UWV

UWV opent reïntegratietelefoon: 0900-9295

22 september 2003

Vanaf vandaag is de reïntegratietelefoon van UWV geopend. Deze telefoon is bedoeld voor WAO'ers die weer aan het werk willen. Als zij bellen met de reïntegratietelefoon, worden hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt met hen besproken waarna zij snel aan een reïntegratietraject kunnen beginnen. Op deze manier hoopt UWV eigen initiatief van mensen te stimuleren en mensen met een WAO-uitkering weer aan het werk te helpen. De reïntegratietelefoon is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag op telefoonnummer 0900-9295. Aan de telefoon zijn geen kosten verbonden.

Succesvolle proef in Limburg

UWV heeft besloten tot de landelijke invoering van de reïntegratietelefoon op basis van een proef die in Limburg is uitgevoerd. Hieruit bleek dat de reïntegratietelefoon werkt. Van de 1500 mensen die hebben gebeld, gaf ruim driekwart aan weer aan het werk te willen. Inmiddels is de helft van deze groep gestart met een reïntegratietraject. Ook blijkt dat de mensen deze dienstverlening van UWV gemiddeld met een 7,8 waarderen. UWV streeft ernaar dat 35 procent van de mensen die met een reïntegratietraject beginnen, aan het werk komt.

Hoe werkt de reïntegratietelefoon?

Als een klant van UWV belt met de reïntegratietelefoon, dan heeft hij of zij eerst een gesprek met een algemene UWV-medewerker. Uit dat gesprek blijkt of de klant bij de reïntegratietelefoon aan het juiste adres is. Als dat het geval is, wordt de klant binnen twee werkdagen teruggebeld door een reïntegratiemedewerker, die zijn of haar vaste contactpersoon is. Hij maakt een afspraak voor een gesprek tussen de klant en een arbeidsdeskundige van UWV over zijn of haar mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Aan de hand hiervan bespreekt de reïntegratiemedewerker met de klant hoe het reïntegratietraject er uit gaat zien. Uitgangspunt is dat een klant circa acht weken na het telefoontje naar de reïntegratietelefoon bezig is met reïntegratie.

De uitkering tijdens de reïntegratie

Zolang cliënten bezig zijn met een reïntegratietraject, verandert er niets aan de hoogte en de duur van de uitkering. Als mensen weer aan het werk zijn, wordt de uitkering volgens de normale regels aangepast.

Mediacampagne UWV

Om zoveel mogelijk klanten met een WAO-uitkering in te lichten over de reïntegratietelefoon, verschijnen advertenties in landelijke dagbladen en worden spotjes op radio en tv uitgezonden. Naast de reïntegratietelefoon komen ook andere onderwerpen aan de orde. Op deze manier hoopt UWV de bekendheid van zijn diensten en producten bij de klanten te vergroten.