omliggende woonstraten te voorkomen. Verder is het de bedoeling om een verbinding te maken tussen de Blokhuisstraat en de Haven. t Vierkant heeft vooral een historisch karakter. Dat moet worden versterkt in combinatie met een recreatieve functie. Veel wordt daarbij overgelaten aan het particulier initiatief want de gemeente wil bij de uitvoering vooral een regisserende rol vervullen. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan voor het gebied nabij het gemeentehuis (o.a. voormalige Volvo garage). Zeker is dat er hier een vestiging van de Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) en het Centrumvoor Werk en Inkomen (CWI) komen.

Tarieven
De ozb-tarieven bedragen volgend jaar 1,94 voor eigenaren en 1,56 voor gebruikers van woningen (per 2.268,- waarde van de onroerende zaak). Voor niet-woningen betalen eigenaren 2,87 en gebruikers 2,32. Uit een herberekening van de tarieven afvalstoffenheffing is gebleken dat het tarief voor eenpersoonshuishoudens komend jaar met 10,44 moet worden verlaagd (tot 186,96) en dat het tarief voor meerpersoonshuishoudens met 14,04 moet worden verhoogd (tot 271,32). Het rioolafvoerrecht wordt komend jaar opnieuw verhoogd met 6,84 per aansluiting ( tot 103,20) om tot een kostendekkend tarief te komen. Voor het houden van een eerste hond betaalt men in Lisse 63,48.