EVD


Cyprus: economisch beleid

---

Monetair beleid
Cyprus heeft het monetair beleid de laatste jaren succesvol aangepast aan de Maastricht-criteria, hetgeen in 2001 heeft geresulteerd in een overheidstekort van 2,8 procent van het BNP, inflatie van 2 procent en een overheidsschuld van 56 procent.
Deelname van Cyprus aan de Euro-zone is voorzien voor 1 januari 2007. Reeds een aantal jaren wordt een beleid gevoerd waarbij de overheidsfinanciën grotendeels aan de Maastricht-criteria voldoen. Vanwege de recentelijke terugslag van de internationale economie en de gevolgen daarvan voor de Cypriotische economie, zal Cyprus nog wel de nodige maatregelen moeten treffen om op het moment van toetreding in mei 2004 aan de Maastricht-criteria te voldoen. Sinds 1999 is het Cypriotische Pond unilateraal aan de Euro verbonden.

Fiscaal beleid
Sinds 1 januari 2003 is, in lijn met het EU acquis, de offshore-status voor internationale bedrijven in Cyprus officieel afgeschaft. Daarmee vervalt het gunstige belastingtarief van 4,25 procent en betalen internationale bedrijven vanaf deze datum dezelfde belasting als lokale bedrijven, namelijk 10 procent. Een overgangsregeling geldt voor reeds bestaande offshore bedrijven, die het 4,25 procent tarief behouden tot aan 2005.
Toch blijft het interessant voor internationale bedrijven om zich in Cyprus te vestigen. Nu Cyprus zich dient zich te houden aan de EU-regelgeving, voelen bedrijven zich juridisch beter beschermd. Bovendien is het 10 procent tarief nog steeds het laagste tarief binnen de EU (in vergelijking met Nederland 34,5 procent). Daarbij kan geprofiteerd worden van de verdragen ter voorkoming van dubbele belasting die Cyprus met vele landen heeft afgesloten (met Nederland bijna afgerond).

Overheidsfinanciën
Voor 2003 wordt een overheidstekort verwacht van 5,4 procent, en zal de overheidsschuld 63,6 procent bedragen.

EU-steun
Het BNP per capita (15.793 euro, schatting 2003) bedraagt 82 procent van het EU-gemiddelde en is daarmee één van de hoogste van de nieuwe lidstaten. Dit betekent dat Cyprus slechts de eerste drie jaar na toetreding EU-steun zal ontvangen, conform de afspraak dat geen enkele nieuwe lidstaat op het moment van toetreding nettobetaler wordt. Na de eerste drie jaar zal Cyprus, net als Nederland, nettobetaler van de Europese Unie worden, tenzij er een politieke oplossing wordt gevonden en het minder welvarende Noorden bij het eiland wordt herenigd.

Liberalisering/privatisering
Als onderdeel van het EU-toetredingsproces vindt geleidelijke liberalisering van het kapitaalverkeer plaats, welke op 1 mei 2004 dient te zijn voltooid. Een bron van zorg voor de Cypriotische banken is op dit moment de dreiging van kapitaalvlucht als het bankgeheim eind 2004 zal worden opgeheven en banken verplicht zijn alle details te geven over rentebedragen waarover 10 procent defensiebelasting (ingesteld na de de facto deling van het eiland in 1974) moet worden betaald.
In juli 2001 heeft de Centrale Bank van Cyprus de restricties op directe en porfolio investeringen afgeschaft, waardoor 100 procent aandeel in lokale bedrijven door EU-onderdanen is toegestaan. Er zijn nog wel restricties ten aanzien van onroerend goed en de banksector, waar buitenlands aandeel slechts voor 50 procent is toegestaan. Tegelijkertijd heeft de Centrale Bank de regels versoepeld voor Cypriotische personen en bedrijven die in het buitenland willen investeren, onroerend goed willen kopen of in buitenlandse valuta willen lenen.

Telecommunicatie wordt conform de EU-regelgeving geliberaliseerd. In augustus 2003 is een licentie voor vaste telefonie afgegeven aan de Cypriotische Elektriciteits Autoriteit, die met het staatsbedrijf CYTA zal gaan concurreren. Ook voor mobiele telefonie zullen zo spoedig mogelijk licenties worden afgegeven, waarschijnlijk aan buitenlandse bedrijven.

De energiesector zal in 2004 worden geliberaliseerd conform het EU-acquis. Cyprus heeft nauwelijks eigen energiebronnen en is grotendeels afhankelijk van geïmporteerde olie.

Civiele luchtvaart zal in januari 2004 volledig in lijn zijn gebracht met de EU-regelgeving. Pogingen van de overheid om de nationale luchtvaartmaatschappij Cyprus Airways (70 procent staatseigendom) te beschermen, hebben het liberaliseringproces enigszins vertraagd.

De huidige regering, die in februari 2003 is aangetreden, heeft afgekondigd dat er geen privatisering van staatsbedrijven zal plaatsvinden. Wel zullen er veranderingen in de structuur worden aangebracht om deze bedrijven flexibel en concurrerend te maken. Voor een aantal projecten zal de Public Finance Initiative (PFI) benadering worden toegepast, waarbij in veel gevallen gebruik zal worden gemaakt van de Build-Operate-Transfer (BOT) formule.

Op dit moment wordt de tenderprocedure afgesloten voor de modernisering van de twee internationale luchthavens Larnaca en Paphos (het eerste project in Cyprus op BOT basis).

19.09.2003
---

Bron: EVD
Nummer: 105635

Meer informatie over dit onderwerp is op te vragen onder vermelding van nummer 105635 bij de informatiemanager CYPRUS (Sonja van Deursen), e-mail CYPRUS, fax (070) 385 80 97, telefoon (070) 778 89 33.