AutoRai

22-9-2003

Gran Premio Nuvolari ter nagedachtenis van legendarische autocoureur

In het kader van de vijftigste sterfdag van de legendarische autocoureur Tazio Nuvolari (1892-1953), wordt dit weekeinde de Gran Premio Nuvolari verreden, een regelmatigheidswedstrijd voor klassieke automobielen, met start en finish in Nuvolaris geboortedorp Mantua. AUDI AG is hoofdsponsor van dit evenement.

Ruim 250 klassieke autos uit de bouwjaren tussen 1919 en 1973 zijn ingeschreven voor deelname aan de Gran Premio Nuvolari, die over een route van 1.500 kilometer in vier etappes via Lombardije, Emilia Romana, Toscane, Latium en Umbrië voert. Voor het eerst is Rome ook in de route van de Gran Premio Nuvolari opgenomen, de Italiaanse hoofdstad is op vrijdagavond etappeplaats. Op zaterdagavond is er in het Grand Hotel in Rimini een gala-avond ter nagedachtenis aan Tazio Nuvolari. Eregast bij deze gelegenheid is de 90-jarige Mariele Müller, de weduwe van oud-coureur H.P. Müller, in de dertiger jaren teamgenoot van Nuvolari bij het team van de Auto Union.

Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi en zijn voorgangers DKW, Horch, Wanderer, NSU en Auto Union beheert, heeft voor de Gran Premio Nuvolari een aantal uiteenlopende oldtimers ingeschreven. Zo komen een Wanderer W 25 K uit 1936, een Audi 920 Sportcabrio uit 1939 (bestuurd door drievoudig Le Mans-winnaar Emnuele Pirro), een DKW 3=6 Cabrio uit 1956, een Auto Union 1000 SP Roadster (1964), een Audi 100 Coupé S (1971), een Audi 100 LS (1972) en een NSU Ro 80 (1973) aan de start.

Op de Piazza Sordello in Mantua wordt de racewagen van Tazio Nuvolari, de Auto Union Type D uit 1938, alsmede de Auto Union Type C uit 1937 tentoongesteld. Ook de recente designstudie van Audi met de legendarische naam, de Audi Nuvolari quattro, zal daar te zien zijn.

Tazio Nuvolari werd geboren op 16 november 1892 in Mantua en overleed op 11 augustus 1953. Door zijn moed en spectaculaire rijstijl maakte hij naam als coureur en behaalde hij in de eerste helft van de 20e eeuw vele successen. Aanvankelijk begon hij als motorcoureur. Tot 1926 bleef hij met tweewielers actief. Daarna stapte hij over naar de autoracerij en behaalde overwinningen voor diverse fabrikanten. In 1938 kwam hij bij de Auto Union en reed de twaalfcilinder middenmotor-racewagen van het Type D op circuits en in bergklims. Nuvolari behaalde zijn eerste zege voor Auto Union in zijn thuisrace: op 11 september 1938 won hij de Grand Prix van Italië op het circuit van Monza. Enkele weken later won hij ook op het circuit van Donington in de Britse Midlands. Op 3 september 1939 won hij in Belgrado, de laatste Grand Prix-overwinning voor Auto Union.