Gemeente Amsterdam

Lerarentekort teruggelopen ten opzichte van vorig jaar

Onderzoek naar de stand van zaken van het Amsterdamse lerarentekort

22 september 2003 - Remco Asselbergs

In Amsterdam is het lerarentekort ten opzichte van 2002 teruggelopen. In het basisonderwijs is het tekort gehalveerd; momenteel zijn er 73 vacatures onvervuld tegen 145 vorig jaar. Het probleem van de tijdelijke vervanging van zieke leraren is ongeveer hetzelfde gebleven; 26 zieke leraren zijn niet vervangen tegen 25 vorig jaar. Voor het basisonderwijs geldt dat ook dit jaar Amsterdam nog veel meer vacatures heeft dan de andere grote steden en gemeenten.

In het voortgezet onderwijs is het tekort aan leraren ook verminderd; er zijn 27 vacatures niet vervuld tegen 45 vorig jaar. De Amsterdamse scholen voor het voortgezet onderwijs ondervinden minder problemen met opvullen van vacatures dan vorig jaar, maar ten opzichte van andere gemeente loopt Amsterdam achter.

Dit blijkt uit twee onderzoeken die gedaan zijn naar het lerarentekort in Amsterdam. Het Initiatief Leraren Tekort (ILA) heeft net als vorig jaar een inventarisatie gemaakt van het aantal vacatures en de opvulling hiervan in de Amsterdamse scholen voor basis en speciaal (basis) onderwijs. Tevens heeft het onderzoeksbureau Regioplan het aantal openstaande vacatures aan het begin van het schooljaar in het basisonderwijs, voorgezet onderwijs en instellingen voor Beroeps- en Volwasseneneducatie geïnventariseerd.
De onderzoekers zetten de onderzoeksgegevens in een perspectief; ze geven aan dat de vraag naar nieuw personeel de komende jaren alleen maar zal toenemen als gevolg van de vergrijzing. Het aantal inschrijvingen bij lerarenopleidingen is gestegen, maar de toekomstige uitstroom van de opleiding is niet voldoende om het gevolg van de vergrijzing te dekken. De verklaring voor de terugloop van het aantal vacatures kan deels worden gevonden in de economische recessie en is dus van tijdelijke aard.

Amsterdamse maatregelen
Het onderzoek van Regioplan heeft dit jaar expliciet aandacht besteed aan de situatie van het lerarentekort in de vier grote steden (G4). Hieruit blijkt dat de tekorten in met name de G4 groot blijven en dat het opvullen van vacatures ten opzichte van de minder grote steden en gemeenten achterblijft.
Rijksmaatregelen worden echter gelijk over het land gespreid in plaats van daar te investeren waar de problemen het grootst zijn. Hierdoor komt een effectieve inzet van de (financiële) Rijksmiddelen onvoldoende uit de verf.
Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren zijn voldoende leerkrachten een noodzakelijke voorwaarde. Om hiervoor te zorgen is de bestaande samenwerking tussen besturen voor primair en speciaal onderwijs (ILA) uitgebreid. De Amsterdamse scholen, opleidingscentra, vakbonden stadsdelen en andere betrokkenen (verenigd in het APO, het Amsterdams Platform Onderwijs en Personeelstekort ) en de wethouder Onderwijs, Rob Oudkerk, hebben de handen ineengeslagen om het lerarentekort aan te pakken.
De doelstelling is dat de Amsterdamse scholen de meest aantrekkelijke onderwijswerkgevers in de regio worden. Het streven is dat het tekort aan leraren in 2006 is opgelost. Enerzijds door maatregelen die het interessant maken voor leerkrachten om in het onderwijs in Amsterdam te werken en te blijven werken, anderzijds door het bieden van een goede werkomgeving. Voor dit laatste zal er de aankomende jaren fors extra geïnvesteerd worden in goede onderwijshuisvesting. Zo is er in de begroting van 2004 van de gemeente Amsterdam voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en vervangende nieuwbouw van slooprijpe schoolgebouwen voor het voortgezet en speciaal onderwijs EUR 100 miljoen toegevoegd aan het al beschikbare budget voor het opknappen van schoolgebouwen. Daarmee is tot 2008 een bedrag van EUR 250 miljoen beschikbaar. Voor verbeteren en moderniseren van de inventaris van VMBO-scholen is EUR 2,5 miljoen uitgetrokken. Om te garanderen dat in de komende jaren voldoende leraren voor de klas staan trekt Amsterdam EUR 2 miljoen uit om meer zij-instromers in het onderwijs te krijgen en te houden. Daarnaast verdubbelt de gemeente de parkeervergunningen voor onderwijsinstellingen en stelt meer woningen voor personeel beschikbaar. Tenslotte komt er een extra beloning voor het behouden en aantrekken van leraren in het basisonderwijs in achterstandswijken. Daarvoor is EUR 750.000 beschikbaar. De maatregelen van verschillende partijen (scholen, opleidingscentra, vakbonden stadsdelen, andere betrokkenen en de gemeente) in het Amsterdamse onderwijs beginnen steeds meer vruchten af te werpen. Zo zijn onlangs de eerste Limburgse PABO-afgestudeerden aan tijdelijke woonruimte in Amsterdam-West geholpen en zijn als invaller aan de slag gegaan.

Pb-158

© Gemeente Amsterdam