Nederlandse Spoorwegen

'Treinen door de herfst' info - 2
Utrecht, 18 september 2003

'In het spoor van...': een docusoap over NS

Vanaf zondag 21 september, tussen 22.00 en 22.30 uur, is bij SBS 6 de gloednieuwe docusoap 'In het spoor van.' te zien. In deze achtdelige serie krijgt de kijker een beeld van de enorme hoeveelheid werk die dagelijks moet worden verzet om de treinen van NS als een geoliede machine door het land te sturen. Over de schouder van een aantal vaste medewerkers ('karakters') worden hun werkzaamheden in beeld gebracht. Daarnaast kijken we natuurlijk met de reizigers mee, wat voor velen herkenbare situaties oplevert.

Dagelijks reizen 1 miljoen mensen per trein door Nederland. De treinen van NS maken daarvoor zo'n 5000 ritten over het drukstbereden spoorwegnet ter wereld. Om dat iedere dag weer in goede banen te leiden is 24 uur per dag een gestroomlijnde organisatie in touw. Dag-in, dag-uit doen duizenden medewerkers van NS hun best het treinverkeer zonder problemen te laten verlopen. Meestal lukt dat, maar soms gaat het mis en staan de gedupeerden op hun achterste benen. Begrijpelijk natuurlijk, want voor een reiziger is elke vertraging een acuut probleem dat vraagt om aanpassing van zijn plannen. Maar wat doen de NS-ers wanneer er iets misgaat en wat moet er dan voor werk worden verzet om problemen te voorkomen of te herstellen, zoals bijvoorbeeld wanneer in de herfst de rails glad zijn?

De treinen van NS zijn belangrijk om Nederland mobiel te houden. Miljoenen Nederlanders zijn regelmatig klant bij NS. En treinen spreken bij veel mensen tot de verbeelding. Maar reizigers hebben vaak geen idee wat zich achter de schermen van de NS afspeelt. Als een reiziger een kaartje koopt, gaat hij er als vanzelfsprekend vanuit dat 'zijn' trein op tijd rijdt. Dat hij beschikt over voldoende informatie en service. Dat hij zich veilig voelt en kan zitten. En dat hij zich welkom voelt, bijvoorbeeld omdat de stations en de treinen schoon zijn. De treinreiziger mag wat verwachten van NS en doet dat ook. Omgekeerd zijn niet alle treinreizigers en stationsbezoekers lieverdjes. De docusoap laat zien wat NS en vooral de NS-medewerkers met grote betrokkenheid allemaal doen om de verwachtingen van miljoenen klanten waar te maken en ook waarom dat soms niet lukt.

'In het spoor van.' wordt gemaakt door Endemol Nederland.

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |